כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

עלייה של פי שתיים וחצי במספר הולכי רגל שנהרגו במעברי חציה בערים

שיעור ההרוגים הממוצע בקרב הולכי הרגל במדינות המתקדמות עומד על 19% אך בישראל הוא 34% מסך ההרוגים. מנכ"ל אור ירוק: "יש להתקין פסי האטה בסביבת מעברי חציה מסוכנים בסביבת בתי ספר, גני משחקים ובאזורי ריכוז קשישים גבוה"

עלייה של פי שתיים וחצי במספר הולכי רגל שנהרגו במעברי חציה בערים


24 הולכי רגל נהרגו בשנת 2013 בערים, כך על פי נתוני אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. מדובר על עלייה משמעותית של פי שתיים וחצי לעומת שנת 2012, במהלכה נהרגו 12 הולכי רגל בעת שחצו את הכביש בעבר חציה בתחום העירוני.

עלייה משמעותית ניתן לראות גם במספר הולכי הרגל שנפגעו במעברי חצייה בערים: בשנת 2013 נפגעו 1,513 הולכי רגל במעברי חציה בערים לעומת 926 שנפגעו במהלך שנת 2012 – עלייה חדה של 63%. בנוסף, בשנת 2013 נפצעו קשה 159 הולכי רגל במעברי חציה בתחום העירוני, עלייה של 56% לעומת שנת 2012. בממוצע של עשר השנים האחרונות, נהרגים מדי שנה כ- 24 הולכי רגל במעברי חציה בערים ונפגעים כ- 1328.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הנתונים המדאיגים מחייבים את משרד התחבורה להפסיק להתעלם מהולכי הרגל ולקבל כמובן מאליו את ההיפגעות הגבוהה שלהם. צריך להתקין פסי האטה בסביבת מעברי חציה מסוכנים ובמיוחד בסביבת בתי ספר, גני משחקים ובאזורי ריכוז קשישים גבוה. ריסון מהירות הנסיעה יכול להציל את חייהם של ישראלים רבים בכל שנה".

בתל אביב נפגעו 145 הולכי רגל במעבר חציה בשנת 2013, שניים נהרגו ו- 19 נפצעו באורח קשה.
בירושלים נפגעו 126 הולכי רגל במעבר חציה בשנת 2013, אחד נהרג ו- 24 נפצעו באורח קשה.
בחיפה נפגעו 84 הולכי רגל במעבר חציה בשנת 2013, שבעה נפצעו באורח קשה.
בפתח תקוה נפגעו 76 הולכי רגל במעבר חציה בשנת 2013, חמישה נהרגו ושניים נפצעו באורח קשה.
בבת ים נפגעו 74 הולכי רגל במעבר חציה בשנת 2013, שניים נהרגו ותשעה נפצעו באורח קשה.
באשדוד נפגעו 57 הולכי רגל במעבר חציה בשנת 2013, ארבעה נהרגו ושניים נפצעו באורח קשה.

הולכי רגל הם אוכלוסייה פגיעה בשל חוסר ההגנה שלהם בדרכים. בניגוד לנהגי המכוניות אין להם את שילדת הברזל, כריות האוויר וחגורות הבטיחות בכדי שיגנו עליהם.

מדו"ח מיוחד שהכינה עמותת "אור ירוק" עולה כי בכל שנה נהרגים בממוצע 133 הולכי רגל בישראל. שיעור ההרוגים הממוצע בקרב הולכי הרגל במדינות המתקדמות עומד על 19% אך בישראל הוא 34% מסך ההרוגים, נתון שמציב אותנו במקום השני והלא מחמיא, רק ליפן.

משנת 2003 חלה עליה חדה של כ-10% במספר הולכי הרגל הנפגעים, עליה מדאיגה במיוחד לאור העובדה שבסך כל משתמשי הדרך חלה ירידה במספר ההרוגים. המגמה ההפוכה מצביעה על בעיתיות בטיפול בטיחות הולכי הרגל בישראל. מהדוח עולה כי פעוטות, ילדים וקשישים נמצאים בסיכון גבוה, יותר מאשר כל קבוצת אוכלוסיה. בשנת 2013 נהרגו 15 ילדים (0-14) ו-39 קשישים (65+) כשהלכו ברגל. הולכי הרגל הקשישים מהווים 41% מסך מכלל הולכי הרגל ההרוגים והילדים מהווים 16%.

זמן חציית הכביש של הקשישים ארוך יותר מזה של הצעירים עקב היכולות הפיזיות הנמוכות יחסית שלהם. ילדים נחשבים לאוכלוסיה פגיעה, בשל העובדה שחושיהם פחות מפותחים מאלו של המבוגרים וחסרות להם מיומנויות שנרכשות עם השנים כמו היכולת לקשר בין רעש המכונית לבין מיקומה בקרב מעבר החציה. בנוסף הם פזיזים ונמוכי קומה כך שקשה לראותם בין מכוניות.

בכדי לצמצם את מספר הולכי הרגל הנפגעים במעברי החציה, יש לספק להולכי הרגל את מירב האמצעים להגברת ביטחונם, באמצעות תשתיות ידידותיות, אכיפה, הסברה והגנה גם באמצעות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות בכלי הרכב – במיוחד בקרבת בתי אבות, מועדוני קשישים ומוסדות חינוך לילדים.
אור ירוק הולכי רגל כביש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד