ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

כך חגגו החסידים: ההילולא בחצרות הקודש

על איזה בחורים מבוגרים התפלל האדמו"ר מבאיאן קודם ההדלקה; מדוע אמר על עצמו הרבי מויז'ניץ "אני לא צדיק גוזר"; איזה רבי שרף קוויטלא'ך בהדלקה, ולמה האדמו"ר מזוועהיל לא רקד?• על מה דיבר הרב ברלנד בשידור מיוהנסבורג; ולכמה ילדים גזז הגר"ח קנייבסקי את מחלפות ראשם? • 'בחדרי חרדים' עם סיכום מאורעות הל"ג בחצרות הקודש

ריקודים במירון צילום: קובי הר צבי
ריקודים במירון צילום: קובי הר צבי

בבעלזא, כבר ביום חמישי קודם ל"ג בעומר, תלמידי ישיבת 'קדושת אהרן' של בעלזא נפרדו מהאדמו"ר לקראת נסיעתם למירון ןביקשו בקבוק יין לברכה. האדמו"ר מבעלזא אמר לבחורים שלל"ג בעומר במירון לא שולחים יין אלא שמן, והוא הורה להביא בקבוק שמן וביקש שיכניסו את השמן בהדלקה הגדולה והמרכזית שמדליק האדמו"ר מבאיאן בגג הציון, ואף ביקש שיזכירו את שמו. מנהל הישיבה ניגש קודם ההדלקה לאדמו"ר מבאיאן והביא לו את הרשימה של הבחורים המבוגרים, ולאחר ששפך את השמן של הרבי מבעלזא פנה להדלקה.

בויז'ניץ בחסידות, לא מכרו השנה את ההדלקה - והתקינו במה חדשה לילדי הת"ת עליה יעמדו בשעת ההדלקה. במהלך דברות קדשו של האדמו"ר בטיש ל"ג בעומר הוא אמר: "אני מבקש מהציבור שנכנסים אלי ולוחצים עלי שאני יבטיח ישועות אני מבקש שיפסיקו בדרך הזאת, אני יכול רק לברך ולהתפלל אני לא בגדר של צדיק גוזר".

גם בנושא השידוכים דיבר האדמו"ר וביקש שאנשים לא יתעצבו בשל כך והכל מהשמים, ושהשדכנים יעבדו יותר חזק, האדמו"ר אף הביא את הראשי תיבות של שדכן - שקר דובר כסף נוטל, צריך לדעת מה כן להגיד ומה לא אבל חלילה אסור לשקר, ושבזכות היום הגדול נראה ישועות. לפני ברכת המזון ביקש האדמו"ר מכל הבחורים ללא יוצא מן הכלל שמיד אחרי מעריב יחזרו לישיבות, ולא יבטלו את הזמן.

בחסידות סערט ויז'ניץ למרות חולשתו של האדמו"ר הרבי יצא להדלקה שנערכה ברחבת בית המדרש הגדול ברמת ויז'ניץ בחיפה, השנה נערך לראשונה כינוס לכלל בחורי החסידות, הכינוס נערך בבנין ישיבת בעלזא בחיפה בהשתתפות הרה"צ רבי יעקב הגר אב"ד סערט ויז'ניץ שנשא דברי חיזוק,

בסאדיגורה, ל"ג בעומר היה לחג של ממש. בעקבות שמחת הבר מצוה לבן הזקונים של האדמו"ר הילד שמעון מנחם נחום הקרוי בשמו הראשון על שמו של הרשב"י, כבר משעות הבוקר הגיעו מאות החסידים למעמד הנחת תפילין שנערך בחצר המוסדות בשכונת שיכון ה' בבני ברק, שם הניחו לו תפילין אביו האדמו"ר וסביו הנגיד לבית ויז'ניץ – הרב חיים משה פלדמן.

לאחר מכן, בשעות אחר הצהריים, התכנסו מאות ילדי החסידות למעמד מיוחד בבית המדרש בראשות האדמו"ר, ואז התקיימה שמחת הבר מצוה באולם האודיטוריום העירוני בשכונת רמת אלחנן בהשתתפות גדולי האדמו"רים ומאות חסידים, והאדמו"ר מבאיאן שהגיע להשתתף.

הרבי מסאסוב שורף את הקוויטלאךצילום: הרבי מסאסוב שורף את הקוויטלאך
הרבי מסאסוב שורף את הקוויטלאך

זוועהיל: האדמו"ר לא רקד עקב השלושים
בתולדות אהרן, שאחראים להדלקה המסיימת את אירועי מירון לאותה שנה, יש הדלקה גם בחצר החסידות בירושלים, שם נמכרה ההדלקה ב 15 אלף דולר. בשעות אחר הצהריים יצא האדמו"ר במסוק למירון, קודם מעמד ההדלקה במירון דיבר האדמו"ר ועורר את הציבור על כך שהגזירות הקשות קשורות לכל כלל ישראל גם לאשכנזים וגם לספרדים, וכולם צריכים להתפלל ביחד על הגזירות.

בתולדות אברהם יצחק חגגו גם בירושלים, וגם במירון, שם נישאו הפרנצע'ס לגובה 15 קומות. להדלקה במירון הגיע השנה גאב"ד מאקאווא, שכובד גם בהדלקת המדורה. לאחר ההדלקה האדמו"ר דיבר לראשונה ובירך את החסידים.

בחסידות לעלוב, קודם ל"ג בעומר נרשמה אכזבה אצל החסידים בעקבות חולשתו של האדמו"ר והסבל מהשושנה ברגלו, שגרמה לביטול השבת וההדלקה בבית המדרש בבני ברק וההדלקה במירון. ברגע האחרון התבשרו החסידים כי למרות הכל האדמו"ר הגיע למירון, וערך אחר הצהריים את ההדלקה במתחם באיאן, לאחר סידורי הגעה ישירים.

בחסידות שומרי אמונים הורה האדמו"ר במוצאי שגת שמלבד ההדלקה שלוקחת עשר דקות כמידי שנה ביקש השנה האדמו"ר לשיר שירי רגש ןכן לערוך ריקודים לאחר מכן.

בחסידות דאראג חגגו בליל ל"ג בעומר את שמחת הבר מצוה לנכד האדמו"ר בן לחתנו הרב מרדכי קליין שנערכה לאחר מעמד ההדלקה בבית המדרש ברחוב יצחק נפחא בבני ברק, ביום ל"ג בעומר עלה האדמו"ר למירון יחד עם קהל החסידים, וערך את ההדלקה ברחבת 'שובו בנים' שם ערך חלאק'ה לנכדו בן לבנו הרב אפרים פישל רוזנפלד חתן האדמו"ר מברגזעס בית שמש.

בחסידות זוועהיל, בעקבות האבל על הרבנית ע"ה תוך כדי ימי השלושים, בנה האדמו"ר השוהה במירון כמידי שנה כבר משבת, לא רקד במעמד ההדלקה אלא נשאר לעמוד סמוך למדורה במשך שעה ארוכה. אבל למרות השלושים ההדלקה נערכה עם תזמורת, וזאת כאמרתו של האדמו"ר רבי שלומק'ה מזוועהיל ש"במירון אין דיני אבלות".

בחצר חסידות סאסוב ההדלקה במירון כבר הפכה למסורת. בכל שנה כמות המשתתפים מתרחבת ורחבת תולדות אהרן נראית בשעה 11:00 בבוקר כמו בשעת ערב. האדמו"ר הגיע מביתו עם שקית מיוחדת ששם נמצאים כל הקוויטלא'ך שקיבל מהחסידים, ושרף אותם במעמד ההדלקה.

בחסידות סטריקוב שהו החסידים עם האדמו"ר לשבת התאחדות במושב עלמה הסמוך למירון, הדבר המעניין הוא שבשני אוטובוסים שיצאו מירושלים ובני ברק הצטרף האדמו"ר לנסיעה כאחד מהחסידים, האדמו"ר שיצא ממעונו בירושלים מתנגד לנסוע למירון ברכב פרטי בהסבירו "מה אני שונה מכל אחד אחר אני רוצה להגיע למירון כמו כל עם ישראל" ונסע ביחד עם החסידים.

במהלך שולחן הלחיים שערך האדמו"ר מביאלא בני-ברק בליל ל"ג בעומר בחצר ציון רבי יוחנן הסנדלר במירון, השתתף סגן שר הדתות אלי בן דהן, האדמו"ר ביקש מבן דהן שיפעל למען ביטול הגזירות הקשות על תלמידי הישיבות האדמו"ר הוסיף כולם כאן באו להתפלל לביטול הגזירות על כלל ישראל.

במשכנות הרועים הוחלט על ידי האדמו"ר כי בל"ג בעומר חבורת הבחורים של החסידות לא ייסעו למירון, חוץ מאותם בחורים המתחתנים בקרוב, במקום זאת נערך לבחורים יום לימוד מיוחד והדלקה, וכן עליה לקברו של האדמו"ר ממשכנת הרועים זצ"ל.

הרבי מזוועהיל במירון צילום: הרבי מזוועהיל במירון
הרבי מזוועהיל במירון

שובו בנים: הרקדה ללא הפסקה
ההדלקה המסורתית אותה עורך כמידי שנה הגאון הצדיק רבי יעקב מאיר שכטר, ממנהיגי חסידות ברסלב, מושכת אליה קהל אלפים. השנה, מלבד מה שההדלקה הועתקה לרחבת כיכר זופניק בירושלים -ולא כבעבר ברחבת אולמי בנות ירושלים, נרשמה תחרות גלויה על סך מכירת זכות ההדלקה לגרי"מ שכטר.

סמוך לחצות הלילה התמקדה התחרות בין שני נגידים, כאשר כל אחד הציע סכום נכבד, לאחר שהגיעו כל אחד לסכום של כמעט חמישים אלף דולר - הוחלט על פשרה. שני הנגידים זכו בזכות ההדלקה, והסכום הסופי שהוכרז הוא 92 אלף דולר, בו יתחלקו שניהם חצי חצי.

בשובו בנים - למרות גלות רבם הגאון הצדיק רבי אליעזר ברלנד, ערכו החסידים והמעריצים הדלקה במתחם 'שובו בנים', והרקדה ללא הפסקה. ההדלקה החלה בשעה 3:00 לפנות בוקר והריקודים הסתיימו בשעה 12:00 בצהריים, כשבשעה 5:00 לפנות בוקר שמעו החסידים בשידור ישיר שיעור מהגר"א ברלנד שדיבר במשך 40 דקות על גדולת רבי שמעון. תפילת שחרית נערכה מהשעה 6:00 ועד 8:00 באריכות ובניגונים כמנהג שובו בנים, ואמירת תיקון הכללי להצלחת הרב ברלנד שיצא להדלקה ביוהנסבורג.

במעונו של הגר"ח קנייבסקי ברחוב רשב"ם בבני-ברק עברו במהלך יום ל"ג בעומר למעלה מ-500 ילדים שהגיעו לגיל 3 והוריהם באו עמם לגר"ח שגזז את מחלפות ראשם, הגר"ח הסביר את היענותו במשך זמן רב לכל כך הרבה ילדים: "זה היום שלהם".
חסידים לג בעומר חלאקה שובו בנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד