י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ש"ס מצטרפת למאבק: תפילת רבים ומחאה

תושבי העיר העתיקה יתפללו יחדיו 'קבלת שבת' במסגרת עצרת תפילה נגד מסירת קבר דוד לידי הותיקן • הרבנים מעידים: "הוצגו בפנינו מסמכים המעידים על מגעים ליתן חלקים ממתחם הקבר לכנסיות" • בין החותמים: נשיא מועצת חכמי התורה הגר"ש כהן • באיזו התלבטות הכריע הגר"ח קנייבסקי? • בפנים: המכתב

צילום: קובי הר צבי
צילום: קובי הר צבי

לקראת ביקור האפיפיור: תושבי העיר העתיקה יצאו להתפלל קבלת שבת וערבית במתחם קבר דוד המלך בהר ציון. במכתב מיוחד שהוציאו הבוקר (ו) רבני העיר, ובראשם נשיא מועצת החכמים הגר"ש כהן, רב העיר העתיקה הגר"א נבנצל ובנו הגר"ח נבנצל, הגר"ש קוק רב בית הכנסת החורבה, הגר"ב וידר ראש ישיבת הכותל, והגר"א זילברמן ראש ישיבת אדרת אליהו, קוראים הרבנים לכל התושבים להתכנס לתפילה במקום.

במכתב מציינים הרבנים כי התפילה תערך בשל כך ש"הוצגו לפניהם מסמכים המעידים על מגעים המתנהלים ליתן חלקים ממתחם קבר דוד, לצורך הרחבת השימוש של הכנסיות לטכסי ע"ז, ה' ירחם".

במכתבם, מציינים עוד הרבנים את דברי הגר"ח קנייבסקי שהורה שוודאי שבכח תפילה זו ובמעלת סגולתה למנוע מכוונות אלו להתממש. "וכמי שזיכנו השי"ת לשכון בחצרות בית ה' ובסמוך למקום מנוחת אדוננו המלך דוד ומלכי בית דוד הטמונים עמו, כעדות מרבנו האריז"ל".

כזכור, בימים האחרונים נשמעו הכחשות גורפות מלשכת רה"מ ושר החוץ כנגד השמועות על כוונות הממשלה למסור את מתחם הקבר, אולם לטענת העסקנים המובילים את המאבק וכפי שציינו הרבנים במכתבם, קיימות בידיהם עדויות ברורות ביותר ממקורות חוץ על כך שמתנהלים עדיין מגעים מול הוותיקן בנסיון להגיע להסדרים שונים אותם דורש הוותיקן לערוך במקום.

יצויין, כי כלל רבני העיר העתיקה התאחדו סביב המחאה והתפילה, כאשר כל ראשי הישיבות החרדיות והדתיות לאומיות בעיר העתיקה הצטרפו לקריאה המורה לתלמידיהם להצטרף למחאה ולתפילה. בעקבות כך בוטלו התפילות הקבועות בבתי הכנסת המרכזיים הרמב"ן ו"החורבה" וכלל התושבים צפויים להתפלל יחד.

עוד מציינים מארגני הכינוס, כי קודם שיצאה הקריאה, ביקשו רבני העיר העתיקה לקבל את הכרעתו של הגר"ח, בשל כך שהתפילה תגרום לבטל שיעורי תורה קבועים, אולם הגר"ח קבע כי יש לקיים את הכינוס למרות זאת.

שאלה נוספת אותה ביקשו לברר, האם יש לחשוש לחילול שבת על ידי המשטרה בעקבות היערכותה לקיום התפילה ההמונית. השאלה התבססה על פסיקה של הגרי"ש אלישיב זצ"ל שקבע כי ניתן לצאת להפגנה מאחר וההחלטה לחלל את השבת היא של המשטרה ואיננה לבקשת המפגינים. אולם במקרה כזה בו המארגנים מבקשים מראש את אישור המשטרה - ביקשו הרבנים מהגר"ח להכריע האם זה נחשב לגרימת חילול שבת באופן ישיר. הכרעת הגר"ח הייתה כי הבקשה מהמשטרה היא לקבלת אישור בלבד ולא בקשה להיערכות מיוחדת. לאחר שהתקבלה ההכרעה הורו הרבנים במכתבם לצאת למקום ולהתפלל.



הפגנה קבר דוד הגר אפיפיור קבלת שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד