י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הותר לפרסום: השב"כ עצר פעיל בכיר בחמאס בחו"ל

מחמוד טועמה בן ה-63 נעצר לפני כחודש וחצי במעבר אלנבי; מסר בחקירתו פרטים על פעילות חמאס בתוככי ישראל; המידע - בפנים

חמאס, פלאש90
חמאס, פלאש90

הותר לפרסום כי שירות הביטחון הכללי עצר את מחמוד טועמה, פעיל בדרג הבכיר בחמאס בחו"ל, עם הגעתו למעבר אלנבי לפני כחודש וחצי.

מחמוד מוחמד עיסא טועמה, בן 63 נשוי ואב ל-8, מתגורר בסעודיה משנות ה-70, מוצאו מטול כרם. החל את דרכו באחים המוסלמים בשנת 1983 והצטרף לחמאס כבר ב-1987 עם הקמת הארגון.

טועמה, החל משנת 2008 חבר ב"מועצת השורא הכללית" של חמא"ס, בראשה עומד חאלד משעל - זהו גוף ההנהגה העליון של התנועה, הקובע את מדיניותה בכל הנושאים לרבות בתחום הצבאי.

מעיקרי חקירתו בשב"כ עולה כי חמאס משתמשת בתנועה האסלאמית בישראל כארגון חזית לקידום מטרותיה ופעילותה בירושלים.

טועמה מסר בחקירתו כי חמאס מנצלת את התנועה האיסלאמית בישראל להעברת כספים לפרוייקטים רבים בירושלים. דוגמא לכך הינו מימון שמעבירה חמאס לפרוייקט של החמא"ס בהר הבית הנקרא "במות הידע", במסגרתו במעטה של לימודי דת נשארים על הר הבית יום וליל צעירים שתפקידם האמיתי הינו נוכחות מתמדת ומניעת עליית יהודים להר.

חמאס משלמת לצעירים הללו משכורת קבועה של 4000-5000 ש"ח לחודש.

טעמה מסר כי חמאס אינה חושפת את קשריה לתנועה האסלאמית וחבריה על מנת שלא לסבכה מול השלטונות הישראליים.

טועמה העריך כי קיים קשר סודי בין ראא'ד צלאח להנהגת החמא"ס.

מעורבות חמאס בהסלמה סביב הר הבית
טועמה מסר בחקירתו כי חמאס עומדת מאחורי הפרוייקטים של מוסד התנא"ס "עמאראה אל אקצא" אשר פעל למניעת ביקורי יהודים בהר הבית, באמצעות מערך של מאות פעילים אשר שהו מידי יום ביומו במתחם הר הבית.

בשב"כ מציינים, כי בחודשים האחרונים חלה עליה בפעילות האלימה שביצעו פעיליו בהר הבית, עד כי בחלק מהמקרים נאלצה משטרת ישראל לסגור את ההר לביקורי יהודים.

כאמור, המוסד הנ"ל נסגר מנהלית בסוף שנת 13' על ידי שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל על רקע שימושו להנעת פעילות משותפת, בחלקה אלימה, של החמא"ס ושל התנועה האסלאמית.

קשרי חמא"ס עם האח"ס (אחים מוסלמים) העולמי: טועמה עצמו החל את דרכו באח"ס בשנת 1983, וכמו פעילים רבים אחרים ב-1987 עם הקמת חמאס הצטרף לתנועה אשר מגדירה עצמה כזרוע הפלסטינית של האח"ס. לדבריו טועמה, 8 נציגים של האח"ס העולמי יושבים במועצת השורא של חמאס, אשר קובעת את מדיניות חמאס ומנהלת את פעילותה.

פעילות מפקדות חמאס על אדמת תורכיה וקטר: טועמה מסר בחקירתו כי הן תורכיה והן קטר מארחות את מפקדות החמאס ובכיריהן, בין היתר קלטו את מרבית מגורשי עסקת שליט. שתי המדינות תומכות פוליטית ופומבית בחמאס ומעניקות לה תמיכה כספית.

מקורות המימון של חמאס והעברת כספים לישראל ולשטחים: טועמה אשר שימש כאחראי ועדת הביקורת הכלכלית בהנהגה המרכזית של חמא"ס, מסר בחקירתו כי עד לאחרונה מקור המימון המרכזי של חמאס היה איראן. בשנה האחרונה זו הפסיקה את המימון, מה שגרם למצוקה כלכלית של התנועה.

לצד זאת חמא"ס מפעילה שורה של חברות אזרחיות האחריות ליצירת הון עצמי עבור התנועה, רובן הגדול בסעודיה ובמדינות המפרץ, בעיקר בתחום הנדל"ן.

טועמה מסר פרטים אודות "פורום העסקים הפלסטיני" (PBF), גוף מרכזי נוסף באמצעותו עושה חמאס שימוש באנשי עסקים פלסטינים לקידום האינטרסים הכלכליים שלה.

ה"פורום" הוקם על ידי אנשי חמא"ס ורבים מחבריו הינם פעילים/מזוהים חמא"ס, משרת את חמאס גם בהיבטים תודעתיים והסברתיים בנוסף לכלכליים.

עוד מסר טועמה פרטים על שורה של גופים בינלאומיים הנמנים על מערך המימון הגלובלי של חמא"ס, בהם גופים בסעודיה אליהם מועברות תרומות מרחבי העולם כמו "מוסד אלקדס הבינ"ל" ("מואססת אל-קודס א-דאוליה") וקואליציית הצדקה ("אאתלאף אלח'יר") בראשות יוסף אל-קרדאווי.

טועמה הודה בחקירתו כי הציע לחברי ההנהגה המרכזית של חמא"ס להעביר כספים לפעילות חמא"ס בשטח מבלי שיתגלו, בין היתר על ידי קניית נדל"ן ומכירתו. לעניין זה הודה כי לפני מספר שנים העביר כ- 750,000 ריאל בכיסוי של בניית מסגד בטול כרם.

"הפיוס" בין חמאס לפת"ח: טועמה מסר כי חמאס נכנסה להליך הפיוס הפנים פלסטיני כתוצאה מאילוצים שונים והוא אינו משקף שינוי תפיסתי שלה.

בהקשר זה ציין טועמה כי חמאס מבינה שעל מנת להשפיע על מדיניות הרש"פ, עליה להיות חברה באש"ף, מאחר והוא הגוף אשר יכול להתוות מדיניות ולהשפיע.

כתב אישום נגד מחמוד טועמה הוגש היום (חמישי) לבית המשפט הצבאי בשומרון.
מחבל נעצר מעבר גבול טועמה רצח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד