ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

כבוד שר האוצר, אל תקשיב ליו"ר יש עתיד

הטבת המס לרוכשי דירות של לפיד צפויה לייקר את מחירי הדירות, אבל שר האוצר הציע אותה כשהוא חבוש בכובע הלא נכון

כבוד שר האוצר, אל תקשיב ליו"ר יש עתיד

אני חרדי ולכן אתחיל מהסוף: אני תומך במתן הטבות לחיילים משוחררים. למרות שבאופן אישי אמונתי היא שלומד תורה מגן על ביטחוננו כמו חייל על הגבול, עדיין ההבדל בין השניים ברור לי ואני סבור שעל המדינה לסייע בידי מי שתרם שלוש שנים משנותיו למען ביטחונה. כעת, כשניקינו את השולחן והנקודה הזו הובהרה, אני מבקש להביע את דעתי בנושא אחד ספציפי, שמקומו בתחום שוק הדירות בישראל, אך משום מה הדיון הציבורי בו נקשר בסוגיית גיוס (או אי הגיוס) של החרדים לצה"ל. דבריי מכוונים להחלטת שר האוצר, יאיר לפיד, להעניק את הפטור ממע"מ ברכישת דירה – למסיימי שירות צבאי בלבד.

לכאורה, זוהי זכותו וזכותה של המדינה. החרדים והערבים (בנושא הזה הם משלבים ידיים) צועקים "אפליה" – אך המינוח הזה מוגזם. ההטבה הרי ניתנת לכל מסיים שירות צבאי – חילוני, חרדי או צ'רקסי – ועל כן ההאשמה כי היא מפלה מגזרים מסוימים אינה נכונה. ובכל זאת, בבסיס הדברים טענתם נכונה. לפיד התבלבל בין שני הכובעים אותם הוא חובש: כובעו של יו"ר יש עתיד וכובעו של שר האוצר במדינת ישראל.

את עצם ההחלטה לפטור ממע"מ את רוכשי הדירות הוא קיבל כשר אוצר המבקש לפתור את בעיית הדיור, אך את הסעיף המתנה זאת בשירות צבאי – קיבל כיו"ר יש עתיד המקדם במרץ את כביכול את ה'שוויון בנטל'. שני הכובעים לגיטימיים, אך חשוב לא לערבב ביניהם. ושר האוצר שלנו ערבב. את זאת אני מבקש להסביר בשורות הבאות.

המחאה החברתית, זוכרים? מבין שלל המסרים שהובעו שם על ידי מאות האלפים, בעיה אחת בלטה מבין כל השאר: הקושי לקנות דירה בישראל. זהו אחד הקשיים המעיקים על החברה הישראלית, כל זוג צעיר מרגיש זאת היטב, ולא ניסחף אם נגדירה כבעיה לאומית הדורשת בדחיפות טיפול שורש מעמיק ויסודי. עם הקמתה של הממשלה הנוכחית, הוקם קבינט דיור שנדרש לסוגיה והוסמך להמליץ על פתרונות אפשריים.

לא נסתיר זאת: הטבת הפטור ממע"מ היא רעיון שהועלה על ידי לפיד, אך הנימוק שהוא עצמו נתן היה כי היא תסייע להוזלת מחיר הדירה בישראל ותקל על הזוגות הצעירים המנסים לבנות את ביתם. על בסיס הנימוק הזה, דן קבינט הדיור (שכפי שמעיד שמו: מופקד על סוגית הדיור, והדיור בלבד) והעניק את אישורו. ההטבה הזו אינה ניתנת בחינם, צמוד לה תו מחיר: שני מיליארד ₪. את המחיר, כמובן, תשלם המדינה, כולנו. את המחיר הזה החליט קבינט הדיור כי כדאי לשלם, כיוון שבתרומתו נקבל שוק דיור במחירים הגיוניים יותר. האם המדינה מוכנה לשלם מחיר כזה בכדי לסייע למסיימי שירות צבאי? ייתכן שכן, כנראה שלא, אבל ודאי שלא על כך ניתן האישור.

גם הפטור ממע״מ של 600,000 אותם מעניק כביכול יו״ר יש עתיד לאותם אלה שלא שירתו בצבא, הינו לעג לרש, מכיוון שלא ניתן למצוא דירות בסכום כזה, וכל עניינו היה לקבל את החותמת של משרד המשפטים למהלך הכולל. חיזקה זאת שרת המשפטים ציפי לבני אשר העידה השבוע במליאת הכנסת שהאוצר הטעה את משרד המשפטים - כאשר טען שישנם דירות שניתן לרכוש בסכום כזה.

אם הגענו עד לכאן, הישארו עמי עוד טיפה ונסו להבין דבר אחד פשוט: שוק הדיור הנו סבוך מאין כמותו, אך בסופו של דבר הוא מונחה על ידי עיקרון היצע וביקוש. כאשר אנו פוטרים את רוכשי הדירות ממע"מ, הרי שאנו גורמים להגדלת הביקוש (כיוון שכל אלו שעד עתה לא יכלו להרשות לעצמם דירה עם מע"מ, מצטרפים כעת למבקשים לרכוש דירה פטורת מע"מ). וההיצע? הוא נשאר אותו דבר. התחלות הבנייה לא גדלו. אותה כמות דירות מוצעות כאשר הביקוש הולך וגדל. עד כמה שהדבר יישמע מופרך, ההטבה הנוכחית רק תייקר את מחיר הדירות ותקשה על כולנו – חרדים וחילונים כאחד – לקנות דירה.

יאיר לפיד אמנם אינו אושיה כלכלית, אך את ההיגיון הפשוט הזה הוא מבין היטב. ובכל זאת, הוא הפעיל מאמצים רבים בכדי שקבינט הדיור יאשר את ההטבה. מה עבר במוחו של שר האוצר? כלום, הוא בכלל לא יזם את ההטבה הזו. יו"ר יש עתיד יזם אותה, את כל ההטבה הזו, רק בכדי שיוכל להוסיף לה סעיף המתנה את קבלתה בשירות בצה"ל. האמינו לי, באם זעקות החרדים והערבים, בסיוע האיום בבג"ץ והאווירה הציבוריית יצליחו לבטל אותה - ההטבה לא תצא לדרך. באותו רגע ההחלטה תהיה נתונה רק בידי שר האוצר – ללא הקול הפנימי שלו כיו"ר יש עתיד - והוא לא יאשר מהלך שייקר את מחיר הדיור בישראל.

התבלבל לו. חשוב שאנחנו לא נתבלבל.
דירות לפיד שר אוצר יש עתיד מפלגה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד