ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

הנרצחים בבריסל: עמנואל ומירה ריוה ז"ל

בני הזוג, תושבי תל אביב בשנות ה-50 לחייהם, נרצחו אתמול בפתח המוזיאון; השגרירות מטפלת בהטסת הגופה לארץ • בפיגוע נרצחו שניים נוספים • מוקדם יותר סיפר הרב מנחם חדאד, רבה הראשי של בריסל, על רגעי האימה: "הרוצח שלף נשק והחל לירות לכל עבר" • המשטרה מאבטחת את המוסדות היהודים • הנשיא פרס שוחח עם ראש הקהילה היהודית

הנרצחים בבריסל: עמנואל ומירה ריוה ז"ל

"איננו יודעים אם זה מהימין הקיצוני או מהמוסלמים הקיצונים"
ב'ועידת רבני אירופה' הגיבו בחריפות רבה על הפיגוע הנפשע שאירע בשבת סמוך לבית הכנסת הגדול בבריסל. בהודעת הועידה נאמר כי "אין אנו עדין יודעים מהיכן נבע הפיגוע, מהימין הקיצוני, או מרקע מוסלמי הקיצוני, או על ידי בני עוולה אחרים. הפיגוע הזה הוא פיגוע ראווה בבירת אירופה ביום בחירת ממשלת אירופה המסר של הרוצחים ברור: אין מקום באירופה ליהודים".

'ועידת רבני אירופה' העבירה מסר ברור לנציבות האירופאית: "עליית כוחם של מפלגות אנטישמיות והסובלנות כלפי כל אנטישמיות, בין אם היא מתבטאת באנטי ישראליות או במגבלות על הדת היהודית חייבת להיפסק. היום אירופה צריכה לצאת במסר ברור ובצעדים ברורים".

רבה של בריס, המכהן לצד הרב חדאד, ונציג הועידה במוסדות האיחוד האירופי, הרב אברהם גיגי אמר כי הקהילה היהודית בהלם. התחושה קשה ביותר וליבנו עם משפחות ההרוגים והנפגעים הי"ד. ״כבר במהלך השבת הערכנו שלא יתכן שרצח בתוך המוזיאון היהודי בשבת אינו על רקע אנטישמי. אני מייחס ומעריך כי הודעת המשטרה ולפיה יתכן שמדובר בפיגוע נקם על רקע ׳חיסול חשבונות׳ באה כדי להנמיך את הלהבות מאחר והיום מתקיימות בחירות לפרלמנט האירופי. בחירות אזוריות ולפרלמנט הבלגי. אנחנו עדיין ממתינים להודעה מוסמכת מהרשויות מה קרה שם והאם שמו את ידם על המרצחים השפלים. אנחנו נכנסים לתקופה קשה באירופה בכלל ובבריסל בפרט ואנחנו מצפים מהשלטונות להתייחס לתופעת האנטישמיות, גם היא מתבטאת במילים, כאל התקפת טרור על היהודים. אין מקום לסובלנות ולסלחנות״.

יצוין כי לפני כשש שנים, ערב חג השבועות קיימו 'ועידת רבני אירופה' ומוסדות האיחוד האירופי טקס מיוחד במינו בבית הכנסת המפואר "לה רג'נס" במהלכו הוכרז בית הכנסת הגדול, שבסמוך לו התרחשה ההתקפה הנפשעת, כ"בית הכנסת הגדול של אירופה' ו'ועידת רבני אירופה' כגוף המייצג את יהדות אירופה. בטקס המרשים נשא דברים ג'וס מנואל דוראו בארוסו, נשיא האיחוד האירופי ובתום נאומו אמר ברוסו בעברית כי הוא מודה לקהילה היהודית בבריסל ול'ועידת רבני אירופה' על היוזמה היפה הזו "ואני מאחל לכל הקהילות היהודיות באירופה, חג שבועות שמח".

לפני כחודשיים נועדו רבני אירופה בראשות נשיא הועידה, הגאון רבי פנחס גולדשמידט עם ברוסו בלשכתו בבריסל שם הצהיר כי הוא מתנגד לכל פגיעה בחופש הדת באירופה; אקיים אסיפה מיוחדת של כל נציגי מדינות האיחוד האירופי לדיון בפגיעה בחופש הדת בשנים האחרונות בכמה ממדינות האיחוד. האיחוד האירופי נוסד בין השאר בכדי לשמור על זכויות המיעוטים ביבשת ולא נסבול פגיעה בזכויות הדתיות הבסיסיות החשובות כמו חופש קיום מצוות ברית המילה והשחיטה הכשרה. אזמין לדיון גם את הנציגים ופעילים למען זכויות האדם בכדי להצהיר על מחויבותנו להמשך ההגנה על הזכויות הללו ולעיגונם כחוק. ברוסו הצהיר עוד כי הנציבות האירופית תטפל בביטחון בתי הכנסת והמוסדות היהודיים באירופה.
הרב מנחם חדד בריסל פיגוע בלגיה רצח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד