י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

יתד נאמן נגד מבצעי תג מחיר : "רודפים"

הר"ש גנוט עומד על ההתנגדות החרדית להתגרות באומות, ועוקץ את המנהיגות הדתית • ומה חשב על כך הרב שך?

מאמר מערכת, צילום: פלאש90
מאמר מערכת, צילום: פלאש90

במאמר מיוחד מאת הרב שמואל גנוט שפורסם הבוקר בעיתון יתד נאמן מבהיר הרב גנוט את עמדתו החריפה כנגד מבצעי פעולות "התג מחיר", ובתוך דבריו הוא מציין גם את ההתנגדות של מנהיגי הציבור הדתי לאומי לקבוצות אלו ואת משמעות והשפעת המעשים על החברה.

לאחר הקדמה קומית קצרה, מפרט הרב גנוט את התפיסה החרדית, העומדת מאחורי ההתנגדות העיקשת להתגרות באומות.

המאמר מצטט את המקורות הדנים בג' השבועות, ומפרט את רלוונטיות שלהם לתקופתנו - אסור להתגרות באומות, כי על ידי כך מסכנים את קיומו של עם ישראל.

הרב גנוט: "כאשר ראה"מ דאז יצא חוצץ נגד נשיא ארה"ב, זעק מרן רבינו הגדול בעל אבי עזרי זי"ע, שיש בכך משום התגרות באומות וחילול ג' השבועות. רבינו זי"ע זעק כנגד כל גילוי אלימות כנגד נכרים ועודד את הצורך להשכין שלום בין ישראל לאומות העולם, כדי למנוע שפיכות דמים. מרן זי"ע אף כינה בשם "רודפים" יהודים שהתערבו במריבות של שפיכות דמים בין קבוצות ערביות, באומרו שיש בכך סכנה ממשית לישוב היהודי בא"י".

המאמר ממשיך ומפרט: "פשוט וברור הוא שאסור להציק סתם כך לבני לא-ברית, להתעלל בגופם ולהשחית את רכושם ושדותיהם. הרי נפסק בשולחן ערוך (יו"ד קנ"א) ש"אסור ליתן מתנת חנם לעובד כוכבים שאינו מכירו", אך "מותר לפרנס ענייהם ולבקר חוליהם ולקבור מתיהם ולהספידן ולנחם אבליהם, משום דרכי שלום". וכתבו הפוסקים שם, שמותר לפרנס את עניי הנכרים, למרות שיושבים הם לחוד, ללא שעניי ישראל יושבים עימם.

"חובה מוטלת עלינו לחיות בשלום עם שכנינו הנכרים, להימנע מכל חיכוך ועימות עימם ולמחות בכל דרך בצעירים חסרי רסן, הפוגעים בערבים המתגוררים בארץ ישראל, שאין להם שום שייכות אישית לפגיעה ביהודים. דרך הטרור הזאת עלולה להביא לפגיעות חמורות ביהודים, כאשר מחול הדמים לא ייפסק, חלילה. כל מצית אש, מרסס כתובות נאצה ומשחית רכוש ערבי,הרי הוא "רודף".

"גם אנו יכולים ללמוד מוסר השכל ממנהגי הפראות של נערי ה"תג מחיר"", אומר הרב, "האמת היא שלא רק אנו, בני הציבור החרדי, מגנים בכל תוקף פעולות אלימות אלו, שיש בהן סכנה לישוב היהודי כולו, בארצנו הקדושה וגם בחו"ל. גם מנהיגי החברה הדתלי"ת, ממנה יוצאים עוקרי מטעי הזיתים ומשחיתי הרכוש, מגנים בכל פה את התלהמות הצעירים. ובכל זאת, הנערים הללו סבורים שהם מבינים טוב יותר כיצד "ממגרים את הטרור".

"הצעירים, החכמים מכל אדם, הינם בעלי ניסיון וחכמת חיים עשירה. הם, צעירים בגילאי העשרה, יודעים טוב יותר מהמבוגרים כיצד לפעול. "חכמת סופרים תסרח ויראי חטא ימאסו והאמת תהא נעדרת, נערים פני זקנים ילבינו, זקנים יעמדו מפני קטנים" (סוטה מב, ב). שבירת הכלים, מרד הנעורים והתחושה שהזקנים אינם מספיק מבינים ודומיננטיים, היא שורש פעולות "תג המחיר" ההרסניות".

"גם אנו, הצעירים יחסית, צריכים לקעקע בנפשותינו כל שמץ של שייכות אל "מרד הנעורים". אל התחושה הנפסדת שאנחנו מבינים טוב יותר מהזקנים ומהחכמים. גם אנחנו צריכים להתחזק יותר ויותר בידיעה ובתחושה ש"שאל אביך ויגדך, זקניך ויאמרו לך". שלא, לא הצעירים יודעים כיצד לנהל מערכות ולקבוע עמדות, אלא אך ורק זקנינו ומאורינו, בעלי עיני הבדולח ונקיות הדעת הטהורה, החפה מכל פניות אישיות, בלתי לד' לבדו".

כי הנה, "מרד הנעורים" מוביל לבסוף למעשים של "רודפים".
תג מחיר יתד נאמן שבועות הסבר מאמר מערכת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד