י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

אני לא קיימת, או אם תרצו - אני "חרדית" • טור

אני חסרת פה פעמיים: פעם אחת משום היותי אישה, ופעם אחת משום היותי חרדית • טור כואב על הדרת הנשים בחוק התעסוקה החדש

נשים חרדיות עובדות, צילום: פלאש90
נשים חרדיות עובדות, צילום: פלאש90

נעים מאוד, אני אינני - קוראים לזה בישראלית "חרדית".

אני בת למגזר ומגדר נעלם, המודרת ממוקדי הכוח והיררכיית התעסוקה, פעמיים: הראשונה- בשל היותי אישה, ובשנית - בשל השתייכותי המגזרית. מה שמותיר לי למעשה, אפס נוכחות.

רבות דובר על הצורך בשילוב חרדים ככוח עבודה קיומי למשק הישראלי, דובר וגם בוצע:
חצי מיליארד ש"ח תשקיע הממשלה למען מטרה זו, שמטרתה השלמה, אכן גדולה מסך חלקיה. ואך כעת, הציג שר הכלכלה נפתלי בנט טיוטת הצעת חוק המציעה מתן העדפה מתקנת לגברים חרדים בשירות המדינה.

הצעה שדומות לה, הוגשו מספר פעמים בעבר ע"י ח"כים מהמפלגות החרדיות אך הן לא צלחו את המליאה.

אם כך איפה הבעיה? תקראו שוב: "גברים חרדים".

צמד מילים, שחוות שרתים התקשו לתחזק את מסת המלל שנכתב אודותם - מלל שהותיר באבק המקלדת אותנו, הנשים החרדיות.

נכון, תמיד תוכלו לנופף בנתונים מופלאים על אחוזי התעסוקה הגבוהים המיוחסים לנו, שאף השיגו את יעדי הממשלה העתידיים לשנת 2020.

אך, לו רק לרגע, נוריד מעט את האיפור - ובכן, המחזות קשים:

אז כך, על פי נתוני מכון טאוב, נשים חרדיות עובדות במעט מאוד מקצועות, שכרן הממוצע נמוך ביותר מ-45% משכרן של נשים ישראליות שאינן חרדיות - וזאת באותה המשרה עם אותה ההשכלה.

הן מתויגות במשק ככוח עבודה זול, ההודיות של מזרח התיכון, וזאת ביחס הפוך לרף סקרי שביעות רצון המעסיקים המדרג אותן במרומי הסקאלה, מבחינת יכולות, מסירות, התמדה ויעילות. פער המנציח את תנאי עסקתן ומעמדן הכלכלי העלוב - או איך שמאייתים את זה בהודית מדוברת.

אין ספק, שכל פעולה שמטרתה לקדם את שיפור התעסוקה וכושר ההשתכרות במגזר, מבורכת, אך האם ראוי לשקם צלע אחת תוך הכחדתה של האחרת?

במידה וחוק זה יעבור במתכונתו הנוכחית, יצרנו למעשה את 'סינדרום הדלת המסתובבת', בה גברים חרדים יצאו לעבודה, יקבלו העדפה מתקנת ואפיקי קידום משמעותיים, וידחקו את הנשים החרדיות המועסקות בשכר נמוך אל מחוץ לשוק התעסוקה.

וכי למה להן להתאמץ, לתמרן בין הורות, משפחה ועבודה תמורת פרוטו,ת אם הגבר יוצא לעבוד במקומן ועוד משדרג את רמת ההכנסה?

והנה שוב, שוב אנו מאחור, נעלמות לא נספרות, שקופות.

"תקרת הזכוכית" – המטאפורה הכל כך שחוקה בשיח אי השוויון המגדרי - היא כאן, מוחשית, קיימת ובועטת בעיקר אותנו, וכלפי מטה. וכעת היא אף עומדת לקבל אישרור פרלמנטרי- בדמות הצעת חוק שתשמר, תשעתק, תנציח, תקבע ותחריף את שקיים.

ועל כן אנו, ה"מעורבות" - קואליציה הפועלת לקידום מעמדן של נשים חרדיות, פנינו ופונות בגלוי ובכל דרך לכל חבר כנסת ונציגי המגזר, לעשות כל שביכולתם בכדי למנוע מהחוק הזה לעבור במתכונתו הנוכחית.

להימנע מלהנציח את החרגת נשות המגזר החרדי ולהחיל את החוק המבורך גם עליהן. ובכך לאפשר להן נקודת זינוק שוות ערך לגברים, ולנשים הישראליות.

רבות דובר על הדרת נשים, הגיע העת להאדרתן.
חוק נשים תעסוקה חרדיות חרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד