י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מאיר רבין ואלי שמחיוף - גזר הדין המלא

שני הנאשמים החרדים ספגו עונשי מאסר, קנסות ועונשי חילוט • בפנים: גזר הדין המלא • ומה עם פיינר ולופוליאנסקי?

רבין ושמחיוף היום בביהמ"ש; צילום: פלאש 90
רבין ושמחיוף היום בביהמ"ש; צילום: פלאש 90

בין הכרעות הדין שניתנו היום (ג), נגזר גם דינם של שני נאשמים חרדים: נאשם 5 – מאיר רבין – 5 שנות מאסר בפועל, קנס בסך של 500 אלף ₪, על חילוט רכוש בשווי 500 אלף ₪. ונאשם 10 – אליעזר שמחיוף – 3.5 שנות מאסר בפועל, קנס בסך של 300 אלף ₪, חילוט רכוש בשווי 165 אלף ₪.

מאיר רבין, עוזרו האישי של עד המדינה שמואל דכנר, הורשע בהכרעת-הדין בארבע עבירות שנתכנסו לשני אירועים שונים, הנוגעים לתיווך בשוחד בסך כולל של 1,395,000 ש"ח (ערך נוכחי כ-1.8 מיליון ש"ח), בנוסף הורשע בעבירה לחוק איסור הלבנת הון.

השופט דוד רוזן ציין כי רבין "שימש לאורך כל התקופה הרלוונטית יד ימינו ואיש סודו של עד המדינה. לאורך כל התקופה, פעלו עד המדינה ורבין בשיתוף פעולה מלא, כמקשה אחת. השניים איתרו ה'מטרות', דהיינו עובדי הציבור הניצבים בצומת ההחלטות והתערבותם הייתה דרושה לקידום הפרויקט. השניים קבעו את סכומי השוחד לכל 'יעד' ו'יעד' והעבירו הסכומים בדרכים שונות ליעדים שסומנו על-ידם. רבין פעל לצידו של עד המדינה וסייע לו במימוש פעולותיו ה"שיחודיות" בדרך של פריטת שיקים בסכומים של מיליוני שקלים והעברת כספי השוחד בדרך של מזומנים ובאמצעים אחרים. בהמשך הדרך, למד גם לפעול בשטח זה בצורה עצמאית, כשעד המדינה לצידו, כמסייע בהענקת 'גב לוגיסטי'.

מאיר רבין היה איש שהעביר את כספי השוחד ליעדיו, פרט את הכסף בצ'יינג'ים, מסר את הכספים וההמחאות. כאמור בהכרעת הדין, עד המדינה תיאר נכוחה פעילותו של הנאשם: "השניים פעלו כמכונת שיחוד משומנת ומשוכללת, השניים העבירו במשותף מיליוני ₪ לאורך שנים לעובדי ציבור". בעניינו של שמחיוף, נקבע: "קשר מושחת של שלושה, שפעלו במשותף – עד המדינה, מאיר רבין ואליעזר שמחיוף.

"חשוב לציין", הדגיש השופט, "בעניינו של רבין, כי יעקב אפרתי זוכה מחמת הספק, למשמעות נתון גורף זה בכל הנוגע לפעילותו של רבין. בנוסף, בדומה לעניינם של הנאשמים לעיל, לא הוכח בבית-המשפט כי פעילותו של רבין הובילה למתן טובות הנאה וסטייה מן השורה. בנוסף, לא הוכח כמה מתוך סך סכומי הכסף שניתנו לו הועברו על-ידו בסופו של הליך לעובדי ציבור".

עוד הוסיף רוזן, כי רבין "זכה בהטבות שוות כסף ולתנאי שכר משובחים מעד המדינה בשל עבודתו ופעילותו לביצוע המטלות שהוטלו עליו על-ידי עד המדינה. עם זאת, חשוב להדגיש, לא הוכח כמה מתוך סך כספי השוחד שעברו תחת ידו נותרו באמתחתו, אם בכלל".

לאור כל זאת, סיכם השופט וקבע "בגין כל האירועים בהם הורשע כמפורט לעיל, לאחר ששקלתי מכלול השיקולים ונתתי משקל ממשי לעובדה כי הנאשם קיבל סכום שוחד גבוה ונכבד, אבל הוא עצמו לא היה בבחינת עובד ציבור, ולא הוכח כמה מהכספים שקיבל לידיו, נותרו בכיסו בסופו של הליך, אם בכלל, הנני גוזר את עונשו כדלקמן: 7 שנות מאסר, מתוכן 5 שנים לריצוי בפועל, בניכוי 34 ימי מעצרו, והיתרה על תנאי, שלא יעבור במשך 3 שנים עבירה מהעבירות בהן הורשע.

"קנס בסך של 500 אלף ₪ או שנת מאסר תמורתו, הקנס ישולם ב-10 תשלומים חודשיים רצופים, החל מיום 01.06.14. חילוט לפי סעיף 297 לחוק העונשין ישים לגבי נותן השוחד, אבל החילוט כאן יינתן על-פי סעיף 21(א) לחוק איסור הלבנת הון: נוכח עונש המאסר המשמעותי והקנס הכספי, הנני מורה על חילוט רכוש בשווי 500 אלף ₪.

שמחיוף: לא יוכל לכהן כאיש ציבור
אליעזר שמחיוף, חבר מועצת העיר ירושלים וסגן ראש העיר לאחר מכן, הורשע בשתי עבירות: קיבל מעד המדינה שבעה שיקים על-סך 95 אלף ₪. וקיבל מעד המדינה שני שיקים על-סך 70 אלף ₪. סך-הכל שתי עבירות שונות של קבלת שוחד, אירוע כולל בסך כולל של 165,000 ₪ (ערך נוכחי 196 אלף ₪).

הוא הורשע בעבירה בחוק איסור הלבנת הון בגין פריטתם של כספי השוחד למזומן בגמ"חים, והעברתם למקורביו. עבירה זו משליכה על חומרת העבירות בהן הורשע.

"מדובר במי ששימש שליח ציבור נכבד שזכה להכרה והוקרה בציבור שלו ובכלל הציבור בירושלים. מדובר במי שנפל מאיגרא רמא לבירא עמיקתא בשל הרשעתו. הוא לא יוכל לשוב ולכהן כאיש ציבור – בגילו ובמעמדו יתקשה ביותר לפתוח חיים מקצועיים חדשים ולהתפרנס בכבוד. מדובר במי שמגיל צעיר יחסית, גיל 34, שרת בעיריית ירושלים, זה היה עיסוקו, זה היה כל עולמו".

עם זאת ציין השופט, כי "לא נטל אחריות על מעשיו. הנאשם לא שיתף פעולה עם רשויות החקירה. הוא שמר על זכות השתיקה, וגם משהוצגו לו השיקים שבמוקד הדיון, הקפיד על שתיקתו, כשהוא מכזב לחוקריו על-פי כוחו". עם זאת, "זוכה בחלק מהאישומים בהם הואשם על-ידי המאשימה בכתב האישום. יש בעובדה זו כדי להביא להקלה כלשהי בעונשו".

"בגין כל האירועים בהם הורשע כמפורט לעיל, ולנוכח טיעוני ב"כ הצדדים המלומדים, הנני גוזר על הנאשם את העונשים הבאים: 5 שנות מאסר, מתוכן 3.5 שנים לריצוי בפועל, בניכוי 11 ימי מעצרו והיתרה על תנאי, שלא יעבור במשך 3 שנים עבירה מן העבירות בהן הורשע.

קנס בסך של 300 אלף ₪ או שנת מאסר תמורתו, הקנס ישולם ב-10 תשלומים חודשיים רצופים, החל מיום 01.06.14. חילוט לפי סעיף 297 לחוק העונשין ישים לגבי מקבל השוחד, אבל החילוט כאן יינתן על-פי סעיף 21(א) לחוק איסור הלבנת הון: נוכח עונש המאסר המשמעותי והקנס הכספי, הנני מורה על חילוט רכוש בשווי 165 אלף ₪.

הנאשמים יתייצבו לריצוי מאסרם במתקן כליאה ניצן ברמלה עד יום 01.09.14, בשעה 12:00, באם ימציא הערבויות המפורטות להלן, תוך 14 יום: פיקדון כספי או ערבות בנקאית על-סך 100 אלף ₪. ערבות צד ג' בטוחה – על-פי הוראות הנהלת בתי-המשפט – על סך 300 אלף ₪. יציאתם של הנאשמים מהארץ אסורה. כל אחד מהנאשמים ימציא אישור על הפקדת דרכונו במשטרת ישראל. זכות ערעור לבית-המשפט העליון תוך 45 יום.

ראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופוליאנסקי ואברהם פיינר, חבר מועצת העיר, יעמדו בפני גזר דינם בתחילת החודש הבא.
רבין שמחיוף מאסר שוחד גזר דין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד