י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

השטייגען של חברי הכנסת • מגזין שבועות

פרויקט חג מיוחד: הקשר התורני של חברי הכנסת החרדים • אלו דפים מצהיבים גילה יובל שטייניץ? • באיזה שיעור תורני התחיל הקשר של אלי ישי ותנועת ש"ס? • מי מחברי 'יש עתיד' מתגנב ללימוד תורה מידי פעם? • מה ההשפעה של הגר"ח גריינמן במשכן? • ומיהו הח"כ שלא מוכן להתקשר 'באמצע הסדר'? • פרק ראשון בסדרה

גפני ומקלב לומדים. בכנסת
גפני ומקלב לומדים. בכנסת

במשך ימות השנה אתם שומעים עליהם בעיקר בהקשרים אחרים. הפנים המוכרות של אישי הציבור החרדים - הן הפנים הציבוריות, הניבטות מהתמונות בהן הם נראים עסוקים עד מעל לראשם במשך היום בדאגה ובעשייה שאיננה פוסקת לצרכי ציבור. וכל העוסקים בצרכי ציבור באמונה - הקב"ה איננו מקפח את שכרם.

אולם הפנים הפחות מוכרות שלהם - אלו הם דווקא פניהם האמיתיות, פניו של מוזס המשב"ק, ולחילופין של גפני ראש הכולל (לכו תסבירו לח"כי יש עתיד והבית היהודי הירוקים והטריים, מהיכן רוכשים את יכולת ההתנצחות הבלתי נלאית. רמז: לא מדיונים משמימים בוועדה לקידום מעמד האשה. לתשומת לב הגולשת עליזה לביא).

לקראת חג מתן תורה, 'בחדרי חרדים' מגיש עבורכם בסקירה מיוחדת את פניהם התורניות והישיבתיות של חברי הכנסת ונציגי הסיעות החרדיות. כי הם חיינו ואורך ימינו.

התגלית של יובל שטייניץ
את "ראש הכולל" של הכנסת אין צורך להציג. העובדה שיו"ר סיעת דגל התורה הנמרץ, מהפרלמנטרים המעולים שבמשכן, הוא בכלל ראש כולל שנשלף לפני שנים רבות מאופקים ונשלח בהוראת הרב שך זצ"ל לכנסת ידועה לכול. מה שפחות ידוע היא נקודת החולשה של גפני, המתרחשת כאשר הוא נפגש עם אחד האברכים מה'ימים ההם', ופותח עמו בהתנצחות תורנית, תוך שהוא שוכח עולם ומלואו.

כנראה שלגפני יש משיכה חזקה לנופי הדרום, אחרת קשה להסביר את העובדה שגם את שנות הישיבה בילה בישיבת גרודנא בעיר אשדוד - שם הסתופף בצילם של ראשי הישיבה דאז, הגרד"צ קרלנשטיין, הגר"צ דרבקין והגר"י הקר. אולם בני משפחתו יודעים לספר כי הקשר העיקרי במהלך כל השנים היה דווקא עם המנהיג הגדול הגראמ"מ שך זצ"ל.

את הסוד האמיתי על גפני גילה בקדנציה הקודמת הד"ר לפילוסופיה ושר האוצר יובל שטייניץ, הידוע כאיש ספר, שהגיע לבקר את עמיתו הדגלאי והופתע למצוא על שולחנו ערימות כתבים - חלקם מצהיבים, מלאים בכתב ידו הצפוף של גפני ובהם "חבורות" ארוכות עמוסות בפלפולים וב'רייד' ישיבתי. שטייניץ המופתע בירר אצל העוזרים ואנשי הבית את פשר הדפים והשימוש בהם. אלה מיהרו להבהיר לו כי אילו הוא וחבריו יאפשרו לגפני מעט יותר זמן פנוי מעלילות התקציב והגזירות - יוכל גפני להשלים את העבודה על הכתבים, ועם ישראל יזכה לקבל לידיו ספר תורני מפתיע בהיקפו ובעומקו. שטייניץ רשם לעצמו, ואנחנו נמשיך להמתין.

פטור בלא כלום אי אפשר, ותלמידי ישיבה חשובה מצפון הארץ שהזמינו לפני מספר שנים את גפני להופיע בסימפוזיון בקעמפ - הופתעו כאשר נושא השיחה שונה במפתיע, ובמקום הגיגים פוליטיים מסר גפני "חבורה" ישיבתית במשך שעה ארוכה.

צלם:פלאש 90צילום: צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90

מעשיה חסידית במזנון
אצל מוזס - יודעים כל באי הכנסת, אם "תפסת" אותו במזנון, הרי שהרווחת שיעור קצר בחסידות אקטואלית המתובל במעשיה חסידית מימיו כמשמש בקודש אצל האדמו"ר בעל ה'אמרי חיים'. מה שהם פחות יודעים זו העובדה ששעות לפני שהוא מגיע לכנסת - עסוק מוזס בסדרת שיעורים, החל מהשעה שלוש לפנות בוקר בבית הכנסת 'מקור ברוך' בשיכון ויזניץ (אכן כן, מיקום מפתיע במיוחד....) סמוך לביתו של מוזס.

למוזס יש היסטוריה ויז'ניצאית ארוכה ומפוארת, מלבד העובדה הידועה שהוא שימש כמשמש בקודש אצל האדמו"ר, מתברר כי הוא זכה במשך השנים לעבור אצל כל גאוני וגדולי הדור. החל מגיל 9 כבר למד בישיבת ויז'ניץ מפי האדמו"ר בעל ה'ישועות משה' זצ"ל, שכיהן כראש ישיבה תחת אביו ה'אמרי חיים'. הרמי"ם בישיבה שעל ברכיהם זכה מוזס לגדול היו מגדולי בני ברק: הגאון רבי גדליה נדל והגר"ש ברזם - חתנו של הסטייפלר, שנודעו בחריפותם ובגדלותם. ר"מ נוסף ממנו זכה לשמוע מוזס שיעורים הוא יבדלח"ט הגר"נ קרליץ.

משגדל הנער מנחם אליעזר והגיע לגיל 17, הוא נסע לירושלים בכדי ללמוד בישיבתו של הגאון מטשעבין, ושמע שיעורים מפי חתנו הגרב"ש שניאורסון מידי יום ביומו. את הקריירה הישיבתית הארוכרה המשיך מוזס לאחר שנה, כאשר שב לבני ברק לישיבתו של הגר"ח ברים זצ"ל, ראש ישיבת אוהל יעקב.

בקיצור, בסיבוב הבא במזנון הכנסת, לפני שאתם מתיישבים, תשננו לעצמכם - הכא במאי עסקינן, בתלמידם של מאורי וגדולי הדור הקודם. אגב, כאן המקום לציין שתלמידי ישיבות ויז'ניץ ובעלז מכירים מוזס אחר לגמרי, הרב מוזס מוסר אחת לתקופה שיעורים ושיחות מוסר בישיבות, ומרגלא בפומיה לומר לתלמידים בשם האדמו"ר זצ"ל כי עיקר החסידות היא לימוד התורה בהתמדה.

צלם:קובי הר צביצילום: צלם:קובי הר צבי
צלם:קובי הר צבי

קשר הדוק עם החזון-איש-ניקעס
כבן שורשי למשפחה ירושלמית, החל ח"כ מאיר פרוש את דרכו הישיבתית ב'עץ חיים' ברחוב יפו בירושלים. מתקופת הישיבה הקטנה מצטט פרוש רבות בקרב בני משפחתו - בעיקר בנושאי תפילה ועבודה - את ראש הישיבה הגה"צ רבי נטע פריינד, שהדגיש באזני תלמידיו את חשיבות לימוד דרכי התפילה.

למרות השורשים הירושלמיים, את שנות הישיבה הגדולה בילה פרוש דווקא בישיבת 'סלבודקא' בבני ברק, שידועה במגוון הבחורים שלמדו בה והגיעו מכל קצוות הארץ והעולם. חבריו של יו"ר סיעת שלומי אמונים מתקופת הישיבה, יודעים לספר דווקא על המשיכה והקירבה בינו לבין בני המשפחות ה"חזונ-איש-ניקיות" בישיבה, כאשר הקשר נמשך במשך השנים בינו לבין ראשי הישיבה הגר"ד לנדאו, הגר"ח ברטלר וכמו גם עם רבי יודל שפירא - מראשי כולל חזון איש.

קיים עד היום גם קשר חזק ולא ידוע בינו לבין הגר"ח גריינמן, ששולח לו מידי שנה מצות וארבעת המינים מוקפדים בכל החומרות הנהוגות במשפחה. "אם אתה רוצה לשלוף את נשק יום הדין בכדי להשפיע על פרוש", מספר אחד מהמקורבים, "תנסה לבקש מהגר"ח גריינמן שיעביר לו - ואפילו ברמז דק - את הבקשה".


מתקשר רק 'בין הסדרים'
ח"כ אורי מקלב, עבר בצעירותו את המסלול הישיבתי-ליטאי המובחר, בואכה ישיבות קול תורה ופוניבז'. לפני שהוסמך להגיש שאילתות במליאה, הוסמך מקלב לאחר חתונתו לרבנות בכולל של הרב גרוסנס.

מקלב אינו מוותר על קביעויות ללימוד כל יום - תלוי לפי הזמנים והפעילות בכנסת, לפעמים לפני התפילה ופעמים אחריה - הוא ישקוד על תלמודו, ולאחר מכן ימשיך ביום שלם של עשיה מבוקר ועד לילה.

כפי שידוע לכולם, מקבל מקלב מאות טלפונים מידי יום והוא מתרוצץ ממקום למקום כדי לסייע לכל אחד ואחד, עם זאת, כאשר מדובר בפניה של לומד תורה - מקלב יקפיד שלא לחזור אליו בשעות הסדרים, כדי לא לבטלו מלימודו.

את השבתות מקדיש מקלב ללימוד תורה בלבד, וקירות ביתו מכוסים בספרים. מקורביו ותושבי שכונתו מעידים עליו כי הוא שולט בסוגיות הדף היומי כבקיאותו כשבילי הכנסת לכל הפחות.

גם בין גברא לגברא בקריאת התורה בשבת בבית הכנסת צא"י שבשכונת רמות פולין הירושלמית, בניצוחו של הגבאי - מזכיר הסיעה אמיתי שולמן, יציץ מקלב בספר תורני ולא ירים את עיניו ממנו עד לתחילת הקריאה.

רבנים ומרצים רבים נוהגים לשלוח למייל ולפקס האישי של הח"כ התורני עשרות הרצאות, ובין השאר דברי הלכה שאלות ותשובות.

צילום: יעקב כהןצילום: צילום: יעקב כהן
צילום: יעקב כהן

הרב'ה של אלי ישי
את הפרק הראשון בסדרה זו נחתום עם הדמות המרכזית - שבלעדיה היא לא תהיה מושלמת, הרב האמיתי של המשכן, ח"כ ניסים זאב.

הח"כ העליז, שחיוכו המדבק והרוח הצעירה המאפיינת אותו מדביקים את כל הסובבים - לא פוסח בכל נאום קצר בוועדה או במליאה, ולפעמים אפילו בשאילתות קצרות, והוא מקפיד לשלב בתוכן דבר תורה קצר וקולע הנוגע לרוח הדברים האקטואליים.

ואם כבר הזכרנו את הרוח והשמחה, לפני מספר ימים פסע זאב במסדרונות הכנסת, ולפתע ראה מרחוק את ח"כ אראל מרגלית מסיעת העבודה צוחק במלוא פיו. "מה מצחיק כל כך?" ביקש זאב לדעת, "לראות אותך עושה לי טוב", ענה לו מרגלית.

אפרופו קשריו של זאב עם החכי"ם החילונים, שמועה רוחשת לה במסדרונות הכנסת על אישיות פרלמנטרית צבעונית במיוחד ורחוקה כמטחוי קשת מהעולם הדתי והחרדי - המגיעה מעת לעת ללשכתו של זאב בכדי להאזין לדברי תורה. "אני חש רוח של קדושה בכל נאום שלך, ולמרות שאינני שומר תורה ומצוות דבריך משפיעים עלי עמוקות", אמר לזאב בפנייתו הראשונה אליו. שמה של האישיות עשוי להפתיע את הגולש יאיר לפיד, אך כמו שאומרים - חבל לקלקל את העתיד ביש עתיד.

הרוח העליזה עלולה להטעות את מי שלא ניסה להתיישב מעולם לשיחה אישית עם ח"כ זאב. גם מי שלא מכיר את הרקורד הרבני הארוך שמילא בשלל תפקידים רבניים בארץ ובעולם, יכול לחוש כבר מהרגע הראשון את הרוח התורנית הנושבת ממנו ומדיפה ניחוח אמיתי של 'ירושלים של פעם', על שלל רבניה הספרדיים ובתי הכנסת העתיקים בשכונת הבוכרים, בהם היו יושבים כל גדולי התורה הספרדים והוגים יומם ולילה בלימוד התורה הקדושה.

את דרכו התורנית החל זאב בתלמוד התורה "בית אהרן", שבירושלים של שנות ה-60 היה אחד משני תלמודי התורה הספרדים היחידים בעיר. הקשר העמוק שנוצר בינו ובין כלל הרבנים הספרדים בעיר החל כבר מגיל ינקות, כאשר כמלמדים בתלמוד התורה שמשו גדולי התורה וראשי ישיבת פורת יוסף חכם יהודה צדקה ואביו של נשיא מועצת החכמים הנוכחי הגאון רבי אפרים הכהן זצ"ל.

קשר זה התעבה והתחזק במהלך השנים בהם למד זאב כנער בישיבת פורת יוסף, בה נקשר גם לגרב"צ אבא שאול זצ"ל. פרט לא ידוע הוא שלטענת זאב, למרות שהגרב"צ נודע בהתנגדותו להשתתפות בבחירות, דווקא בהקמת ש"ס היה לו חלק חשוב. לדבריו, שלח אותו הגרב"צ לחכם יהודה צדקה לומר לו שיתייצב לכינוס מועצת החכמים הראשון - על אף שהוא עצמו איננו מתייצב. "אני כלל לא בוחר ומשום כך אינני יכול להשתתף בכינוס החכמים", נימק הגרב"צ באזני זאב, שכידוע היה הראשון שהקים את התנועה במסגרת התמודדות למועצת העיר ירושלים.

פעילותו התורנית כיום רחבה ביותר בהיקפה, מלבד מוסדות החינוך הרבים שבראשם הוא עומד, מכהן זאב כראש כולל חשוב בירושלים, בו לומדים כ-50 אברכים עבורם הוא מגייס בכל חודש תקציבים ותרומות. את הדובדבן שבקצפת נותיר למי שכוחו במותניו בשבת אחרי החמין לפסוע לבית הכנסת "סילברא", ברחוב יוסף בן מתתיהו בירושלים, שם מוסר זאב שיעור הלכתי מאיר עיניים לשומעיו הקבועים ולאורחים המגיעים מידי שבת להתבשם ממתק שפתיו.

לקינוח, נקודה קטנה הקשורה לאותו שיעור - האגדה מספרת שיו"ר התנועה לשעבר אלי ישי החל את דרכו לפני למעלה מ-30 שנה דווקא כתלמיד צעיר בשיעור אותו מסר ניסים זאב, ומשם טיפס מעלה כעוזרו בעיריית ירושלים ולשלל תפקידיו בצמרת התנועה. "הוא תלמיד חבר שלי", נוהג ניסים זאב לומר כשבת צחוק מתגלגלת על שפתיו.
לימוד זאב פרוש מקלב חכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד