י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

האוטודידקט החב"די פתח זוהר, ומצא משיח • ראיון

תקופת הזוהר • חיים ששון לא ידע הרבה כשנכנס לשיעור קבלה בדיזינגוף בתל אביב • תוך שנים ספורות הוא הפך למומחה, הקים שיעורי קבלה ונסתר, ולבסוף, הפך לחבדניק • והנה השליחות: למצוא את המשיח שבתוך הזוהר • הרעיון, הביצוע, וגם: איך כל זה קשור לעדות המזרח? • מענדי גרוזמן עם הסיפור המלא • כנסו

האוטודידקט החב"די פתח זוהר, ומצא משיח • ראיון

כשמרואיין מחליט להקדיש לך זמן, לחשוף את עצמו ואפילו להצטלם, הוא לא עושה זאת סתם: יש לו מסר להעביר. אני רוצה סיפור, המרואיין רוצה מסר. מסר-סיפור, סיפור-מסר. זה מתח קבוע. מרואיין טוב זה אחד שנותן לך סיפור בתמורה למסר, מרואיין מצוין זה אחד שלא מצליח להבדיל ביניהם, ובכל סיפור, צץ הפאנץ' שהוא רצה, מדויק, מעניין, ובדיוק כמו שגם אתה רצית.

הרב חיים ששון, מרצה מבוקש בנושאי יהדות וחסידות, הוא בדיוק המרואיין הזה. רוצה סיפור? קבל סיפור. סיפורים לא חסרים לו. אלא מה, המסר שלו צץ בכל שלב בקורות חייו. מתחילת דרכו בעולמה של תורה ועד הלום.

הנה סקירה מהירה של קורות חייו: יליד יהוד, קצין קרבי שיצא לטיול בעולם וחזר ארצה עם כמה תובנות, ברחוב דיזנגוף הציץ קצת לשיעורי קבלה תל-אביביים, אך מהר חיפש את הדבר האמיתי. החל ללמוד בישיבת "מכון מאיר" בירושלים, הסמוכה לישיבת האם מרכז-הרב. היה משומעי לקחו של הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זצ"ל, ובדרכו נמשך גם הוא אל עולם פנימיות התורה. לאחר תקופה, ראש הישיבה החליט כי הוא "כבר מספיק בפנים" והפנה אותו הלאה. היה תלמיד בישיבת מקובלים בירושלים, בנשיאותו של הרב אליהו, והרווה את נפשו מכל מעיינות הדעת הטהור שהיו מצויים על קו ירושלים-צפת: ראשו ורובו היה נתון בתוך העולם המסתורי של הזוהר וכתבי האר"י.

"כשיושבים ולומדים 18 שעות ביממה, בלי פלאפונים והפרעות של היום, מתוך כך מחפשים את החלק בתורה בו אתה חפץ. בעל תשובה מחפש כל העת. מהות החלטתו לשוב את היהדות היא לשוב אל השורשים שלו והוא ממשיך ונובר בהם. כיליד למשפחה יוצאת טורקיה, תמיד שמעתי על גדול רבני הקהילה היהודית שם, רבי חיים פלאג'י. היה גאון גדול שחיבר 72 ספרים בנגלה ונסתר. הדברים הללו משכו אותי והתחברתי אל עולם הסוד של היהדות. כיוון שהייתי קשור עם הרב מרדכי אליהו, שעסק בקבלה רבות, הוא עודד וסייע בעדי באותה דרך".

כך החל ששון להתחבר אל עולם הקבלה - "קבלה בקדושה" הוא מדגיש, לאחר שהיו לו גם מפגשים אחרים עם התחום – והוא הרווה את נפשו הצמאה. בתחילה, ללא הבנה בכלל. לצד לימודי הנגלה, בהם הלך והתקדם, פשוט ישב וגרס זוהר. "גם בכתבי האר"י, ומופיע גם בספרי רבותינו רבני חב"ד, מופיע כי את ספר הזוהר ניתן לקרוא גם ללא הבנה ויש בכך מעלה מיוחדת". על התחושה שהתלוותה לקריאת המילים: "זה חדר בי וניקה לי את הנפש. כל בעל תשובה חש כי יש לו מה לתקן. והקריאה הזו עם ההנהגות שנלוו אליה, חוללו בי פלאות".

עם הזמן, החל לנסות ללמוד ולהבין. בסיוע רבנים וספרים מוסמכים עמד על מושגים ויסודות בסיסיים בעולם הקבלה. על רמת ההבנה באותם ימים הוא אומר "הבנתי פשט. כשלומדים מאמרי חסידות הכול חודר אליך דרך החכמה, הבינה והדעת". נשוב לזה.

ששון הוא אוטודידקט אמיתי. לא מפסיק מלהחכים ולחקור. כשצריך – הוא שואל, אך שומר תמיד על קשר ישיר עם ארון הספרים היהודי. נובר בו ומגלה אוצרות. מצויד בזכוכית מוגדלת הוא עובר על הדפים המצהיבים ומגלה דברים שאחרים אולי מפספסים.

"באותה תקופה גרתי בצפת, עירו של, וראיתי כי לפני תשעים שנה פרסמו רבני ישראל באותה תקופה כי יש סגולה מיוחדת בלימוד ספר הזוהר בשלמותו למען קירוב הגאולה". אנשי הסוד, הרואים את מאחורי הקלעים של עולמנו השפל, שואפים תמיד לגאול אותו משיממונו, וכשהמטרה והאמצעים נפגשים – אין טוב מכך. "עניין הגאולה בער בתוכי. וכשראיתי כי ישנה סגולה גדולה לקרוא את כל הספר הזוהר לשם כך, הרגשתי חיבור מיוחד". אומר ועושה, החל לגרוס כל יום חמישה דפי זוהר במטרה לסיים את כולו. עושה ואומר לאחרים, כל מי שהיה בסביבה קיבל דרבון לעשות את אותו הדבר.

הזוהר והגאולה: שדרן הרדיו שהפך לחבדניק
התקנה שחדרה אל ליבו באותם ימים הינה המניע הראשוני לפעולתו בתקופה האחרונה (המסר. דיברנו על זה) אך בינתיים הרב ששון עשה עוד כמה דברים בחייו. לאחר שנישא והקים בית, החל לשמש כמרצה בתחומי יהדות, למבוגרים ובני הנוער.

הרב ששון הוא מהסוג של האנשים שלומדים את האות א' ורצים לשתף אותה עם אחרים. כיוון שלמד עוד כמה אותיות, היה לו מטען משמעותי אותו רצה לחלק לכל דכפין. עם השנים, הפך לשדרן פופולארי בערוצי הקודש, שבתקופת פריחתם קירבו רבים לעולמה של תורה, תחת השם התקשורתי "חזקיה בן מנחם". התחביב שלו, לארגן סיומי זוהר, לא פסק. באמצעות תכנית הרדיו שלו חילק את ספר הזוהר לחלקים ודאג שרבים ככל הניתן ייטלו על עצמם את חלקם בכדי להביא לסיום הספר כולו.

מירושלים לצפת, התחנה הבאה בחייו הייתה בקרית ארבע-חברון. שם התגלגלו לידיו חוברות ה"דבר מלכות", שיחותיו של הרבי מחב"ד מהשנים תשנ"א-נ"ב, והם שבו את ליבו. התעניינתי אצלו מה הנקודה המדויקת בחב"ד שדיברה אליו, תשובתו הייתה מהירה: "העובדה שהרבי הוא ראש בני ישראל שבדור. למדתי את השיחות שלו ונהניתי מאוד, אך רק ההבנה שלא מדובר בצדיק ככל הצדיקים אלא זהו המנהיג של דורנו – בשלה הסכמתי, אב למשפחה עם ילדים, לשנות את כיוון חיי ולהסתופף בצילה של חסידות חב"ד".

הנחיתה על קרקע תורת חסידות חב"ד הייתה רכה, אם כי השינוי היה משמעותי: "חב"ד, כשמה כן היא – חכמה בינה ודעת. לומדים מאמרים והם מאכילים חסידות אותך דרך החב"ד שלך. העובדה שגרסתי ולמדתי זוהר לאורך השנים, בהחלט סייעה בעדי. כשאדם לומד ליקוטי תורה ומאמרים של הרבי לאחר שגרס זוהר, הדברים נראים אחרת. המושגים היו ידועים לי. לא באתי ללא רקע. אך ההבנה היא שונה לגמרי".

את סדרי הלימוד שלו בספר הזוהר הוא לא הפסיק. הוא וילדיו. שנים לפני הבר מצווה כל בניו מתחילים לקרוא זוהר במטרה לסיים עד שייכנסו למצוות: "מגיל תשע אני מתחיל לחנך את ילדיי לקרוא זוהר. ברוך השם זכיתי שכל בניי, ביום הבר מצווה שלהם, זכו לסיים את כל הספר".

• אין בכך כל סתירה לדרכה של חסידות חב"ד?

"שום סתירה", הוא אומר. "כמובן אין זה בא על חשבון לימוד חסידות וקיום הוראות הרבי".
"נוסף לזאת, במכתבים בהם מורה הרבי כי אם התחילו מנהג של קדושה. ראיתי פעם מכתב במענה לאדם שנהג לסיים כל יום את כל ספר התהילים ומבקש להפסיק כדי שיהיה לו זמן להעמיק יותר בחסידות. הרבי אומר לו כי כיוון שהתחיל – ימשיך, וימצא את הזמן ללמוד חסידות".

משימה חדשה: אותו הזוהר, עם טאצ' חבדי
הרב ששון המשיך ללמוד זוהר, אך כעת ניסה לחפש בו קטעים ודברים הנאמרים אודות הגאולה העתידה. והוא מצא. ספר הזוהר, המבאר את העולם שמעבר, לא ממעט בדברים על גאולת העולם וגילוי הרזין דרזין.

שנים של לימוד זוהר – תוך חיפוש אחר ענייני גאולה בו – העלו לו את הרעיון להוציא את כל קטעי הזוהר העוסקים בגאולה ולהוציאם בספר אחד. כיוון שנהג ללמוד זוהר עם פירוש ה"מתוק מדבש" של הרב דניאל פריש זצ"ל, היה מעוניין כי הספר יבוא עם דברי הזוהר המקוריים ובצמידות לפירוש.

הרב ששון הגיע למוסד ההוצאה לאור של כתבי הרב פריש, מקום קטן בתוככי מאה שערים. יושבים שם בניו שיחיו וצוות מסייעים והם עמלים על ההוצאה לאור של כתביו הרבים. "הגעתי לבן האחראי, עם דפים מוכנים המפרטים את הצעתי, וביקשתי מהם שייטלו על עצמם את הוצאת הליקוט המיוחד. בתחילה לא ראיתי צורך לספר לו כי בכך אני מבקש לקיים את הוראת הרבי מחב"ד. רציתי שייראו בזה חלק מפועלם בהוצאת הזוהר. הבן התעניין, אך לא בצורה מספקת בכדי שיטיל את עצמו למלאכה. הם עבדו באותה תקופה על כמה ספרים במקביל, ולא יכלו לקחת על עצמם פרויקט נוסף".

הרעיון לא נשכח ממנו, בליבו בער הרצון, בינתיים המשיך בפעולותיו השגרתיות. הרצאות בארץ ובחו"ל מעסיקות את מרבית ימיו. פגישה עם יהודי בניו יורק דרבנה אותו להתעקש לגלגל את העסק. "הוזמנתי לבית חב"ד בקווינס, ולאחר ההרצאה יהודי נחמד התנדב להחזיר אותי לקראון-הייטס. בזמן הנסיעה הוא סיפר לי כי לא מכבר גילה בזוהר קטע על הגאולה שדיבר אל ליבו, והוא שלח אותו לכל מכריו.

"לא יכולתי שלא לספר לו כי יש הרבה קטעים כאלו וחייבים כבר להוציא אותם בספר אחד מסודר. ההוא לא הבין למה כל זה עוד קרה. 'יש רבי בישראל. אתה לא מוגבל. קדימה, תתחיל לצעוד. אני אעזור לך'. כששבתי ארצה אכן התחלתי לנסות שוב".

לאחר יום שכולו זוהר, שעות ארוכות של לימוד אידרא רבא ואידרא זוטא בסמוך לציון הרשב"י, החליט לנסות שוב את מזלו.

הרב ששון הגיע שוב לאותה מאה שערים, לאותו בן, אך הפעם הוסיף טיעון לטענותיו: "ניגשתי שוב אל מוציא לאור כתבי הרב פריש, אך הפעם הבהרתי לו את הרעיון שעומד מאחורי הדברים: צריך להביא את הגאולה והרבי אומר שחייבים ללמוד ענייני גאולה החל מספר הזוהר. מסתבר שזוהי הייתה שורת המחץ. הוא ביקש לחשוב מעט זמן, אך לאחר כמה שעות כבר התקשר אליי ובישר לי כי החליטו לתת לי את כל האמצעים הדרושים להוצאת הספר. בצעד חריג, הם הביאו לי את קובץ המחשב המאכסן את כל פירוש "המתוק מדבש" ונתנו לי אור ירוק לצאת אל הדרך".

"הדברים מקבלים משמעות נוספת, כשמדובר בעדות המזרח"
העבודה על הספר הייתה מעמיקה ומורכבת: "לא כל פעם שמוזכרת הגאולה אני מביא את כל הקטע, כמובן. כך אין לדבר הסוף. המטרה שלי הייתה להביא את הקטעים בהם הזוהר מתייחס אל הגאולה ומבאר משהו אודותיה. הייתי חייב לאסוף את כל המקורות, למניינם ואז להחליט מה להכניס אל הספר. עבודת ליקוט מפרכת וקבלת החלטות מפרכת עוד יותר. לאחר מכן, דאגתי לחלק הכול לפסקאות ברורות. אל כל קטע בחרתי כותרת מיוחדת שתסביר לקרוא מהו החידוש של הזוהר כאן ומה הוא מוסיף בהבנה של הגאולה".

מבחינת הרב ששון זוהי מטרתו העיקרית של הספר – קיום ההוראה של הרבי, אך כמי שמעורה בעולם הקירוב ומכיר את החברה הישראלית לכל גווניה, הוא טוען כי יש בכך תועלת נוספת: "חסידות חב"ד דורשת פנימיות. התורה שלה דורשת לאמץ את המוח ואת הלב ולקלוט הכול ביסודיות. לרבים בקהל הרחב, הדבר פחות קורץ. דווקא עולם הקבלה מעורר בהם את הנפש היהודית והם חפצים לעמוד על טיבו.

"הדברים נכונים כלפי כלל הציבור, אך במיוחד כשמדובר בבני עדות המזרח. המסורת שלהם קשורה קשר בל יינתק עם עולם הסוד ובפנימיות התורה. רבים מהמנהגים בקהילותיהם מיוסדים על דברי המקובלים. במקומות רבים הרבי מזכיר כי יוצאי ספרד הינם קשורים יותר לפנימיות התורה ולכן החיבור שלהם אל חסידות אמור להיות טבעי יותר".

הספר הזה, בעיניו, מסוגל לסייע לאנשים לקפוץ מעולם הקבלה אל תוך עולם החסידות, כהמשך טבעי וישיר. "אנשים יקראו את ענייני הגאולה על הזוהר – דבר ראשון הם מקיימים הוראה של הרבי ומקרבים את סיום הגלות. בהקדמה לספר אני מבאר ארוכות לקורא מה עומד מאחורי הוצאת הספר ומביא את גישתו של הרבי על אודות הגאולה והאמצעים הנדרשים לזרזה".

זהו סיפור חייו של הרב ששון וזהו המסר. מבחינתו, זהו רק הצעד הראשון. בחזונו הוא מעוניין כי כל הוצאת ספרים המוציאה את הזוהר בצורתה, ולאחרונה התופעה פורחת, תוציא לצד הסדרה המלאה ליקוט של ענייני הגאולה בספר הזוהר.

קטע מתוך הראיון המלא שפורסם בעבר במגזין "כפר חב"ד"
גאולה חבד זוהר משיח חיים ששון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד