י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מחלוקת ב'עדה': האם להשתמש בפרנצ'עס?

מחלוקת הפרנצ'עס: בעוד בחסידות 'תולדות אהרן' מפרסמים כי האדמו"ר התייעץ עם גאב"ד 'העדה' שהכריע כי "אם משלמים למדינה על הקמת הפרנצ'עס - אין פקפוק ומותר להשתמש בהם", האדמו"ר ממשכנות הרועים יוצא בקמפיין נגדי • "ראוי לכל אחד ואחד שלא יעלה בהילולה לפארנצעס אלו, כיוון שאינו בא ממקור קדוש וטהור"

הטריבונות
הטריבונות

מימון הטריבונות במירון על ידי רשויות המדינה, מעסיק ומטריד בשבועות האחרונים, רבות מהחצרות הנמנות על חוגי העדה החרדית ומוגדרות כקנאיות.

בימים האחרונים, נפוצו שמועות בשם גאב"ד העדה החרדית הגרי"ט ווייס, ולפיהן אין כל חשש בשימוש בטריבונות (פארנצ'עס) הללו, למרות הקמתן בידי השלטון הציוני, במידה והועבר למדינה תשלום מלא על כך ואין נהנים הימנה כמלוא נימה.

אך הבוקר (ו) מיהר האדמו"ר ממשכנות הרועים להזים את השמועות, ופרסם מודעות ברחבי ירושלים כי הוא שמע מהגאב"ד דעה הפוכה, השוללת דווקא את השימוש בהן.

במודעה שכותרה "להסיר מכשול", נאמר כי "מה שמפרסמים בשמי (בשם הגאב"ד ד.ל.) שהתרתי לעלות על הפארנצעס בהילולא דרשב"י במירון, אשר בנו השלטונות, דבר זה אינו אמת. אדרבה, ראוי לכל אחד ואחד שלא יעלה בהילולא לפארנצעס אלו, כיוון שאינו בא ממקור קדוש וטהור".

על החתום, האדמו"ר שמעיד ששמע זאת מהגאב"ד אתמול - יום ה', שאף ביקש לפרסם זאת בשמו.

השבוע, פרסמה חסידות תולדות אהרן הבהרה לציבור החסידים, כי היא הוזילה מהונה את מחירם המלא של הקמת הטריבונות, כדי שלא ליהנות ממקור בלתי טהור.

במכתב ההבהרה נאמר, כי השלטונות והפקחים במירון החליטו, כי מכיוון שאשתקד קרסה הטריבונה אצל הגברים על גג המערה בציון הרשב"י מפאת הריקודים, הרי שהם לוקחים על עצמם את כל נושא הבטיחות והקמת הטריבונות, כדי שלא יארע חלילה מקרה דומה. עם זאת, טריבונות הנשים, כמו גם כל ההכנות הנוספות סביב ההילולא, נותרו באחריותם של העסקנים השונים ואין המדינה מתערבת בהם.

"כשהתקבלה הידיעה הנ"ל, נכנסו העסקנים לאדמו"ר שליט"א (מתולדות אהרן) ורבינו הורה שאם אי אפשר לסדר את מעמד ההדלקה על טהרת הקודש ללא הנאה מהשלטון, לא יתקיים המעמד בשום אופן, אלא אם כן, באופן שיש אפשרות לשלם עבור ההשתמשות בפארנצעס של הגברים".

עוד נאמר בה, כי האדמו"ר שיגר את העסקנים למעונם של הגאב"ד ובד"צ 'העדה החרדית', כדי לשמוע מה דעתם בעניין. "תשובתם הייתה, שאם משלמים להם את ההשתמשות אין בזה שום פקפוק. ומאד נהנו והביעו את שביעות רצונם שכל מעמד ההדלקה הוא על טהרת הקודש".

החסידות מבשרת כי לאחר מאמצים רבים, העבירו תשלום גבוה העולה על זה שהועבר לידי מקימי הטריבונות אשתקד, "וכל מעמד ההדלקה הוא על צד היותר טוב, על טהרת הקודש".

מכתבו של האדמו"ר ממשכנות הרועים, מהווה איפוא סתירה בולטת לכאורה, למכתב ההבהרה של קהילת תולדות אהרן, שציינה כי הגאב"ד סבור כי אין כל פקפוק בכך.

אז למי להאמין? הבוחר יבחר.



תולדות אהרן 105093 הגריט ווייס טריבונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד