י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

70 שנה לשחרור אירופה: כותבים שלושה ספרי תורה

כתיבת אחד מספרי התורה נפתחה במעונו של הגראי"ל שטיינמן, והוא יוכנס למעונו של הגר"ח קנייבסקי • צפו בתמונות

70 שנה לשחרור אירופה: כותבים שלושה ספרי תורה

במעמד נשגב בבית הגראי"ל שטיינמן, החלה כתיבתו של ספר תורה שעם השלמתו יוכנס למעונו של הגר"ח קנייבסקי. ספר התורה ייכתב לזכרם של אדירי התורה זצ"ל הי"ד שנהרגו על ידי הנאצים ועוזריהם בשנות האימה באירופה.

במעמד השתתפו: הגאון רבי יצחק אזרחי מראשי ישיבת מיר ונשיא 'ועידת רבני אירופה', הגאון רבי פנחס גולדשמידט - רב ואב"ד מוסקבה. המנהל הרבני של הועידה וראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה, הגאון רבי משה לבל והרב שמעון לוין, סגן הרב הראשי למוסקבה שהעלו על נס את פועלו של הנגיד, תורם ספרי התורה, הנגיד גבריאל (גרמן) זכרייב לעולם התורה והישיבות וספרו על קבלותיו לעתיד להמשיך ולסייע למוסדות התורה, כוללי אברכים והישיבות.

במעמד הדגיש גבריאל זכרייב כי זו הזכות שלו הקודמת לכל עסקיו. "אני מרגיש חובה וזכות גדולה עד מאוד להנציח את קדושי השואה על ידי הקמת יד ושם בהיכלי התורה כאשר ליבי חלל בקרבי למשמע המזימות נגד עולם התורה שהוא יסוד קיומו של העם היהודי".

ספר התורה הזה הוא אחד משלושה ספרי תורה שכתיבתם החלה ביוזמה מיוחדת לקראת כ"ו אייר, יום התאריך העברי של יום ההצלה והשחרור בכניעת הנאצים ימ"ש. ספרי התורה יוכנסו אי"ה בשנה הבאה - שנת השבעים לשחרורם של יהודי אירופה.

הגר"מ לבל אמר כי בכל רחבי העולם מציינים את יום השחרור וההצלה של יהודי אירופה, אך בארץ ישראל לא עשו זאת, והדרך הנכונה כפי שקיבלו בהוראות גדולי התורה לציין יום זה היא בכתיבת ספרי תורה בלימוד בתפילה ובצדקה לזכר הנספים הי"ד. הגראי"ל שיבח את הנגיד על פועליו לימין עולם התורה, ואמר כי זו דרכה של תורה לזכור את הקדושים, בהגדלת כבוד התורה ובייקור לומדיה.

במעמד במעונו של הגר"ח קנייבסקי, כתב הגר"ח אות בספר התורה, ולאחר מכן בירך את היוזם בברכת ברכה והצלחה, ואמר כי לאורך הדורות זו הייתה דרכם של יהודים יראי שמים לזכור ולהנציח את זכרם של הנספים וכך נכון גם עתה לעשות על מנת לציין ולזכור את קדושי השואה הי"ד.

במעמד תחילת כתיבת ספר התורה שהתקיים בכותל המערבי השתתפו גדולי תורה רבים ובהם חבר מועצת גדולי התורה ראש ישיבת "עטרת ישראל" הגרב"מ אזרחי, האדמו"ר מטשרנוביל, ראש ישיבת מיר הגאון רבי יצחק אזרחי, חבר מועצת חכמי התורה הגאון רבי דוד יוסף, הרה"ר לישראל הגאון רבי דוד לאו, ראשי אבות בתי דין, רבני ערים וראשי ישיבות. בפני המשתתפים נשאו דברים הרב הראשי וראש אבות בתי הדין בתל אביב, הגאון רבי ישראל מאיר לאו. הגאון רבי פנחס גולדשמידט וח"כ אריה דרעי. במעמד השתתפו ראשי ארגונים יהודיים ואישי ציבור מהארץ ומהתפוצות.











ספר תורה שואה אירופה הגראיל' הגרח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד