ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

"המוסר נפשו כעת - הוא כמאבד עצמו לדעת"

מכתב חסר תקדים של הגר"י רוזן ראש ישיבת 'אור ישראל' שופך אור על הסוגיות העומדות בלב הפילוג הליטאי • מסביר את דעתו של מרן הרב שך על החובה למסור נפש כנגד הגיוס • "האם טחו עיניך מהבין שהוראה הזו היא על גזירת שמד לבטל תורה, ולא על השירות בצבא?!" • "מי שלא לומד אין נותנין לו מחסה בישיבות" • המכתב המלא והמרתק - בפנים

הגר"י רוזן. צילום: שוקי לרר
הגר"י רוזן. צילום: שוקי לרר

הפילוג הליטאי וסוגיית ההתייצבות: ראש ישיבת אור ישראל הגר"י רוזן משיב במכתב תשובה נחרץ למכתב שנשלח אליו ועסק בשאלת ההתייצבות בלשכות הגיוס ובו מבהיר את העמדה ההלכתית וההשקפתית על פיה נגזרת ההתייחסות לשאלה.

הגר"י רוזן פותח את מכתבו בפירוט המקורות ההלכתיים בשאלת חובת מסירת הנפש ודיני "יהרג ואל יעבור", ולאחר מכן עובר לעסוק בשאלה הגדולה של הפילוג הליטאי – מה היתה דעתו של מרן הרב שך זצ"ל בנושא.

"והנה כל דבריך", כותב הגר"י רוזן, "בנויים על כך שיש בידינו עדויות מתלמידי מרן ראש הישיבה רשכבה"ג בעל האבי עזרי זצ"ל, שהוא צפה בחשש שהשלטון בארץ עלול לבטל את מעמדם של בני הישיבות, ויבטל את ההסדר של קבלת הדיחוי מטעם "שתורתו אומנותו", והוא הורה לתלמידיו לפרסם בשמו שבמקרה כזה הדיו הוא "יהרג ואל יעבור", האם טחו עיניך מהבין שההוראה הזו היא על גזירת שמד לבטל תורה מישראל, ולא על השירות בצבא על כל קלקוליו.

"ובעצמך הבנת שההוראה של מרן זצ"ל שמי שאינו לומד אין נותנין לו מחסה בישיבות להיפטר מעבודת הצבא סותרת למה דמטו דשמיה, וכתבת פלפול מסובך להסביר מה נשתנה, אך אץ הכלי שא הרוח שכן פשוט וברור אצל כל תלמידי מרן זצ"ל (ובטוחני שכך מבין גם אביך הגאון שליט"א) שהנידון הוא על ביטולם של בני הישיבות מלימוד התורה הקדושה, וע"ז הוא שהורה כן, וכל זמן שאין גוזרין עלינו למעשה ענין זה, אף שבוודאי צריך לעשות כל טצדקי לבטל הגזירה הנוראה, מ"מ המוסר עתה נפשו ע"ז, אינו אלא מאבד עצמו לדעת".

הגר"י ממשיך ומפרט במכתבו את הסיבה שבשלה נענה והדיב במכתב מפורט המבהיר את עמדתו: "ואחת אבקש ממך, שאם תתעקש על דבריך ותפרסם באיזה שהיא במה, תחשוש במקצת לחשש פקו"נ של הקוראים שלך, ותפרסם באותו מקום את דברי במלואן".

הגר"י נוגע גם בשאלה הנוגעת למעשה בנוגע למעצרם של הבחורים שאינם מתייצבים ובהשלכות של ההתייצבות כאשר מנגד ניצבת הסכנה הרוחנית הכרוכה במעצרם של הבחורים: "עוד כתבת לדון דפשיטא דבנדון דידן אמרינן לאדם חוטא בשביל שיזכה לחברך, ואף דלדינא אינו פשוט כלל הא המציאות אינה כן, דהא ע"י שמנעו מהתייצבות, יוטלו אל בית האסורים גם אותם שאינם חזקים מספיק בנפשם ובהשקפתם, והם ח"ו ידרדרו עד תהומות, וכולי האי ואולי שעי"ז כעבור זמן (שאף אחד אינו יודע האם מדובר בחדשים ספורים או מעבר לזה) יתבטל החוק, וא"כ אין מדובר שעתה לפנינו מונח השיקול של חטא האחד בשביל שיזכה חבירו, אלא להיפך בשביל להחטיא ח"ו הרבה מאוד מאחינו התמימים, (ופוק חזי מה דכבר אירע לאחד מראשוני העצורים שכבר הוכרז כ"קדוש", ושהותו בבית המעצר כבר דירדרה אותו, ואינו מסתופף בהישיבה בה למד בעבר)".

"ועובדות ודענא דגם אותם הסבורים שאסור להתייצב, מורין ליחידים שאינם חזקים דיים שאכן יתייצבו לרישום כמקובל, והאיך מלאך ליבך באבחת קולמוס, ובחוסר אחריות משווע לקבוע עובדות, ומתוך זה לפסוק בדיני נפשות הלכה למעשה".,

מסמך התשובה המלא,








,
גיוס תשובה מכתב אור ישראל הגרי רוזן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד