י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בג"צ: הבטחת הכנסה לאברכים - תבוטל

בג"ץ שוב מתערב בחקיקה ראשית בכנסת • הרכב שופטים בראשות נשיא העליון אשר גרוניס קיבל פה-אחד את עתירתן של התאחדות הסטודנטים, עמותת חדו"ש, המרכז לפלורליזם יהודי וגופים נוספים - נגד החרדים • לפי החלטת בג"צ, המדינה תפסיק להעביר קצבת הבטחת הכנסה לאברכים החל מ-2015 • בכך ביטל את החלטת הממשלה מ-2010

בלי הבטחת הכנסה? צילום: פלאש90
בלי הבטחת הכנסה? צילום: פלאש90

המדינה לא תוכל להעניק יותר "מלגת לימודים ועידוד השתלבות אברכי כוללים בתעסוקה" כתמיכה תקציבית לאברכים, וזאת החל מסוף שנת 2014 - כך קובע הרכב מורחב של 7 שופטי בג"ץ, בראשות נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס.

השופטים בהרכב המורחב החליטו פה-אחד כי יש לבטל את החלטת הממשלה מדצמבר 2010, העוסקת בתמיכה תקציבית באברכים הלומדים בכולל, ובכך לקבל את עתירתן של התאחדות הסטודנטים, עמותת חדו"ש, המרכז לפלורליזם יהודי וגופים נוספים, שהוגשה בינואר 2011, לאחר שהממשלה החליטה על התקנה התקציבית החדשה, בעקבות פסק דין קודם שניתן בבג"ץ ב-2010, שביטל את ההעדפה התקציבית הניתנת לאברכי כוללים על פני סטודנטים באוניברסיטאות.

השופט אליקים רובינשטיין, קבע כי החלטת הממשלה אינה משרתת את תכלית ההחלטה לגרום לאברכים לצאת למעגל העבודה, אלא ממשיכה להנציח את המצב הקיים, לפיו הם יהנו כלכלית מכספים המגיעים אליהם ללא קשר לעידודם להשתלב בשוק העבודה. עוד קבע השופט רובינשטיין בפסק הדין כי החלטת הממשלה איננה שוויונית, ופוגעת במגזרים אחרים.

ביוני 2010 ניתן בעליון פסק הדין בפרשת יקותיאלי, 10 שנים לאחר שהוגשה העתירה, ובו נקבע כי ההעדפה התקציבית שמעניקה המדינה לאברכי כוללים, בדמות קצבאות הבטחת הכנסה, מהווה הפרה של עיקרון השוויון אל מול הסטודנטים באוניברסיטאות, שאינם זכאים לגימלה זו.

התקנה התקציבית החדשה, שבאה בעקבות אותו פסק דין, עוגנה הן בהחלטת ממשלה והן בסעיף תקציבי בחוקי התקציב לשנים 2011-2014. גובה הסכום עמד על 110 מיליון שקל לשנת 2011 ו-109 מיליון שקל לשנת 2012, לשם "הבטחת הכנסת מינימום לאברכי כוללים". משכך, מדובר בפסק הדין ה-13 של בית המשפט העליון המבטל סעיף בחקיקה ראשית של הכנסת.
עליון בגץ חרדים הכנסה אברכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד