כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

ומי הוא המרוויח האמיתי מפרשת הולילנד? • טור

החישוב המסקרן של עו"ד רוזנבלום, החשש האמיתי של יאיר לפיד בתוכנית הדיור והקריסה הצפויה במירון • טור שבועי

צילום: flash90
צילום: flash90

הזרקורים הופנו הבוקר לעברו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שהורשע ב'פרשת הולילנד' ונשלח לרצות 6 שנות מאסר. אין לי ממש מושג כמה באמת עשה אולמרט לביתו בפרשה, וכמה גרפו לכיסיהם שאר המעורבים, מה שמשך את תשומת ליבי היה סטטוס מסקרן שהעלה לפייסבוק ידידי, עו"ד יחזקאל רוזנבלום.

רוזנבלום בוחן את השאלה, כמה המדינה הרוויחה מהפרשה, והמסקנות שלו מפתיעות... אתם מוזמנים לעקוב:

"ארנונה: מ-25,000 מ"ר הפרוייקט גדל ל-312,000 מ"ר. על כל מ"ר מקבלת העירייה 103.73 ש"ח לשנה. ובסך הכל, 29,770,510 ש"ח (עשרים ותשעה מליון שבע מאות ושבעים אלף וחמש מאות ועשרה שקלים) מדי שנה! [במחירי 2014] ובמשך כעשרים שנה (לפי עקרונות רשויות המס) ישלמו כ-600,000,000 (שש מאות מליון) ש"ח לעירייה .

"מס רכישה: בהנחה שדירה ממוצעת עולה כ-4,000,000 ש"ח, ובפרוייקט 520 דירות, הרי שמס הרכישה ששילמו הרוכשים לאוצר המדינה, הינו בממוצע (יש פטורים מסויימים) כ-85,000,000 ש"ח (שמונים וחמישה מליון ש"ח)! לכך יש להוסיף מיסי מקרקעין שונים בעת קניה ומכירה של הדירות בשוק יד שניה.

"קנסות: ועוד יש להוסיף כמעט 9 מליון ש"ח קנסות על המורשעים. בשורה תחתונה? נראה לי שהמרוויחה הגדולה מהפרוייקט היא המדינה שמכניסה לכיסה כ-700,000,000 (שבע מאות מליון) ש"ח. כתוצאה מהפשע ששמו הולילנד", מסכם רוזנבלום.

לפיד מציע פתרון ...לערבים
אין דרך של ממש להושיב את המדינה על ספסל הנאשמים, גם לא ממש ברור האם ניתן להוכיח את אשמתה... דבר אחד בוודאי מותר לדרוש, השבת הכסף הגזול לעם. אולי במסגרת תוכנית דיור שפויה יותר מהתרגיל המפוקפק של יאיר לפיד.

ביממה האחרונה הבין יו"ר יש עתיד כי סעיף שיפלה בין יוצאי צבא לכאלה שאינם, ויתן 0% מע"מ לדירה ראשונה אך ורק ליוצאי צבא - לא יעבור את מבחן בג"ץ. בחוכמתו כי רבה, החליט לפיד להשוות מעט בין דם לדם, והוא מציע 0% מע"מ על דירה ראשונה גם למי שאינו יוצא צבא - על דירה עד לשווי של 600 אלף שקל.

הבעיה? אין ממש דירה כזו...

עם כל הרצון הטוב, דירות בסכום כזה לא נמכרות בישראל של ימינו, לא בירושלים ובתל אביב, גם לא בבית שמש ובחיפה. אולי בדלית אל כרמל ובטירה.

במחשבה שניה, אולי לפיד לא חשש כלל מבג"ץ ככל שנוגע הדבר באפליית חרדים, הבעיה היחידה בעיניו הייתה באשר לציבור הערבי, זה האחרון עשוי למצוא דירות במקום מושבו בפחות מהסכום הנקוב.

למה מכבדים את הגוי?
ואם בענייני תקציב עסקינן: אנו עומדים פחות משבוע לפני ל"ג בעומר, והכותרות כבר זועקות על כישלון וקריסה צפויים מראש, הח"כים מתקוטטים בועדת הפנים בראשו של מי תלוי האשם, ויזם מבריק כבר מציע טיסות באמצעות מסוקים למירון.

הקטע הזה עוסק אמנם באקטואליה, אך הוא רלוונטי גם לשנה שעברה ולזו שקדמה לה, וכפי שהדברים מתנהלים - גם בשנים הבאות לא תהיה בשורה של ממש.

להבדיל בין הטהור לטמא, מגיע ארצה בקרוב האפיפיור. שבוע לאחר ל"ג בעומר, יזכה פרנציסקוס למסע תענוגות בארץ הקודש. שלא תטעו, כל כביש או מסלול הניצב בדרכו - ייחסם לכבודו. תקלות, מכשולים ושאר מרעין בישין - יפונו לרגל המאורע הגדול, העיקר של'הוד קדושתו' יהיה נוח.

אודה ואתוודה, אין לי מושג כמה עלויות יגרור הביקור הקצרצר, החל מהכנות וכלה באבטחה, אני גם לא רואה תועלת של ממש למדינת ישראל בביקור. האפיפיור אינו אזרח ישראל ואין שום סיבה שמאות אלפי משלמי מיסים יטלטלו שעות ארוכות מדי שנה בתנאים לא תנאים, בזמן שברזי התקציבים מופנים לטיפול בישיש נוצרי.

אפרופו ביקור האפיפיור, הנה מעשיה נאה שתמחיש אולי את האבסורד, בו כל אורח פורח שאינו יהודי מתקבל בישראל בהתרגשות רבה, משל יהפוך כושי עורו ויתחיל לתרום לקופת קק"ל מאוצרות הותיקן.

הגאון רבי אייזל חריף נשאל פעם מדוע כאשר התינוק מובא לברית, הוא מתקבל בקריאות 'ברוך הבא', ואילו לאחר הברית לא טורחים להיפרד ממנו בברכה.

השיב רבי אייזל בצחות לשון, "כשהתינוק מגיע הוא טרם נימול, וערל נהוג לקבל בברכה ובכבוד מלכים. אך לאחר הברית כאשר הפך יהודי - שוב אין עניין לכבדו..."
ביקור טור כבישים אפיפיור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד