כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

הפרקליטות מבקשת: גביית ראיות חדשות בפרשת טלנסקי

הבקשה מתייחס לעדויות ולהקלטות שסיפקה שולה זקן, והמפלילות לכאורה את אהוד אולמרט בהקשר לתיק טלנסקי

אולמרט. צילום: פלאש 90
אולמרט. צילום: פלאש 90

פרקליטות המדינה הגישה לבית המשפט העליון, בקשה להורות לבית המשפט המחוזי בירושלים לגבות ראיות חדשות בפרשת טלנסקי.

בבקשה נאמר, כי בחודשים האחרונים הגיעו לידיה של המבקשת ראיות חדשות, חלקן חפציות, שיש בהן כדי להשליך על הערעור שנידון בפני בית המשפט העליון. הראיות הגיעו מידיה של שולה זקן, במסגרת המגעים עימה במשפט הולילנד. לאחר שזקן שבה והציגה ראיות חיצוניות, חפציות, ובעיקר קלטות, שלא היו בידי המדינה ושלא יכלו להיות בידה קודם לכן – הגיעו הצדדים להסכם.

בין יתר הראיות המדוברות שנמסרו למדינה יש שתי קלטות, שבהן נשמעים המשיב (מר אהוד אולמרט) וזקן משוחחים ביניהם, בהקשר הרלוונטי לתיק דנן. השיח הזה, יחד עם הרישומים ביומניה של זקן – מתירים באופן ברור את הספק שהטריד את בית המשפט המחוזי בירושלים – ספק, שעומד בשורש זיכויו של המשיב בפרשת טלנסקי. בקשה זו נסבה בעיקרה על שתי קלטות אלה. בית המשפט מתבקש להורות לבית המשפט המחוזי לקבל את הקלטות ואת הרישומים ביומן של זקן באמצעות זקן כעדה, ולשוב ולשקול את הכרעתו בהתאם.

המדינה מדגישה בבקשה, כי היא סבורה שערעורה עומד היטב גם ללא גביית הראיות החדשות. ואולם, כיוון ששתי הקלטות המדוברות בשילוב עם רישומי היומן נוגעים כאמור באופן ישיר בספק, שבגינו זוכה המשיב בפרשת טלנסקי, ולטעמה של המבקשת בכוחן לחזק את ההצדקה להרשעתו - סבורה המבקשת כי ראוי שבית המשפט הנכבד ייחשף לראיות אלה, ויורה על גבייתן בבית המשפט המחוזי, בטרם ייתן את פסק דינו בערעור.

עוד מודגש בבקשה, כי במסגרת החקירה החדשה שנפתחה מסרה זקן הודעות מפורטות למדי גם ביחס לשתי הפרשות הנדונות בערעור שבפנינו – ראשונטורס וטלנסקי. כך, לאחר שבזמנו בחרה לשתוק לגביהן, הן במשטרה והן בבית המשפט. בהודעות אלה מפלילה זקן את המשיב בשתי הפרשות, ואפשר ששמיעת עדותה בפרשות אלה, הייתה מביאה – כשלעצמה – לשינוי הכרעת הדין בשתי הפרשות. למרות זאת, המבקשת אינה מבקשת מבית המשפט הנכבד להחזיר את התיק לבית המשפט המחוזי לצורך שמיעת עדותה המלאה של זקן בשתי הפרשות.

אשר לפרשת ראשונטורס – בהיעדר ראייה תומכת נוספת חדשה לדבריה – מעבר לראיות ולמסמכים הרבים שכבר הוצגו בבית המשפט – המבקשת אינה מבקשת להעיד את זקן כלל בהקשר זה, וזאת בשל עמידה דווקנית של המבקשת בתנאים שהציבה לעצמה. אשר לפרשת טלנסקי – תבקש המבקשת להעיד את זקן רק לצורך הגשת הראיות החפציות ולצורך התייחסותה לתוכנן ולנסיבותיהן; והכל בכפוף לרצונו של בית המשפט המחוזי לשמוע אותה מעבר לכך.

הכרעתה זו של המבקשת, נאמר בבקשה, ממחישה היטב את רצונה לנהוג במדיניות זהירה ומאופקת, בכל הקשור לבקשה מן הסוג שלפנינו. המדינה סבורה כי הבקשה ממלאת באופן מחמיר אחר השיקולים שקבעה הפסיקה לקבלת בקשה לפי סעיף 211 לחוק סדר הדין הפלילי. הבקשה אף עומדת היטב בשיקולים נוספים, שהמדינה קיבלה על עצמה.

אחת העילות התומכות לשיטת המדינה בקבלת הבקשה, נוגעת למאמצי המשיב לכך שזקן לא תעיד במשפט שהתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים. כעולה משתי הקלטות שהוזכרו לעיל, וממספר קלטות נוספות שהגיעו לידי המבקשת מידיה של זקן בחודשים האחרונים, הפעיל המשיב אמצעים פסולים כדי לשכנע את זקן שלא תעלה לדוכן העדים בשתי הפרשיות שלפנינו. מהקלטות עולה, כי המשיב נקט בשני אמצעים בהקשר זה: הוא דאג לשלם לזקן סכומי כסף נכבדים ביותר, בין השאר, ובעיקר, כדי לכסות את הוצאות משפטה; ובה בעת הוא דיבר על ליבה שלא תעלה לדוכן העדים, תוך שהסביר לה כי אם תעשה כן – תשמש עדותה גם לחובתו.

המדינה מבקשת מבית המשפט העליון כי בטרם יכריע בבקשה זו, יתאפשר לה להציג בפני בית המשפט את הקלטות המעידות על התנהלותו הפסולה של המשיב, כדי שיוכל להשתכנע בדבר חשיבותן ויכולתן להוביל להרשעת המשיב. לאחר מכן יתבקש בית המשפט לקבל את הבקשה עצמה, כלומר להורות לבית המשפט המחוזי לקבל את שתי הקלטות באמצעות זקן כעדה, לקבל ממילא את רישומי היומן של זקן (כך, גם למאן דאמר שהם אינם קבילים נגד המשיב ללא עדותה של זקן), לשמוע את עדותה של זקן ביחס לתוכנן של ראיות חפציות אלה, ולשוב ולשקול את הכרעתו בהתאם.

בבקשה מצוין, כי טרם התקבלה החלטה בעקבות החקירה החדשה שנפתחה נגד המשיב בחשד לשיבוש מהלכי משפט ולהדחה בחקירה ובעדות – חקירה, שממצאיה מצביעים על התנהלותו הפסולה של המשיב גם בתיק שלפנינו. מכל מקום, הטענות האמורות באשר להתנהלותו של המשיב נטענות על סמך בדיקה זהירה של החומר הרלוונטי הקיים.

נזכיר, כי צו איסור הפרסום שהוצא במסגרת החקירה בחשד לשיבוש הליכי משפט והדחה בחקירה ובעדות עודנו עומד בתוקפו.
צו איסור אולמרט זקן ערעור בית המשפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד