י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

דרעי הביך את לבני: "היה דיווח כוזב לממשלה"

תוכנית הדיור של לפיד: שרת המשפטים נאלצה לחשוף במליאה כי רק 200 דירות נמכרו בסכום של פחות מ-600 אלף שקל

דרעי. צלם:פלאש 90
דרעי. צלם:פלאש 90

הנתונים נחשפים: בעקבות שאילתא שהגיש יו"ר ש"ס, אריה דרעי, השיבה שרת המשפטים ציפי לבני במליאת הכנסת ופירטה את כמות הדירות העומדות ברף הטבת ה-0% מע"מ שנקבעה לחרדים שלא שירתו בצבא. על פי בדיקת השמאי הממשלתי, בשנה האחרונה בוצעו 200 עסקאות בלבד מתחת לרף ה-600 אלף ש"ח.

בעקבות הפרסום על כך שלבני פנתה לשמאי הממשלתי, דרש דרעי לדעת האם הוצגו ליועץ המשפטי לממשלה נתונים שגויים שגרמו לו לגבש את המלצתו על רף ה-600 אלף ש"ח.

שרת המשפטים אישרה כי אכן פנתה לשמאי הממשלתי. "לאחר שנשמעה ביקורת שאין דירות שעומדות בקריטריון האמור, פניתי לשמאי הראשי על מנת לקבל נתונים, ומהנתונים שהובאו בפני עולה שאכן מדובר במספר דירות נמוך מאוד - כמעט קבוצה ריקה. בהתאם לרשימת העסקאות שבוצעו בדירות חדשות ב-2013, עלה שמתחת לרף של 600 אלף שקל בוצעו רק 400 עסקאות במהלך השנה, ומתוכן משקפות ערך אמיתי - כלומר לא מחסנים ולא דירות במחירים מיוחדים שהממשלה עודדה - רק כמחצית.

"העיקרון לפי היועץ המשפטי", הוסיפה לבני, "הוא שמותר לעשות הבחנה אבל אסור לייצר אפליה, או מצב שבפועל אין שום יכולת לאלה שלא משרתים ליהנות ממנה. בשלב הזה מדובר רק בתזכיר ואני מניחה שיתקיים דיון בעניין".

בתגובה לדברים שב דרעי ודרש מלבני לדאוג לכך שהממשלה לא תאשר את התזכיר הנוכחי העומד על רף של 600 אלף ש"ח. "האם את יכולה להודיע לנו שהיועץ המשפטי ואת כשרת משפטים תדאגי לכך שהממשלה לא תאשר את התזכיר בסכום של 600 אלף, אלא אם כן יהיה מלאי דירות אמיתי.

"כמו כן את גם משפטנית, האם זה לא דיווח כוזב לממשלה? הרי אם חברה ציבורית הייתה מגישה לבורסה נתונים לא נכונים - מיד היו מגישים נגדה תלונה. זה מבייש את ממשלת ישראל להוציא נתונים כוזבים ליועץ המשפטי. האם את מתכוונת לעבור על זה לסדר היום?"

שר השיכון אורי אריאל שהשתתף אף הוא בדיון, טען שהנתונים היומ מונחים לרגלי המשתתפים בדיונים על קביעת הרף אך ההחלטה תתקבל לבסוף על ידי וועדת הכספים והמליאה. "למיטב ידיעתי נמסר בדיון על ידי הנציגים המקצועיים של משרד האוצר, שאין יחידות דיור בעלות הזאת אלא מאות בודדות. הדבר היה מונח לרגלי המשתתפים. לצערי הרב נציגי משרד השיכון לא הוזמנו לדיון ואני חושב שזו תקלה. אנחנו מתנגדים להצעה הזו, למיטב הערכתי ברמה גבוהה זה לא יהיה לא 600 ולא 700. מי שיחליט בסוף זו וועדת הכספים ומליאת הכנסת".

בעקבות הדיון במליאה והמסקנה החמורה שעלתה ממנו, כי החלטת היועץ המשפטי התקבלה ללא היוועצות עם הגורמים המתאימים, פנה דרעי ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה אמנון כהן בבקשה לקיים דיון בהשתתפות אנשי היועץ המשפטי, השמאי הממשלתי ושרי האוצר והשיכון בכדי לבדוק את ההתנהלות שהביאה להסתרת המידע הרלוונטי.

"מאחר ונחשפה כאן התנהלות פגומה בלשון המעטה", מסיים דרעי במכתבו לאחר שהוא מגולל את השתלשלות הדיון במליאה, "מצד גורמי שלטון שאינם מבחינים בין מותר לאסור ובין טוב לרע, וחובת הכנסת להעמידם במקומם, אבקשך בדחיפות לקבוע דיון בהשתתפות כל הגורמים, דהיינו שרי האוצר והשיכון, היועץ-המשפטי והשמאי הממשלתי, ומי שכבודו ימצא עוד לנכון".
דרעי אריאל לבני הטבה משרד השיכון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד