י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

"הקנאים יכולים לאכול את הכובע" • ראיון

מגזין 'בחדרי חרדים' מגיש: הרב יעקב גלויברמן, מבכירי וותיקי עסקני חב"ד, המוכר גם כ'רב הספורט' ומנהל את ארגון החסד 'יד ביד', בראיון מיוחד • על הפרויקט הלוגיסטי המורכב בשבוע שעבר במילאנו שבאיטליה, דברי הרבי מליובאוויטש על ספורט והקשרים הנדירים שלו עם צמרת המשק • ומדוע הוא משוכנע שהגישה הנכונה היא שיטת חב"ד?

הרב גלויברמן מניח תפילין לעומרי כספי
הרב גלויברמן מניח תפילין לעומרי כספי

הרב יעקב גלויברמן, יליד ירושלים ובן למשפחת חסידי קרלין, שירת בצעירותו ב'שלדג', כאשר במהלך שירותו הצבאי אף התייד עם הרמטכ"ל רב אלוף בני גנץ, שנים רבות שימש כסגן מנכ"ל מוסדות חב"ד בארץ, נודע בפעילות החסד הענפה של מוסדות 'יד ביד' - שמרכזן בלוד. ובשנים האחרונות התפרסם שמו במיוחד בהקשר של קירוב לבבות - כמנהג חב"ד לקרב כל אחד ואחד - ובדגש על תחום הספורט והעוסקים בו. גלויברמן מפרסם גם טורי יהדות במגוון דרכים, ובין השאר תוכנית טלוויזיה וכתיבה ב-6 אתרים שונים, כמו גם טור שבועי המסביר את הקשר בין ספורט לפרשת השבוע.

בשבוע האחרון שוב עלה שמו של הרב גלויברמן לכותרות, כאשר אלפי ישראלים שליוו את קבוצת הכדורסל מכבי תל אביב למילאנו שבאיטליה - נעזרו בשירותי הדת, בארוחות שבת, הדלקת נרות, אספקת אוכל כשר, הנחת תפילין ועוד על ידו, כאשר הוא מלווה אותם ודואג לכל צרכיהם הרוחניים - המתבטאים לפעמים גם באמצעים גשמיים.

• הרב גלויברמן, ברוך הבא לישראל...

"תודה רבה, חזרנו עם הרבה אנרגיה ומרץ להמשך הפעילות. כשבאים 10 אלף איש לאירוע גדול, ועוברים דרכך ואומרים בזכותך ובזכות חב"ד אנחנו מניחים תפילין, ועוברות נשים ואומרות בזכותך התחלנו להדליק נרות שבת. ברגיל הם רואים אותי בתקשורת, ועכשיו שפוגשים אותם עצמם בארץ ניכר ואפשר לתת לכל אחד חיוך ותמיכה - הם מתחברים לזה יותר".

"מעניין לציין", מוסיף גלויברמן, "בעוד פה בארץ הקיבוצניקים יש להם איזו מין סלידה מיהודים דתיים ומבתי כנסת, אבל איך שהם מגיעים לחו"ל פתאום מתעורר הניצוץ של היידישקייט והוא מסוגל להתחבר יותר לדת ולשמירת מצוות".

• מדובר בהיקף פעילות עצום, כיצד התארגנתם?

"קודם כל זה עולה הרבה כסף. פעלנו דרך חסידי חב"ד במילאנו, עם השליח המקומי הרב לוי חזן, התארגנו לעשות שם קייטריננג למהדרין של חב"ד, והיה גיוס של צוות מיוחד גם לעזור להניח תפילין ולהכין את השבת. עשיתי 5 אלף כיפות מיוחדות בצבע הצהוב המזוהה עם הקבוצה - כדי שאנשים ירגישו בנוח להסתובב עמם, ואחרי שזה נגמר אנשים התחננו שאביא עוד. האנשים האלה הסתובבו עם הכיפות הללו 4 ימים. הבאנו מהארץ גם 5 אלף סידורים. זה כלל מבצע לוגיסטי מורכב, ולקחנו גם בית מלון מפואר לסעודת שבת - כדי לתת לכל אחד הרגשה כמו בבית. עשינו הכנסת אורחים גם בגשמיות וגם ברוחניות".

• אין פה תמיכה בחילול שבת?

"הכל היה למהדרין מן המהדרין. למרות שהמשחק והשידור שלו בישראל היו אחרי שבישראל נכנסה שבת - שם הוא הסתיים כשלושת רבעי שעה לפני כניסת שבת, כך שאין כל חשש מבחינה זו".

• היו שם גם דתיים או אפילו חרדים?

"היו שם מכל הסוגים, חילונים וחרדים, ימנים ושמאלנים, אבל אצלנו אין מושג כזה, כולנו יהודים. לכל אחד יש את הנקודה היהודית באשר הוא. בקבלת שבת הייתה שם כזו שמחה, לאנשים ירדו דמעות מהעיניים. הכי מרגש היה שהגיעו 200 נשים להדליק נרות שבת, נשים שביום יום ספק גדול אם מדליקות, כמה וכמה נשים אמרו לי שזו פעם ראשונה שלהם. היו גם גברים שהניחו תפילין ואמרו שזו פעם ראשונה מאז בר המצוה שהם עושים זאת".

מספורט אפשר ללמוד לעבודת ה'
הרב גלויברמן כותב בעיתון 'פוסט ישראל' כל שבוע כבר 5 שנים טור על הפרשה ב"רוח שאנשים יבינו". בנוסף, הוא מפיץ הודעות אס.אם.אס של תמצית הפרשה שמגיעות למאות אלפי אנשים בעולם.

• יהודי חרדי וספורט?

"הרבי מליובאוויטש, שעמו זכיתי להיפגש כמה פעמים ב'יחידות', אמר כמה פעמים שכמו שהכדור עגול בספורט - פעם הוא פה ופעם הוא שם - צריך ללמוד מזה דרך בעבודת ה'. כמו שבמשחקים לפעמים נראה שאין סיכוי לנצח ובסוף מצליחים, ככה אסור להתייאש בעבודת ה'.

"היה ילד אחד שבא עם אביו פעם לקבל דולר לברכה מהרבי, הרבי ראה אותו עצוב ושאל למה, הילד ענה שהוא עזב משחק כדורסל באמצע וראה שהולכים להפסיד. שאל אותו הרבי ומה היה בסוף? ענה הילד 'בסוף הם ניצחו, כפי ששמעתי בדרך, ואני אוהד הקבוצה'. אמר לו הרבי 'תלמד מזה מוסר בעבודת ה', שמי שאוהד - נשאר עד הסוף...' יהודי גם אם קשה לו צריך להישאר בעבודת ה'.

"אני אישית אף פעם לא נכנס למשחקים, מעולם לא הייתי במשחק, למה? כי זה לא ענייני, העניין שלי הוא לקרב יהודים בכל שיטה אפשרית. אהרן הכהן היה אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ובסוף מקרבן לתורה, קודם צריכים לאהוב אחד את השני, ובסוף לקרב אותם לתורה ולא להיפך.

"אם כל יהודי בארץ היה מאמץ אדם לא דתי, היה בא משיח. אנחנו לומדים מהבעש"ט שאהב כל אחד ואחד, ירד לפשוטי העם ודיבר עימם בגובה העיניים. יש כאלה שלא מוצא חן בעיניהם הפעילות הזו, אני לא צריך תעודת יושר מאף אחד, אני חסיד של הרבי והולך בדרכו לקרב כל אחד ואחד, וב"ה לאחרונה שמעתי שיש גם ליטאים שהחלו ללכת בדרך הזו. כשהרבי אמר להניח תפילין לפי למעלה מ-40 שנה היו חוגים שצחקו על הרבי, הרבי לא התחשב אף פעם במה יגידו, והנה אני שומע שהרב קנייבסקי אמר לפני שבועיים שהמשיח בדלת. כמו שהרבי אמר כל השנים".

הרב גלויברמן נזכר באנקדוטה מעניינת. "לפני שנתיים שלוש היה משחק כדורסל בתל אביב, עמדו 15 אלף איש לא דתיים, וראו איך הדלקתי נרות חנוכה לפני המשחק. מצלצל אלי אחר כך יהודי מגרמניה ואומר 'ראיתי אותך בטלויזיה מדליק נרות ונודע לי שזה חנוכה, איך אפשר להשיג נרות להדליק'. השבוע היה ל"ג בעומר, תראה איזה יופי יש בתהלוכות האלה. קרוב למיליון ילדים הלכו בזה, רשב"י לימד אותנו לקרב אנשים. הקנאים יכולים לאכול את הכובע - ואנחנו חסידי חב"ד נמשיך להפיץ את אור היהודת מתאילנד וקטמנדו ועד לכל מקום הכי נידח בעולם".

הרב גלויברמן עם שחקני מכבי ת"אצילום: הרב גלויברמן עם שחקני מכבי ת"א
הרב גלויברמן עם שחקני מכבי ת"א

יד ביד - חסד בהיקף עצום
• מלבד פעילות הקירוב, אתה עוסק גם בחסד, במסגרת ארגון 'יד ביד'. במה אתם מתמקדים?

"הפעילות כל השנה היא החל מחלוקה של 25 אלף ילקוטים ושמיכות בכל רחבי הארץ, המשך בחלוקת מזון כל יום - מלבד חלוקות מיוחדות של 12 אלף ארגזי מזון בערב פסח ובערב ראש השנה, וכעת אנו פותחים בהשקעה של מאות אלפי שקלים גם מרכז שייקרא 'סטודיו לכלה' ויעניק שמלת כלה, איפור ותסרוקת ללא תשלום לכלות נזקקות. יש הרבה מאוד שאין להם איך לחתן את הילדים, וזה יעזור להם מאוד. אין אצלנו הבדל בין איש לאיש, מכל העדות והחוגים - כל נצרך יכול להיעזר.

• ומהיכן מגיע המימון לכל זה?

"המימון מגיע מאנשים טובים שאני מכתת את רגלי והם תורמים, לעם ישראל יש לב רחב והוא תורם בחפץ לב. כשאנשים רואים בפועל את הפעילות המשתרעת במרכז העיר לוד על שטח של לא פחות מ-10 דונם, אז לא צריך לשכנע ולהוכיח יותר מדי - פשוט רואים את החסד בחוש".

"אני נמצא גם בקשר טוב עם צמרת המדינה והכלכלה - אבל בורח מהפוליטיקה כמו מאש, יש לי קשרים חובקי עולם, והכל בברכת הרבי - למטרה של קירוב".

• איך בכלל הגעת מקרלין לחב"ד?

"מצד הסבתא אני נצר של חב"ד".

• מה היעד שהצבת לעצמך?

"היעד שלי העיקרי הוא להמשיך ולהרחיב את הפעילות בקירוב לבבות, אם באמצעות תקשורת אלקטרונית וכתובה שאני עושה את זה היום. להמשיך ולצמצם את העוני ולהעניק לשני אהבה כמה שרק אפשר. רק לאחרונה קראנו 'ואהבת לרעך כמוך' וזה לא כתוב מי או מה, 'אמר רבי עקיבא זה כלל גדול בתורה'. לא כמו היום שרואים אינסוף יריבויות, בואו נוריד את התחפושת ונלבש אהבת ישראל אמתית בלי תירוצים ותנאים".

• לסיום, איחול לגולשים.

"אני מאחל שכמו שהרב קנייבסקי והרבי אמרו שהנה משיח בא וצריך להתכונן לקראתו בקרוב ממש, ורק באהבת ישראל".
חסד עזרה קירוב גלויברמן מכבי תל אביב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד