כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

היסטוריה: הנחת אבן פינה ל'ניסן בק' • צפו

מעמד היסטורי בעיר העתיקה: הונחה אבן הפינה לשיפוץ בית הכנסת 'תפארת ישראל-ניסן בק' • צפו בגלריה

בית הכנסת  "תפארת ישראל" – ניסן בק"
בית הכנסת "תפארת ישראל" – ניסן בק"

הערב נערך טקס הנחת אבן הפינה לבית הכנסת "תפארת ישראל" – ניסן בק" בירושלים שבין החומות.

היום הוצבה אבן הפינה לשחזורו ושיקומו של בית הכנסת המיתולוגי של חסידי רוז'ין בירושלים: בית הכנסת "תפארת ישראל" על שם מייסד השושלת הסבא קדישא מרוז'ין, שמוכר גם בשמו 'ניסן בק', על שם העסקן שהקים את בית הכנסת, לפני כמאה וחמישים שנה.

בטקס הממלכתי, נכחו ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, רב הכותל הגאון רבי שמואל רבינוביץ', שר הבינוי והשיכון אורי אריאל, סגן שר הדתות אלי בן דהן, ח"כ מוטי יוגב ובכירים נוספים.

המעמד אירח גם את הרה"צ רבי מרדכי שלום יוסף פרידמן, בנו הגדול של האדמו"ר מסאדיגורה.

בשנת תר"ג, מספר שנים אחר בריחתו המפורסמת של הצדיק מרוז'ין מרוסיה לאוסטריה, ביקש הצאר ניקולאי לתקוע יתד בארץ הקודש, ולבנות כנסיה על שמו בתוככי ירושלים. אך טרם עלה בידו הדבר, שיגר הצדיק מרוז'ין לנאמנו רבי ישראל בק, מראשי החסידים בירושלים, סכום גדול, כשהוא פוקד עליו למהר ולרכוש את המגרש היחיד שעמד פנוי בין חומות ירושלים; הוא המגרש עליו הוקם והתנוסס בית הכנסת "תפארת ישראל", שנחנך בי"ב אב תרל"ב.

מאז שנבנה בית הכנסת המכונה בפי ההמון "ר' ניסן בק'ס שוהל" על שם מייסד בית הכנסת – הפך המקום למרכזם הגדול של חסידי רוז'ין.

בית הכנסת, עמד תחת נשיאות האדמו"רים לבית רוז'ין-סאדיגורה, לאחר הסתלקותו של הרבי הראשון מסאדיגורה מילא את מקומו בנשיאות בית הכנסת בנו ה"פחד יצחק" מבאיאן, ואחריו ארבע בניו הקדושים, האדמו"רים מבאיאן. עם זאת כל אדמור"י בית רוז'ין היו קשורים בקשר נפשי עמוק לבית כנסת זה.

התפילות התנהלו על פי הנוסח הרוז'יני המוכר, והושרו בו רבים משיריו וניגוניו הנודעים של רבי פיני'ע חזן – מלחין חצר באיאן.

לאור החשיבות שייחס למקום הסבא קדישא מרוז'ין, אבי השושלת. שמו של בית הכנסת, נישא כיום על ידי הישיבה "מתיבתא תפארת ישראל" של חסידי באיאן, ואף בית הכנסת המרכזי של החסידות נבנה בהשראת בית הכנסת כאשר ה'כיפה' המקומרת הנשקפת למרחוק מזכירה את צורת ביהכנ"ס שבעיר העתיקה.

בית הכנסת המפואר, חרב במהלך מלחמת השחרור, והיה לתל חרבות. מאז מלחמת ששת הימים ושחרור ירושלים, נעשו ניסיונות אין-ספור לשיקום בית הכנסת. האדמו"ר רבי שלמה חיים מסאדיגורה הקים אז "ועד פעולה" שכלל את האדמו"רים לבית רוז'ין, ובראשם אחיינו האדמו"ר רבי מרדכי שלום יוסף מסאדיגורה. חברי הועד השקיעו כוחות עצומים בנסיון לחדש את תפארת המקום.

בתקופה האחרונה, אושרה סוף סוף הבניה, והחברה לפיתוח הרובע היהודי ומזרח ירושלים קיימה בחודשים האחרונים חפירות הצלה ארכיאולוגיות מקיפות באתר.

כעת לשמחת חצרות הקודש לבית רוז'ין עומדים לחדש את תפארת המקום.

צילום: פלאש90










צילום: מנדי הכטמן




































ירושלים ניר ברקת עיר העתיקה תפארת ישראל חנוכת בית כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד