כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

מי התיר חילול שבת בשביל מנהגים מפוקפקים?

כך הפכנו מעם סגולה לעם סגולות: מאות יהודים נאלצו לחלל שבת בשביל קיום מנהגים שספק אם מקורם יהודי טהור

מי התיר חילול שבת בשביל מנהגים מפוקפקים?

מעם סגולה הפכנו לעם סגולות.

כידוע חז"ל ביטלו מצוות עשה דאוריתא של תקיעת שופר בראש השנה שחל בשבת, כמו גם את מצוות עשה מדאורייתא של נטילת לולב, במקרה שיום טוב ראשון של סוכות חל להיות בשבת, וכל זאת מחשש שאולי יהודי כלשהו, במקום כלשהו בעולם, יטלטל את השופר ויעבור עבירה דרבנן של טלטול בשבת.

במוצ"ש האחרון - ליל ל"ג בעומר, יצאו רבבות יהודים לקיים את מנהג ההדלקה והריקודים בל"ג בעומר במירון, על ציונו של רשב"י, דבר שגרם למאות רבות של שוטרים, אנשי הצלה, נהגי אוטבוס ועוד לחלל את שבת קודש, אחת מהעבירות החמורות ביותר שיש, והכל בשביל מנהגים שאין ספק מה היה חושב - לפחות על חלקם - רשב"י עצמו.

הדלקת מדורת ל"ג בעומר, ח"י רוטל, קומזיץ וכל היתר - הם מנהגים נחמדים, אך אינם מצדיקים חילול שבת של יהודי אחד, ובודאי לא של מאות יהודים שמחללים שבת מפחד שיאבדו את מקום עבודתם.

ניתן גם לציין שלתוך המנהגים והסגולות שהורו גדולי וחכמי ישראל - השתרבבו סגולות מסוימות שמטרתן האמיתית מצריכה בדיקה, מפני שמסור בידינו "רחמנא ליבא בעי" (ה' רוצה את הלב של האדם, את חזרתו בתשובה, ולא את מלמול התפלה בלבד).

מורי ורבי, הרב מאיר כהנא זצ"ל, אמר לנו שהבעיה בדור שלנו היא שהופכים טפל לעיקר ועיקר לטפל, כך הפכנו מעם סגולה לעם סגולות...

ברוך מרזל, שהדליק את המדורה רק ליד קברי אבות - במערת המכפלה.
מערת המכפלה ברוך מרזל לג בעומר חילול שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 46 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד