כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

הגר"נ קרליץ נגד הסגרת יהודי לצרפת

הגר"נ קרליץ והגר"ש כהן, מבקשים משרת המשפטים ציפי לבני, שלא להסגיר לצרפת יהודי החשוד בהונאה • "סכנת נפשות"

mhkuo: trfhui
mhkuo: trfhui

ישראלי-צרפתי עתר לבג"ץ בדרישה לבטל את הסגרתו לצרפת: "מדובר בפיקוח נפש", הוא טוען.

טיירי שימלה, יהודי ישראלי-צרפתי שומר מצוות חשוד על ידי השלטונות בצרפת בהצתת עסק' בבעלותו כחלק מהונאת ביטוח. שימלה מכחיש את החשדות וטוען שנפל קרבן לתרגיל שטמנו לו עובדו וחבריו.

בית המשפט המחוזי בירושלים וכן גם בית המשפט העליון שדן בערעור, קיבלו את בקשת צרפת להסגירו והבהירו כי על המקרה להתברר בצרפת.

עוד טען שימלה כי צרפת אינה מסגירה את אזרחיה לישראל, כמו במקרה של דורסי לי זיתוני, אך שופטי בית המשפט המחוזי טענו כי חוק ההסגרה הישראלי מחייב הסגרה. התראותיו של שימלה על כי נשקפת סכנה לחייו מצד אותו עובד ערבי וחבריו וכל בכלל מאסירים מוסלמים בבתי כלא בצרפת, אף היא לא הועילה לו.

כעת דורש שימלה משופטי בג"ץ באמצעות עוה"ד מרדכי ציבין ונחמה ציבין שלא לאפשר את חוסר ההדדיות שבהסכם ההסגרה בין ישראל לצרפת ושלא להתעלם מסכנת המוות הנשקפת לו.

ציבין הידוע בקשריו הבינלאומיים ברחבי העולם, ואשר זכור כעורך דינם של שניןם מהבחורים ביפן.

עניין חוסר ההדדיות נטען בעתירה כי פרשת לי זיתוני אשר יצרה ועודנה גורמת לאי אמון עמוק בין הציבור הישראלי לבין מערכת אכיפת החוק הישראלית, וכן לאי אמון עמוק של הציבור במאזן מדיניות ההדדיות שבין ישראל לצרפת, היא בבחינת הקש ששבר את גב הגמל הישראלי.

כי הרי לכל ברור כי לא מתקיימת אקוויוולנטיות מהותית ועקרונית ביחסי ההדדיות שבין ישראל לצרפת בכל הנוגע לענייני הסגרה. שהרי בכל הנוגע למהות ועקרונות יפה מכל הוא מבחן "האיש מהרחוב". עד פרשת לי זיתוני היה עונה האיש מהרחוב כי מבוקשים הנמצאים בישראל דינם להיות מוסגרים ולתת את דינם, שכן ישראל איננה "עיר מקלט" למבוקשים.

ואולם, מאז פרשת לי זיתוני עונה האיש מהרחוב על אותה השאלה, בתשובה אחרת, והיא שהואיל וצרפת היא היא "עיר מקלט" למבוקשים, על ישראל להגיב על כך בחומרה ולעמוד על זכותה לריבונות ושלטון חוק.

עוד כותבת ציבין בעתירה "האנטישמיות בצרפת, ובעיקר זו שמקורה באוכלוסיה המוסלמית, הולכת ומתגברת ואף נגרמו אבידות בנפש. ראו מקרה אילן חלימי ז"ל, יהודי צעיר מפרברי פריז, אשר בשנת 2006 נחטף ונרצח ע"י צעירים צפון אפריקאים רק בשל היותו יהודי וכן הפיגוע בטולוז, בשנת 2012, בו נרצחו אב יהודי, שני ילדיו וילדה יהודיה נוספת, בשערי בי"ס יהודי."

עורכת דינו נחמה ציבין מסרה ל'בחדרי חרדים': "אם חס וחלילה לא יבוטל הצו אנו מקווים שההסגרה שלו תותנה בכך שהוא ישהה במעצר בית במהלך המשפט ולא בבית הכלא".

עוה"ד מרדכי  ציביןצילום: עוה"ד מרדכי ציבין
עוה"ד מרדכי ציבין

תוך כך מספר רבנים הצטרפו בבקשה שלא להסגיר את שימלה לצרפת. בין היתר, הגר"נ קרליץ אשר חתם ממיטת חליו בבית החולים, הגר"ש כהן נשיא מועצת חכמי התורה והגרמ"ש אשכנזי רבו של כפר חב"ד.

הגר"ש כהן כתב במכתבו: "קיים חשש גדול לחייו אם יוסגר, אבקש מכל מי שיש בידו להשפיע על שרת המשפטים, שלא תסגיר את שמלה.

הגר"נ קרליץ הוסיף חתימתו על גבי מכתבו של הרב כהן וכתב "גם אני מצטרף להנ"ל". הרב מרדכי שמואל אשכנזי מכפר חב"ד ביקש מכל חסידי חב"ד "לכן אני פונה לכל אחד ואחד מאנ"ש שיפנה בעצמו לשרת המשפטים על מנת שלא תסגיר את מר שימלה".

גם השטח הפוליטי והציבורי עוסק בעניין. הנושא הובא לידיעתו של שר החוץ אביגדור ליברמן, וחברי כנסת סבורים שמדובר בסכנת מוות ומבקשים למנוע הסגרתו. ח"כ משה גפני כתב כי "קיימת סכנה לשלומו בכלא. יוצא אפוא שמבחינתו זה ספק לגזר דין מוות ולא למאסר".

מכתבים ברוח דומה כתב ח"כ דוד אזולאי מש"ס, ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה וח"כ יוני שטבון מהבית היהודי יו"ר השדולה למען יוצאי צרפת בכנסת.

משפחתו של שימלה, מבקשת מכל מי שהנושא נוגע ללבו, לפנות באימייל אל שרת המשפטים, באופן אישי ולבקש שלא תסגיר את שימלה בשל סכנת החיים הנשקפת לו אם יוסגר לצרפת או לחילופין לאשר את ההסגרה בתנאי ששלומו של שימלה יובטח ע"י החזקתו במעצר בית בתקופת המשפט ואם ידון למאסר, הוא ירצה את העונש בישראל. כתובת האמייל של שרת המשפטים הוא: [email protected]
ציפי לבני צרפת ישראלי הסגרה שימלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד