י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

ניצחון לאתרא קדישא: "ארץ החיים" נסגרה

שנה וחצי לאחר הקמתה: אגודת ארץ החיים לפיקוח על הקברים, מסיימת את פעילותה • הוקמה כהמשך לפעילות האגודה למניעת חילול קברים שחדלה לתפקד לאחר פעילות של קרוב לשני עשורים • בפרשת גולובנציץ הגיע העימות בין 'אתרא קדישא' ל'ארץ החיים' לשיא • יו"ר האגודה יענקי פלאי: "קיבלתי איומים על חיי; פצצות סירחון ואלימות • המכתב המלא

אתרא קדישא נגד הבניה בגולובנציץ, צילום: קובי הר צבי
אתרא קדישא נגד הבניה בגולובנציץ, צילום: קובי הר צבי

כשנה ומחצה חלפו מאז הקים יעקב פלאי את אגודת 'ארץ החיים', במטרה לפקח על חפירות שנעשות על ידי רשות העתיקות במתחמי בניה שונים, והיא כבר מסיימת את פעילותה.

פלאי החל את דרכו, בין שורות 'האגודה למניעת חילול קברים' שהוקמה לפני כעשרים שנה על ידי הרב מיכה רוטשילד, הרב משה אורדנטליך והרב אייל פורת, כדי לפקח על חפירות של רשות העתיקות ברחבי הארץ.

בתחילת הדרך, שרר שיתוף פעולה ותאום בין 'האגודה למניעת חילול קברים' לארגון 'אתרא קדישא', עד לשלב שבו יצאו פעילי 'אתרא' נגד הגרי"ש אלישיב זצ"ל בפרשת כביש פסגת זאב וביזו אותו. מכאן ואילך, החליטו עסקני 'האגודה למניעת חילול קברים' להפסיק כל קשר עם אנשי 'אתרא'.

הזעזוע הראשון שספגה האגודה, היה עם פציעתו של הרב מיכה רוטשילד , מייסד האגודה, ירפאהו ה' במהרה. נבצרותו של רוטשילד גרמה לדמורליזציה בין שורות האגודה, אבל למרות זאת, במרוצת השנים, הצטרפו פעילים נוספים לאגודה כמו הרב אריה יוטקובסקי ואחרים.

לפני כשנה ומחצה, כשהחלה המתיחות סביב נושא 'גולובנציץ' בבית שמש, החליטו מרבית הפעילים לפרוש, מחמת מסכת התנכלויות, מצד פעילי הארגון המתחרה. מי שהורה להם לפרוש היה, הגאון רבי שבח צבי רוזנבלט, מבית הדין של הגר"נ קרליץ. הגר"נ כזכור גם שימש כנשיא האגודה, במשך שנים רבות.

פלאי החליט להרים את הכפפה והקים את אגודת 'ארץ החיים' כהמשך לפעילות 'האגודה למניעת חילול קברים' שחדלה כאמור לתפקד. 'ארץ החיים' התפרסמה בתקופה האחרונה בעיקר, כשליוותה את העבודות שנעשו במתחם גולובנציץ, תחת הכוונתם של ראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך והגרמ"מ שפרן, פעילות שלוותה במתחים והפגנות סוערות מצד פעילי 'אתרא קדישא' כזכור.

היום, מודיע יעקב פלאי אחרון הפעילים באגודה, כי מסיבות שונות ובעיקר מחמת העדר אפשרות להפעיל את מנגנון האגודה בצורה אפקטיבית, כי הוא נאלץ לסגור את האגודה שהתמודדה בהצלחה רבה עם האתגרים שעמדו לפניה בתקופה האחרונה. מדובר בעצם בארגון השלישי שניסה לפעול בתחום חפירות הקברים ונסגר. 'האגודה למניעת חילול קברים' ו'ארץ החיים' מצטרפות לארגון נוסף שפעל בזירה זו, הלא הוא ארגון 'קדמוננו' שהתפרסם בשעתו בפעילות דומה ונאלצה להפסיק את פעילותה בגין סיבות ידועות.

במכתב שפלאי מפרסם אתמול, הוא מגולל בארוכה את נסיבות קפיצתו למים הגועשים הללו, מתאר בפרוטרוט את מסכת התלאות ואת דרך החתחתים שעבר בתקופה קצרה זו ומבטיח להמשיך לדאוג לכבוד המתים, גם אם לא במסגרת האגודה שתכנס לספר ההיסטוריה, לצד ארגונים שניסו מזלם בזירה האמוציונלית הזו ולא שרדו לאורך זמן.

לאתרא נודע שאני מסייר, ולמחרת קיבלתי פצצת סירחון
"לפני למעלה משנה", פותח פלאי את מכתבו, "נכנסתי לפעילות בנושא כבוד המת, כניסתי לתפקיד הייתה, בעיצומם של הימים בהם נאבקו אנשי אתרא קדישא כנגד בעלי חברת קרסו בבאר שבע. חטאם של בעלי חברת קרסו היה, ציות להוראותיהם של מרנן הגאונים ר' ניסים קרליץ והגר"מ שטרנבוך שליט"א וביצוע עבודות בהשקעה של מיליונים, על מנת להכשיר את המבנה בבאר שבע באמצעות האגודה למניעת חילול קברים, ולא דרך אתרא קדישא.

"בשליחותם של גדולי ישראל, נשלחתי והשתדלתי לסייע לאגודה בפעילות באותם ימים קשים, אולם מעשי הטרור שנקטו אנשי אתרא קדישא כנגד רבני האגודה הכניע אותם והם החליטו בעצת רבותיהם שהינם פטורים מלעסוק יותר בשמירת כבוד המת.

"מהתקופה הקצרה בה הכרתי את הפעילות של האגודה נוכחתי לדעת בחשיבות קיומה של האגודה או בהקמת תחליף. לולא הקמת התחליף, אין פיקוח מקיף על העבודות הנעשות במתחמים השונים של רשות העתיקות.

"לאור זאת החלטתי שאני לוקח על עצמי את המשימה הזו והתחלתי לסייר ביחד עם יועץ משרד הדתות הרב שלום פריד, ועם מומחים נוספים בתחום, באתרי חפירות של רשות העתיקות. במהלך התקופה הזו ותוך כדי הדברות והבנה עם רשות העתיקות, הצלחנו למנוע הריסת קברים בכמה מקומות ברחבי הארץ.

"כמה שבועות לאחר עבודתי התברר לאחד מאנשי אתרא קדישא, כי אני ערכתי פיקוח ובדיקה באתרים שונים של הרשות בצפון הארץ ובו ביום קיבלתי מספר שיחות טלפון ובהם איומים על חיי. לילה לאחר מכן, נזרק על ביתי פצצת סירחון ומנעול הבית הודבק. עלי לציין, כי באותם ימים ובעקבות הוראת רבותי, רק סיירתי ולמדתי על הנעשה ומעבר לכך לא בוצעה שום פעולה כל שהיא ע"י.

"מקרה זה הביא אותי להחלטה להמשיך ולעסוק בעניין ולא להיכנע למעשי הטרור והאלימות של אנשי אתרא קדישא. עד לשבוע זה המשכתי בפעילות ברחבי הארץ ככל יכולתי באתרים של רשות העתיקות ומניעת חילול קברים בכל אחד מהם.

"אחד הפעילויות החשובות בהם עסקתי ובעז"ה בכוונתי להמשיך לעסוק ככל שאוכל", אומר פלאי, "הוא החפירות וחילול הקברים בנשר, הפעילות במקום נעשית מדי יום בסיוע אתרא קדישא ושלוחיהם מהצבור החרדי. במקום חוללו בשנים האחרונות מאות קברי יהודים רח"ל".

"אולם הזכות הגדולה שעמדה לי במהלך פעילותי בארץ החיים הייתה במתחם גולבנציץ בבית שמש. שמעתי רבות על מעשיהם של אנשי אתרא קדישא והתעללותם ברוכשי הדירות במקום, אולם לא הכרתי את הפרטים. מפגש מקרי שהיה לי בסיום תפילת ערבית בבית כנסת אמרי שפר בהר נוף עם מנהל בניין שלם הרב משה פרנק, הביא לידעתי את מלוא הפרטים על מעשיהם של אנשי אתרא קדישא. הרב פרנק ששמע על פעילותי בתחום, התעניין האם אוכל לסייע להם בעניין ולאור פנייתו נכנסתי אל מרן הראב"ד על מנת לשמוע את דעתו בעניין, הראב"ד שליט"א ביקש פרטים ולאחר שקיבל, הציב תנאים והורה כיצד לפעול במקום, תחת פיקוחו של איש אמנו הרה"ג אברהם נחמני.

"אני שמח על כך, שהיה לי את הזכות לסייע לאלף משפחות של אברכים לצאת מן הסבך בהם היו, הנזק שנגרם לאברכים באותה התקופה היה כשבעים מיליון ₪ ושום פתרון לא הוצע או היה על הפרק מלבד משיכת זמן ודרישות חדשות מדי יום.

"בימים אלו, פורסם על ידי הנהלת קבוצת גבעת ירושלים כי העלויות הישירות שנגרמו לכל דייר בגלל אתרא קדישא, הינם 20,718 ₪. סכום זה אינו כולל את עלויות בגין דמי שכירות שנאלצו לשלם רוכשי הדירות ועליית מחיר הבניה שנעשתה באותה התקופה.

"החלטתי לסיים את פעילותי נובעת בעיקר, מחוסר יכולת להפעיל את המערכת בצורה ראויה ולדעתי עדיף שידע הציבור שאין למעשה שום פיקוח על הנעשה בחפירות של רשות העתיקות, מאשר להציג מצגת כביכול ישנה פיקוח על כל הפעילות.

"זכיתי בתקופה זו להכיר אנשים רבים המסורים מאוד לעניין שמירת כבוד המת וביניהם באחד המומחים והוותיקים בתחום הרב שלום פריד. עבודתו של פריד, נעשית במסירות ושלא על מנת לקבל שכר. גם את הסכום הצנוע, שלא כיסה אפילו את הוצאות הדלק שלו שקיבל ממשרד הדתות מדי חודש הפסיק לקבל, ולמרות זאת ממשיך על חשבונו לעשות ככל יכולתו להציל כמה שאפשר. מדיניות זו של משרד הדתות להתעלם מהצורך לממן את הפעילות של שמירת קברי ישראל הינה שערורייה שאשמח אם תועלה באמצעותכם למודעות הצבור.

"ברצוני להודות לכל אלו מכם שנתנו לנו במה ופרסום וסייעו רבות להצלחה", מסיים פלאי את מכתבו הטעון.

עסקנים שמקורבים לנושא, טוענים כי לאחר ששלוש אגודות שפעלו בזירה הזו נסגרו, לא ברור מי יפקח מכאן ואילך על מערות קבורה שנמצאות כעת על הכוונת במתחמי בניה שונים, או כאלו שיחשפו בעתיד. זאת, מכיוון שרשות העתיקות איננה משתפת פעולה בשנים האחרונות, עם ארגון 'אתרא קדישא'.

"אנו עשויים למצוא עצמנו בתקופה הקרובה, בפני שוקת שבורה בכל הנוגע לשמירה על כבוד המתים והקברים", הם אומרים ל'בחדרי חרדים'.
אתרא קדישא גולובנציץ ארץ החיים קדמוננו האגודה למניעת חילול קברים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד