כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

שטרן זועם: "חוסר יושר וכוחניות של הרבנות"

ח"כ אלעזר שטרן האשים במליאה את הרבנות הראשית בעיכוב יישומו של חוק צהר - המאפשר פתיחת אזורי רישום לנישואין

שטרן. צילום: פלאש90
שטרן. צילום: פלאש90

ח"כ אלעזר שטרן מהתנועה הגיש היום (ד) שאילתא במליאה לסגן שר הדתות אלי בן דהן, על כך שיישומו של חוק פתיחת איזורי הנישואין - מתעכב על ידי הרבנות הראשית. שטרן האשים כי ברבנות משתמשים "בכוחניות מרחיקה וחוסר יושר שמאפיין את התנהלותה של הרבנות הראשית בהרבה תחומים".

כזכור, לפני חצי שנה עברה בכנסת הצעת חוק פתיחת אזורי רישום לנישואין (המכונה חוק צהר), הצעת החוק אותה קידם שטרן נועדה לאפשר לבני זוג להירשם לנישואין בכל מועצה דתית ללא קשר למקום מגוריהם. יצויין כי מטרת החוק היתה בעצם לאפשר לבני זוג שהרבנות באיזור מגוריהם איננה מקלה - להירשם אצל כל רב, ובכך יהיה פתח לרבנים כדוגמת רבני צהר להציע את שירותיהם לזוגות בכל רחבי הארץ, ללא קשר לאיזור מגוריהם המקורי.

למרות שהצעת החוק עברה במליאה, יישומה בפועל מתעכב בשל כך שברבנות עדיין דורשים מצעירים להוציא תעודת רווקות באיזור מגוריהם וכך למעשה עוקפים את יישום החוק, משום שגם כאשר צעירים נרשמים לנישואין אצל רב באיזור אחר - עדיין הם זקוקים לקבל את אישורה השל הרבנות באיזור מגוריהם.

שטרן טען בשאילתא שהגיש: "לפני למעלה מחצי-שנה נחקק תיקון לפקודת הנישואין והגירושין (רישום) לפתיחת אזורי-הרישום לנישואין לבני-זוג יהודים. נכון להיום, בחלק מהמועצות הדתיות עדיין מסרבים רשמי-הנישואין לרשום זוגות לנישואין מבלי שיביאו אישור על מעמדם האישי מהמועצה הדתית במקום מגוריהם. על אף שתכלית החוק היא לאפשר לכל אזרח להירשם לנישואין בלא תלות במקום מגוריו, עדיין כל אזרח יחויב להוציא תעודת רווקות מהרבנות באזור מגוריו.

"האם זה בסמכותה של מועצת הרבנות הראשית להנחות את רשמי הנישואין לדרוש הוצאת תעודת רווקות מאזור המגורים ובכך לקבל החלטה שלמעשה מעקרת את החוק מתוכן?"

סגן שר הדתות אלי בן דהן (הבית היהודי) השיב: "עם קבלת החוק בכנסת פעל המשרד לשירותי דת להפיץ את החוק בכל לשכות הנישואין והמועצות הדתיות, והחוק מיושם בכל המועצות הדתיות ללא יוצא מן הכלל. אציין כי החוק במתכונתו הנוכחית אינו מייתר את תעודת הרווקות, כך שבני זוג עדיין נדרשים להביא תעודת רווקות ממקום מגוריהם.

"לשם כך הכנו מערכת ממוחשבת שתתמוך בכל השינויים הללו, ובימים אלה ועדה מטעם הרבנות הראשית בוחנת את המערכת. לאחר בחינת המערכת, מועצת הרבנות הראשית תוציא הודעה על ביטול הצורך בתעודת רווקות ממקום המגורים. מבחינתי המערכת מוכנה ומותקנת בכל המועצות בארץ, אבל במועצת הרבנות ביקשו עוד זמן. אני מעריך שבישיבת מועצת הרבנות הקרובה שתערך בחודש הקרוב, יוסכם על ביטול הצורך בהבאת תעודת הרווקות. לא מדובר בוויתור על ברור רווקות, כל מה שמדובר זה שבמקום להביא את העדים למקום המגורים הם יבואו למקום שבו נרשמו לרווקות. אין שום בעיה הלכתית".,
חוק שטרן מגורים רישום בן דהן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד