א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

הצעת חוק חדשה להגברת הבטיחות בדרכים: להקשות על גנבי וסוחרי הרכב

שמואל אבואב מנכ"ל אור ירוק: "סחר ושימוש בחלקי חילוף גנובים שמורכבים במוסכים פיראטיים, ללא הכשרה ועם ציוד לא מתאים, מהווה סכנה גדולה לנוסעי הרכב ולשאר משתמשי הדרך"

הצעת חוק חדשה להגברת הבטיחות בדרכים: להקשות על גנבי וסוחרי הרכב
דובר המשטרה



השבוע יתקיים דיון בוועדת הכלכלה בהצעה לתיקון החוק שעוסק בהגבלת השימוש בחלקי חילוף משומשים. איסור שימוש בחלקי חילוף נתקל לא פעם בבעיית אכיפה וכדי לייעל את האכיפה של שוטרי יחידת אתגר, התיקון לחוק מציע מספר פעולות שיקטינו את התמריץ לגניבת כלי רכב.
התיקון להצעת החוק יחזק את יכולת האכיפה של משטרת ישראל במקרה של גניבת כלי רכב, העברתם לפירוק ומכירת חלקי הרכב משומשים ברמת בטיחות ירודה.

בנוסף, מטרת תיקון החוק היא להפחית את המקרים בהם כלי רכב שעוברים תאונות קשות מועברים לשטחי הרשות, ולאחר מכן מוחזרים לישראל ככלי רכב מתוקנים, וזאת ללא ידיעת הקונה.

19,596 כלי רכב נגנבו ברחבי מדינת ישראל בשנת 2013, כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני יחידת אתגר של משטרת ישראל. ביחס לנתוני שנת 2012, חלה ירידה של כ-7.4% במספר גניבות כלי הרכב כאשר באותה שנה נגנבו 21,156 כלי רכב.

בחלוקה לכלי רכב עולה כי כ-54% מסך כלי הרכב שנגנבו היו כלי רכב פרטיים, 18.9% מכלי הרכב שנגנבו היו כלי רכב דו גלגליים ו-16.6% מכלי הרכב שנגנבו היו כלי רכב מסחריים.

המניע העיקרי לגניבות כלי רכב במדינת ישראל היה ונשאר הביקוש לחלקי רכב זולים. להערכת המשטרה, כ- 70% מכלי הרכב הגנובים במדינת ישראל, עוברים לשטחי האחריות האזרחית של הרשות הפלסטינית, שם הם מפורקים וחלק מחלקיהם מורכב על כלי רכב ישראלים שמועברים לתיקון בשטחים.

מאז תחילת פעילות יחידת אתגר באכיפת החוק, חלה ירידה של למעלה מ- 40% במספר גניבות כלי הרכב במדינת ישראל, זאת למרות הגידול הרב במספר כלי הרכב במדינה. משטרת ישראל מייחסת את הירידה בהיקף גניבות כלי הרכב לאכיפה האינטנסיבית של החוק בכלל ושל האיסור על תיקון כלי רכב בשטחי האחריות האזרחית הפלסטינית, בפרט.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "סחר ושימוש בחלקי חילוף גנובים שמורכבים במוסכים פיראטיים, ללא הכשרה ועם ציוד לא מתאים מהווה סכנה גדולה לנוסעי הרכב ולשאר משתמשי הדרך. התיקון לחוק ייתן כלים אפקטיביים יותר למשטרה, להגביר את האכיפה ולמנוע סחר בכלי רכב ובחלפי גנובים. התיקון המוצע יקשה על שימוש בחלקי חילוף גנובים, לא מתאימים ויתרום לשיפור רמת בטיחות כלי הרכב בישראל.

במקרה של בלימת חירום או תאונה, מופעלים על כלי הרכב כוחות ולחצים גדולים, כשל במערכות הופך את כלי הרכב למלכודת מוות. חלקים חיצוניים (פגוש, שילדה, קפיצים) שאמורים להגן על הנוסעים ולספוג את המכה עלולים להתפרק וכן חלקי חילוף פנימיים (משאבת בלם, ציריות, תפוח הגה) עשויים להיכשל בזמן חירום. מוסכים פיראטיים ומשחטות רכבים לא עומדים בסטנדרטים שקבעו יצרני כלי הרכב, לא מצוידים בידע הנדרש ואין להם את הציוד המקורי.
אור ירוק תנועה כביש תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד