כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

"אני מוסלמי ובעד יהודים" • הפקיסטני שהיה למסבירן ישראלי

חאפיז קאסים, מוסלמי צעיר תושב ברמינגהם בבריטניה, חונך על השנאה לישראל עד שביקור מקרי בחנות ספרים גרמה לו לפקוח את עיניו • "מעולם לא ידעתי שיהודים חיו בארץ ישראל כבר לפני מאות שנים ותמיד התפללו לשוב לעיר ירושלים", הוא אומר • היום הוא עומד בראש ארגון מוסלמים בעד ישראל • ולא: למרות האיומים נגדו הוא לא מוכן לחיות בפחד

"אני מוסלמי ובעד יהודים" • הפקיסטני שהיה למסבירן ישראלי

"העם היהודי, הוא עם מופלא. עם מיוחד, יש אמרה האומרת: אם יש דבר טוב הוא צריך להישאר לעולם. העם היהודי אכן קיים שנים כה רבות, אלפי שנים. זה סימן שיש בו משהו טוב".

המשפטים הללו אולי נשמעים באוזניכם טבעיים, בנאליים ושגרתיים. אבל לא הייתם מצפים לשמוע אותם מפעיל מוסלמי ממוצא פקיסטני. מאדם העונה לשם חאפיז קאסים ואשר האמרה אותה הוא מצטט הינה אמרה ממקורות איסלאמיים.

אנו רגילים עד לזרה לשמוע על יהודים המצטרפים לשורות אויבי עם ישראל, המבינים יותר מידי טוב את מצוקות הפלסטינים, את טיעוני העולם הערבי והמוסלמי, אלה המחפשים אשמה בכל מעשה ומעשה יהודי. אז הנה סיפור נדיר ולא שגרתי על צעיר שגדל באווירה העוינת של האוכלוסייה המוסלמית בבריטניה, שהיה על סף הצטרפות לארגון טרור איסלאמי קיצוני, אך בבת אחת השתנה אצלו משהו והוא הפך לאחד מבכירי הפעילים למען ישראל בבריטניה ואירופה. היום הוא מייסדו של ארגון פרו ישראלי ומראשי ארגון ששמו 'מוסלמים למען ישראל'. כן, יש דבר כזה, ולדבריו שורותיו הולכות וגדלות משנה לשנה.

חפיז קאסים נולד בעיר ברמינגהם שבבריטניה להורים שהיגרו מפקיסטאן. "מוצא משפחתי", הוא אומר, "הינו מצפון פקיסטאן מאזור הגובל בקשמיר שבצפון הודו. הורי היגרו לברמינגהם שבאנגליה וכאן גדלתי. אבי עסק במסחר זעיר והיה בעל דעות אסלאמיות קיצוניות, כמו רבים מהמהגרים כאן בברמינגהם - השנאה לישראל וליהודים בלטה מאוד. אבי היה מוסלמי בעל דעות קיצוניות שהעריץ את הרודן הנאצי אדולף היטלר ושיבח אותו פעמים רבות על מה שעשה ליהודים. אבל מה, הייתה לו גם ביקורת על היטלר: 'למה היטלר לא סיים את העבודה ולמה הוא לא רצח עוד יהודים'. כן, זו הייתה הביקורת שלו.

"אמנם גדלתי והתחנכתי במוסדות ציבוריים בריטיים אבל השנאה נגד ישראל היא עצומה. היה לנו ברור שהיהודים הם שודדים ורוצחים וגנבים. הקללה הכי גדולה שהיית יכול להגיד על מישהו זה 'אתה מתנהג כמו יהודי'.

"השנאה הזו לובתה בתעמולה של נאומי הסתה נגד ישראל ממנהיגי החיזבאללה, החמאס ואוסמה בן לאדן, מתמונות של מוות והרס כשברקע מוזיקה ערבית על ג'יהאד ומאירועים שכוונו נגד ישראל. לא היית מוצא ולו כהן דת אחד, אימאם אחד, שהיה מגנה מבצעי פטרור ופיגועים נגד ישראל. כל שנה נערך אירוע של 'יום הנכבה' בלונדון ושם מופיעים מטיפים המסיתים נגד היהודים וישראל בארס ובשנאה בצל דגלי החיזבאללה.

"הייתי משוכנע שהיהודים שדדו את פלסטין, שהם שולטים בעולם, אחראים לכל רוע והטפתי את דעותי אלה, בעת שהמשכתי ולמדתי באוניברסיטה בברמינגהם".

"השינוי קרה בשלבים"
חאפיז התעניין כבר מילדותו בפוליטיקה וממשל. תמיד בער בליבו הרצון לצדק ולעולם טוב יותר, כך הוא אומר. לכן גם כאשר היה עליו לבחור את תחום לימודיו האקדמיים - בחר בפוליטיקה וממשל. אך דווקא ההתעניינות הזו היא שהגבירה בליבו את השנאה לישראל וליהודים בשל מה שהיה נראה לו כאי-צדק והרס. השנאה העזה הביאה אותו להתעניין באפשרות להצטרף לכוחות הטרור האסלאמיים, ולגרעין של אל-קאעידה. חאפיז אף שב לבקר במולדת משפחתו בפקיסטאן, שם משגשגים ארגוני הטרור ואשר מהווה את השכנה הגדולה והידידותית של ארץ הטאליבאן.

"ביקרתי", הוא אומר, "בפקיסטאן מספר פעמים. יש לנו שם עדיין עד היום בני משפחה קרובים וקשרים הדוקים. ארגוני טרור אסלאמיים קיצוניים משגשגים באין מפריע וקל ליצור עימם קשר".

אלא שאז, על סיפה של גלישה מהסתה לאלימות נעצרה רכבת המשטמה פתאום. או ליתר דיוק היא פשוט התרסקה. "הייתי בגיל העשרים שלי כבר ונכנסתי לחנות ספרים של רשת ווטרסטון קרוב לאזור מגורי ונעצרתי במדף הספרים על המזרח התיכון. שלחתי את ידי ונשלף לי די במקרה ספר ששמו 'ישראל - כתב הגנה'. מדובר בספר של הפרקליט היהודי אמריקני הנודע אלן דרשוביץ. הספר חריג מעט ובנוי בצורה משפטית במקצת של טיעון, ואחריו מסמכים המאמתים את הטיעון. לקחתי את הספר, הבטתי על הכריכה והרהרתי בזלזול: הנה עוד ספר תעמולה יהודי. תמיד ידעתי שהיהודים טובים בתעמולה, שספריהם מלאים בשקרים ואין הרבה טעם לקרוא בהם. אלא שהפעם משום מה פתחתי את הספר. אמרתי לעצמי. הנה הזדמנות ללמוד על השקרים של היהודים ככה אדע טוב יותר איך להתווכח עימם כך אכיר יותר טוב את הסכנה שבהם".

חאפיז פתח את הספר ולדבריו נדהם. היו שם עובדות שצויינו שמעולם לא ידע אותם ואשר היכו אותו בהלם.

• מה למשל? מה היו העובדות שהדהימו אותך יותר מכל?

"למשל העובדה שהיהודים חיו בארץ ישראל כבר לפני מאות שנים ותמיד התפללו לשוב לעיר ירושלים. למשל שמעולם לא הייתה מדינה ערבית בארץ ישראל.

"לפני כן הייתי משוכנע שהייתה קיימת מדינה פלסטינית שנים ארוכות בשטח פלסטין עד שבאו היהודים מאירופה שלא הייתה להם מעולם זיקה לאזור ובעזרת המעצמות הקולוניאליות שדדו אותה בכח והתיישבו בה. למדתי שבגלל השואה חיפשו איפה לשים את היהודים ובחרו בנקודה הזו של המפה מסיבות לא ענייניות".

• כך סברת? מעולם לא ידעת שיהודים חיו כאן גם בעבר?

"לא, לא ידעתי זאת ואל תתפלא על כך, גם היום זה מה שסבור כל מוסלמי ממוצע מהרחוב. אין להם מושג שהדברים היו אחרת. הם אינם מכירים את העובדות. גם הם בטוחים שהיהודים הגיעו לכאן ללא כל זיקה למקום".

• ומה קרה אצלך אחר כך?

"השינוי לא קרה בבת אחת. קניתי את הספר עברתי עליו והתפלאתי מהעובדות והמסמכים שהוזכרו בו, לא הבנתי איך זה שלא ידעתי על עובדות שונות שהוזכרו בו. חוויתי משבר מצפוני אמיתי, עד אז לא נחשפתי לשום דבר שהיה אפילו קרוב להיות חיובי לגבי ישראל. כעת לא ידעתי במה להאמין. כל כך הרבה זמן האמנתי בעיוורון באחרים, אך לפתע מצאתי את עצמי שואל את עצמי אם לא טעיתי. איך זה שלא סיפרו לי שיהודים חיו כאן גם לפני 48?

"חשבתי: אולי אם הטעו אותי בכך, אולי הטעו אותי גם בעוד דברים? הגעתי למצב שבו חשתי שאין לי ברירה אחרת מלבד לראות את ישראל בעצמי. ידעתי שרק כך אוכל לגלות את האמת. יש אמרה באיסלאם שבשביל האמת אתה צריך לנסוע עד לסין. אז החלטתי לנסוע לישראל. והביקור הזה שינה את חיי.

"מה שראיתי כאן הדהים אותי ופקח סופית את עיני. גיליתי אנשי חמים וטובים שקיבלו את פני בידידות רבה, לא פסלו אותי ולא דחו אותי רק כי אני מוסלמי או פקיסטני, גיליתי מדינה מפותחת עם כנסיות ומסגדים פתוחים. לא ראיתי כאן אפליה נוראה של מוסלמים, לא גיליתי מדינת אפרטהייד גזענית, אלא את ההיפך המוחלט. יהודים וערבים שחיים ביחד, ומיעוטים שמשחקים תפקיד עצום בכל תחומי החיים בישראל, מהצבא ועד למערכת המשפט. זו הייתה חוויה מטלטלת שפקחה את עיניי. זו לא הייתה ישראל המרושעת שסיפרו לי עליה. שום דבר ממה שסיפרו לי עליה לא היה נכון.

"גיליתי שמדובר במדינה קטנטנה ולא ענקית אך כזו שהשפעתה בתחומי הטכנולוגיה, המחקר והפיתוח גדול. מדבר צחיח שהיה למקום פורח,. גיליתי שישראל תמיד רצתה שלום וקבלה את תוכניות החלוקה של האו"ם, אך מדינות ערב ביקשו "לזרוק את ישראל לים". אך היא כל הזמן במצור".


"ההתקפות על ישראל נובעות מאנטישמיות"
• ביקרת גם ביהודה ושומרון? גם במחנות הפליטים?

"כן, בהחלט. ביקרתי בשטחים וברשות הפלסטינית. הייתי ברמאללה. זו עיר מודרנית משגשגת ומפותחת, מנוהלת בצורה עצמאית ולא היה נראה לי שאנשים סובלים שם. ביקרתי גם במחנות פליטים, נכון שם אנשים חיים שלא בתנאים משופרים אבל זה לא מה שציפיתי ולא מה שתיארו לי קודם אודות סבל נורא תחת הכיבוש. סיפרתי לך שאני שבתי וביקרתי בפקיסטאן, שיש לי שם קרובי משפחה. אתה יודע שבמקביל למלחמה שהתחוללה במזרח התיכון פרץ עימות קשה בין הודו לפקיסטאן ורבבות מוסלמים שהתגוררו בהודו נמלטו לפקיסטאן ולהיפך. יש גם מבני משפחתי שחיו בעבר בהודו, באזור קשמיר ונמלטו משם. הם גם פליטים שנים ארוכות. שם יש פליטים שחיים באוהלים, אין להם דבר. אלו תנאים נוראיים. זה מה שציפיתי למצוא פה: אנשים שחיים באוהלים, בלי מים זורמים, בלי תנאים הגייניים, כמו פליטים רבים ברחבי העולם. אבל מה שמצאתי כאן היה משהו שקרוי מחנות, אבל הן בעצם כפרים די מסודרים. נכון זה לא תנאים הכי טובים, אבל איפה הפרופורציות? איך זה שדווקא בהם עוסק העולם יום יום שעה שעה. התפלאתי על כך.

"שוחחתי עם פלשתינים, הם לא שכנעו אותי שהם כל כך סובלים לא כפי שזה מוצג בעולם ולא כפי לימדו אותי. זה פקח את עיני. מאז הביקור הזה עברתי צד, הבנתי שנטפלים לישראל שמדובר בהתקפות שווא, ישראל מנסה לשרוד כאן אך אני לצערי צידדתי בצד של התוקפן ולא הקורבן, ישראל היא הקורבן. לכן באופן טבעי אני ביקשתי מעתה ללהפוך צד ולהתחיל לתמוך במי שבאמת קורבן פה".

• האם צודקים אלו שטוענים שההתקפות נגד ישראל נובעות מאנטישמיות?

"כמי שהיה שם אני יכול לומר חד משמעית שכן, מדובר באנטישמיות גרידא. כמו אחד מחברי שאומר לי: 'אני לא מתנגד ליהודים, אני רק מתנגד למדינת ישראל'. אמרתי לו שאפשר לחשוב שיש מאה מדינות יהודיות ולאחת מהן הוא מתנגד. אין ליהודים מקום אחר ואין סיבה שדווקא מה שקורה פה יעורר התנגדות כה עזה יותר מאשר בכל מקום אחר. זה מוזר מאוד שדווקא את ישראל מבקרים בצורה כה קיצונית בכל עניין ועניין, מוזר שמדינה כה קטנה וזעירה מעוררת תשומת לב כה רבה, זה מוזר שמדינות גדולות העושות עוולות כבדות פי כמה אינם מוזכרות ורק ישראל תופסת מקום כה מרכזי בתשומת הלב הבינלאומית. אין שום דבר מושלם בעולמינו, אין אף מדינה מושלמת ואף עם מושלם. אז מדוע דווקא היהודים זוכים לביקורת? זה מוזר מאוד והתופעה יכולה לנבוע רק מאנטישמיות. חברים שלי מגיעים אלי ושואלים אותי: מה בטח היהודים שילמו לך כסף. ככה זה נתפס, והגישה הזו עצמה אנטישמית, כביכול אי אפשר לתמוך ביהודים בלי שכסף מעורב כאן.

"ישנה נקודה נוספת מטרידה במיוחד והוא השימוש במינוח של השואה בתיאור ישראל, הצהרות כמו "עזה היא מחנה ריכוז", "ישראל הם נאצים חדשים". אני שואל: מדוע משתמשים במונחים מהשואה? רק לעתים רחוקות אתה שומע את ההשוואה הזו בין מעשיה של מדינה לשואה. האם אנשים משווים את הדיקטטורה הסעודית, או את הטבח בסוריה לנאצים? המשטרים של מרבית מדינות ערב הינם משטרים טוטליטריים אשר פוגעים בכבוד הבסיסי של האזרחים שלהם, האם הם קרויים משטרים נאציים? לא לא! רק ישראל היחידה בעולם, שבה שיעור האוריינות הגבוה ביותר של הערבים בכל מקום אחר במזרח התיכון, רק היא נקראת נאצית. זה זדוני, וזו ביקורת לא לגיטימית שרק מנסה להעליב ולפגוע, לפתוח את הפצעים המדממים של העם היהודי. זו הסיבה לשימוש בדימוייים הללו.

"לכן ההסתה נגד ישראל ונגד יהודים המתנהלת היום באירופה היא בלתי נסבלת ובלתי מתקבלת על הדעת. יש קשר הדוק בין ההסתה הזו למתקפות של מוסלמים קיצוניים נגד יהודים ולאירועים מזעזעים כמו אותו אירוע של רצח ילדים יהודים בטולוז. זה חייב להיפסק, חייבים להתעורר ולהילחם נגד ההסתה הזו. לצערי הרב, בהסתה הזו מעורבים גורמי שמאל ישראלים או אף גורמים בקהילה היהודית המקומית.

"קיבלתי איומים על חיי"
• אתה לא רואה בסכסוך הזה גם סכסוך בינ-דתי? האין באיסלאם ביטויים אנטי יהודיים?

"יש לא מעט איסלאמים שאומרים לי: לא ייתכן שתהיה מוסלמי ותתמוך ביהודים. לא יייתכן שתהיה מוסלמי בלי לשנוא יהודים. האמת היא שיש בקוראן ביטויים מסויימים שניתן לפרש לכאן או לכאן. יש את הגישה הסלפית המפרשת את הדברים הכתובים כפי שהם, יש גישה סופית המתייחסת למשמעות הדברים ולאו דווקא מיישמת אותה על המציאות העכשוווית. הדברים כותבים אבל לא מספיק מה שכתוב, השאלה איך מפרשים את מה שכתוב. הקיצוניים יפרשו זאת איך שנח להם, המתונים איך שנח להם. אין שום דבר אבל באיסלאם שמחייה בהכרח התקפה נגד יהודים. אדרבה יש באיסלאם לא מעט דברים שברור שהושפעו מהיהדות יש גם מסורות התומכות בטיעונים היהודיים.

"קח למשל סיפור פשוט: מסופר שבהתחלה כאשר הגיע תחילה מוחמד לשבטים בארצות ערב הוא ציווה עליהם להתפלל לכיוון ירושלים. אמרו לו: איך יתכן שאתה תבקש מאיתנו להתפלל לכיוון של העיר הזו של היהודים ואשר היהודים מתפללים לכיוונו? אז הנה לך דוגמא איך במסורת שלנו עצמינו מוזכר שירושלים היא יהודית ואליה מתפללים יהודי העולם. איך ייתכן אם כך לכפור בזיקה היהודית לעיר הזו?

"למעשה מדובר בסכסוך פוליטי גרידא, סכסוך על פיסת אדמה אך השייך מוחמד אמין אל חוסייני, השייך של ירושלים בתקופת הבריטים הכניס מימד דתי לסכסוך הזה. הוא היה נאצי שטיפח שנאה ארוכת שנים, שנפגש עם אדולף היטלר והוא זה שערבב את התערובת הנפיצה הזו בין דת לפוליטיקה, והקיצוניות הזו שלו ניצחה. לצערי הרב היום המצב הוא אמנם שלא כל המוסלמים הם טרוריסטים אך רבים מהם אחוזים שנאה קנאית ואלימה. היום זה הפך למשהו חסר היגיון. אני הייתי בקשמיר ומדברים על התוקפנות של הודו נגד הפקיסטנים, אז אומרים הודו וישראל. ארה"ב באפגאניסטאן? זה אפגאניסטאן וישראל וכן הלאה. ישראל אשמה בכל.

"אני רוצה להוכיח שאפשר להיות איסלאמי אבל בלי לשנוא את ישראל, להיפך אפילו לתמוך בה. אני שמח שאני מצליח להעביר את המסר ולא מעטים ממשיכים להצטרף אלינו. יש לנו גוף של 'מוסלמים למען ישראל' והגוף הזה הולך וצומח בקצב ומנסה להעמיד חזית נגד כל השנאה שמשתוללת אצלנו.

• איך הגיבו בני משפחתך לשינוי שהתחולל בך?

"תחילה היה להם קשה מאוד לקבל זאת, אבל במשך הזמן לאחר שהצגתי עובדות והסברתי את עצמיי הצלחתי לשכנע את אמי ואחותי. היום הם הצטרפו אלי לפעילות שלי. הן כבר יודעות את האמת על מי כאן הקורבן ומי התוקפן. ובכוחה של האמת לנצח את השקר. אבל יש אחרים מסביבתי הקרובה שדבר לא ישכנע אותם. יש לי מכרים מהעבר שנטשו אותי בשל הדעות השונות שלי, זה בהחלט לא קל. יש כאלה שמשוכנעים כפי שסיפרתי לך שאם אני תומך בישראל לא ייתכן שאני מוסלמי. כאילו זה כרוך זה בזה".

• אתה מאויים, אתה חושש מתגובת הקיצונים המוסלמים?

"קיבלתי איומים על חיי, ודאי. קיבלתי מסר מגופים קיצוניים אסלאמיים בבריטניה שאני בוגד ומזיק לאינטרסים של הגורמים האסלאמיים ושגורלי יהיה כמו זה של בוגד. קיבלתי איומים אחרים מגורמים נוספים, אבל למרות האיומים האלה ולמרות שאני כפי הנראה מצוי בסכנה אני לא מוכן לפחד. אני לא מוכן שפחד מאלימות ינחה את דרכי. הרי לא ייתכן הדבר שבלב לונדון מתנופפים דגלי החיזבאללה והחמאס, אלו הם דגלים של ארגוני טרור והם מתנופפים ללא שום פחד, ואילו אנחנו נפחד לדבר ולהציג את העמדה שלנו. אז למרות הסכנה אני לא מוכן לפחד".

• אתה לא מתגרה בגורל? על פחות מזה הקיצוניים האסלאמיים ערפו ראשים...

"אולי, אבל האיומים אינם אלה שיגרמו לי לפעול כך או אחרת. רק האמת היא זו שצריכה להדריך אותנו".


"העם היהודי מיוחד במינו"
• הקהילה היהודית בבריטניה גם היא מאוימת לדעתך?

"ודאי, יש תקריות אלימות לא אחת על רקע פוליטי-דתי. האיסלאם הקיצוני והשמאל הקיצוני מאיימים על שלומה של הקהילה, יש אוירה של אנטישמיות במדיה, באקדמיה ובמערכת הפוליטית. זה עתה עברנו בלונדון מערכת בחירות סוערת לראשות העיר בין קן לווינגסטון נציג מפלגת הלייבור השמאלית לבוריס ג'ונסון נציג הימין ומפלגת השמרנים.

"לוווינגסטון ידוע כבר שנים כאנטי ישראלי חריף. הוא תמך באיראן וביולי 2005, שבועיים לאחר פיגועים שהתרחשו בלונדון, הוא הצדיק מחבלים מתאבדים פלסטינים ואמר ש'לפלסטינים אין מטוסי סילון, אין להם טנקים, יש להם רק את הגוף שלהם ככלי נשק'. ואילו על ישראל אמר ש'שמעשיה כלפי הפלסטינים גובלים בפשעים נגד האנושות'. הוא אירח את המטיף המוסלמי הקיצוני יוסוף אל קרדאווי, שקרא לבצע פיגועי טרור בישראל. וכשביקרו אותו הוא אמר ש'גורמים ציוניים סילפו את דברי המטיף' אז מה הוא רק לכאורה אנטי-ציוני? אבל הנה, יהודים שתמכו במפלגת הלייבור רצו להתפייס איתו.

"הוא סירב להתנצל, התגאה באירוח אל קרדאווי ובשיתוף הפעולה שלו עם הממשל האיראני והוסיף שממילא 'הוא אינו צופה שהקהילה היהודית תצביע ללייבור מכיוון ששיעור ההצבעה לשמאל עומד ביחס הפוך לרמת העושר, והיהודים עשירים וממילא לא יצביעו בשבילו'. אז הנה פתאום התגלה שמדובר באנטישמי מן השורה. זו האווירה עמה נאלצים יהודי אנגליה לחיות וזה לא מוצדק, לא ייתכן כדבר הזה. האווירה הזו ודאי מביאה בסופו של דבר לתקריות אלימות ויש לעשות הכל כדאי להילחם בה".

בינתיים קאסים עובד בעבודה מינהלית במוסד חינוכי ובמגביל מטפח את ארגונו המאגד מוסלמים למען ישראל. במסגרת הארגון הוא מפיץ מידע על היהדות ועל ישראל וכתגובה לחרם על מוצרים המיוצרים בישראל, ערך קמפיין לעידוד צריכת מוצרים המיוצרים בישראל. כך גם הוא מרבה לסייר במוסדות חינוך ובאקדמיה, מרצה ומסביר ומנסה למתן את השנאה נגד ישראל ונגד יהודים. גופי הסברה ישראלים קפצו על המציאה ומרבים להזמין אותו להרצאות מול קהלים עוינים ומול המדיה הנשלטת כמעט כולה על ידי אנשי השמאל.

"הגעתי לא מזמן להרצות מול מרצה אחר עויין שהטיף נגד ישראל. לפני שפתחתי לדבר אמרתי להם: קודם כל סלקו את השנאה, שנאה זה דבר לא טוב. לא ייתכן שכל מה שיש לך להגיד זה נגד, אנטי, ושנאה. עכשיו אחרי שנסיר את השנאה אפשר לפתוח את הלב כדי להקשיב. בדרך כלל אחרי שאנו מסלקים את השנאה כל מה שצריך זה להצידג את העובדות והעובדות מנצחות".

לקאסים שהחל גם להתעניין בקהילה היהודית בבריטניה ביקורת מסוימת עליה: "כמי שעומד מבחוץ אני מתפלא. למרות ההסתה המשתוללת סביב הקהילה היהודית, רבים מהם אינם מתייחסים אליה. רבים עוצמים את עיניהם בעיוורון ואינם מוכנים להכיר בבעייה. גם מי שמכיר בה חושש לפעול. בעוד ארגונים קיצוניים משתוללים, מסיתים נגד ישראל והיהודים, מקדמים חרם על ישראל ופוגעים באורחים ישראלים, גורמים בקהילה היהודית חוששים להתבלט.

קאסים מטבע הדברים, התקרב במשך הזמן האחרון לקהילה היהודית בבריטניה והרבה להיפגש עם רבנים ומנהיגים ציבוריים בקהילה הדתית.

"הוזמנתי כבר לשהות שבתות וחגים בבתים יהודים, במהלך חג הפסח האחרון הוזמנתי לבית אחד מרבני הקהילה להכיר את מנהגי החגים היהודים. אני מנסה ללמוד לא רק על מה שקורה במזרח התיכון, אלא גם ללמוד ככל האפשר על אמונתו ומסורתו של העם היהודי. למדתי על התנ"ך, על המסורת היהודית והמנהגים היהודים. קודם כל, כדי שנוכל לחיות יחד בשלום ולהסיר את השנאה חשוב שנכיר ונכבד את המסורת של הזולת. אך מעבר לכך, דווקא כאיש מוסלמי זה מרתק אותי, שכן ברור ואין על כך חולק, שדת האיסלאם נטלה הרבה מהיהדות. היהדות היא האם של האיסלאם וממנה היא שאבה את השראתה. ככלל היהדות שהיא אחת מהדתות העתיקות ביותר בעולם, אם לא העתיקה ביותר, היא מרתקת אין ספק שיש בה ניצוץ מיוחד. אין ספק שהעם היהודי והאמונה שלו הן מיוחדים במינם ואני גאה לעמוד לצידם".
דת ישראל ערבי יהדות חאפיז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד