י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

המאבק על קבר דוד: מדוע בוטל הדיון?

דיון שתוכנן להתקיים בועדת הפנים בנושא מסירתו של קבר דוד לידי האפיפיור בביקורו הקרוב בישראל - בוטל במפתיע • גורמים מאשימים: "הביטול - עקב לחץ ממשרד החוץ" • דובר הוועדה טוען: "הדיון בוטל לאחר שהתברר שהממשלה לא מתכוונת למסור" • משרד החוץ: "בהלת שווא שזורעים בעלי אינטרסים"

צילום: קובי הר צבי
צילום: קובי הר צבי

סערת קבר דוד המלך וביקור האפיפיור: למרות הכחשות חוזרות ונשנות שיצאו מלשכותיהם של ראש הממשלה ושר החוץ, מתברר כי דיון שתוכנן להתקיים בוועדת הפנים בנושא - בוטל במפתיע. למוזמנים ההמומים נשלח סדר יום חדש, ובו הנושא אינו מופיע כלל.

כזכור, בתקופה האחרונה נשמעו קולות ופרסומים רבים על כוונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו למסור לידי האפיפיור בביקורו הקרוב בישראל חלק ממתחם הקבר. הפרסומים הסתמכו על מקור בעיתון איטלקי שחשף לפני מספר חודשים ידיעה בסגון זה מפי מקורות מוסמכים בוותיקן. אולם מלשכת ראש הממשלה נמסרה הכחשה גורפת לעניין וכך גם מפיו של שר החוץ אביגדור ליברמן, שהשיב לשאילתא של חבר הכנסת מאיר פרוש מיהדות התורה. יצויין כי גם יו"ר המטה החרדי בליכוד, יעקב וידר, שפנה לראש הממשלה באופן אישי - נענה ברוח דומה.

למרות כל זאת לא נרגעו הרוחות, והשבוע אף התקיימה במקום הפגנה בהשתתפות רבנים ואישי ציבור כנגד מסירת המתחם לידי הוותיקן. על רקע הסערה הציבורית שהתעוררה, החליטה יו"ר וועדת הפנים ח"כ מירי רגב לקיים דיון בנושא בהשתתפות נציגי משרד רה"מ ומשרד החוץ בכדי לדרוש מהם הבהרות ברורות.

אלא שבמפתיע, מתברר כי ישנו גורם שמעדיף שלא להידרש לנושא כלל. וכך הבוקר (ו) קיבלו המוזמנים לדיון סדר יום חדש של הוועדה שבו הנושא אינו מופיע כלל. האם משמעות הדברים היא שישנו גורם המעוניין להסתיר או שלא להידרש לשאלות בנושא?

מבדיקה עם אחד המעורבים במאבק על מסירת הקבר, הוא טוען כי התקבלה בקשה ישירה ממשרד החוץ לביטול הדיון. "בעקבות הבקשה החליטה יו"ר הוועדה לבטל את הדיון. במשרד החוץ לא רצו לעשות עסק ופרסום סביב הענין הזה כלל".

דובר וועדת הפנים מסר בתגובה: "אכן תוכנן להתקיים דיון בנושא חאחר שהתעורר ענין ציבורי סביבו. לאחר שהוברר שאין כל חומר המעיד כי אכן ישנה כוונה של הממשלה למסור את המתחם לוותיקן - הוחלט לבטל את הדיון".

ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "אין ולא הייתה מעולם שום כוונה למסור את הריבונות, השליטה או ההחזקה בקבר דוד לאף גורם זר. נקודה. כל השמועות בעניין זה הן בגדר כזבים ודמיונות שווא. הדברים הובהרו פעמים רבות בכנסת על ידי סגן שר החוץ זאב אלקין (כיום יו"ר ועדת חוץ ובטחון), וכן על ידי דוברי משרד החוץ וראש הממשלה.

"גורמים אינטרסנטים מבקשים לזרוע בהלת שווא בקרב יהודים תמימים, מתוך שיקולים שאינם נקיים. שומר נפשו ירחק מדברי השקר הללו, שמזיקים לתדמיתה של ישראל ומבלבלים את האזרח הישר.

"ודאי שנקבל בכבוד הראוי את האורח רם הדרג מהוותיקן, כפי שנוהגת מדינה ריבונית ובטוחה בעצמה. ובוודאי שנכבד את חופש הדת והתפילה של בני דתות אחרות, כפי שאנו דורשים שיעשה עבור בני עמנו בחו"ל ומפאת דרכי שלום. אבל בשום אופן אין כוונה למסור לחזקתו של מישהו אתר כזה או אחר".
סערה קבר דוד משרד החוץ אפיפיור דיון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד