ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

סערה: הגרז"נ גולדברג חזר בו מתמיכה ב"גט" מצפת

הרכב דיינים בצפת העניק גט לאישה שבעלה נפצע והפך לצמח, אך הפרשה לא מפסיקה להכות גלים • כל הפרטים על פרשיית הגט מצפת

הגאון הרב זלמן נחמיה גולדברג, צילום: עזרא לנדאו
הגאון הרב זלמן נחמיה גולדברג, צילום: עזרא לנדאו צילום: עזרא לנדאו

דרמה בבית הדין הרבני בצפת: הגאון רבי זלמן נחמיה גולדברג, מבכירי הדיינים, חזר בו מתמיכתו בפסק דין תקדימי שניתן בבית הדין בצפת, בו הותרה אישה עגונה שבעלה נתון בתרדמת והוגדר כבלתי כשוטה. כך מדווח העיתונאי יאיר אטינגר באתר 'הארץ'.

הגרז"נ היה אחד הנדבכים שעליו התבסס פסק הדין של בית הדין בצפת, שניתן לאחרונה ואשר כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים' עורר עליו את קצפו של הגר"מ שטרנבוך ראב"ד העדה החרדית, וגרם לפולמוס רחב וגועש בקרב עולם השיפוט הרבני.

במכתב , שנושא את התאריך של א' אייר, נאמר: "משנתפרסם פסק הדין של בית הדין צפת בדבר ההיתר לזכות גט לבעל מחוסר הכרה ועשו מעשה וניתן הגט לאשה על ידי הבית דין, הנני להודיע שכל מה שדיברו עמי בעניין לא היה אלא פלפולא בעלמא ולא נאמרו הדברים למעשה. וגט זה אסור היה לעשותו כלל ואינני מסכים לזה ולא לכך שכתבו בשמי שהסכמתי לעניין".

המכתב לא נכתב בכתב ידו של הגרז"נ, אך החתימה היא חתימתו וכך גם אישרו מקורביו.

הרכב הדיינים בצפת, ובראשם הרה"ג רבי אוריאל לביא, העניקו את הגט לאשה, תושבת הצפון, שבעלה עבר תאונה קשה ומאז מאושפז בבית החולים במצב של תרדמת. הרופאים קבעו כי בשל פגיעת הראש הקשה, וחוסר היכולת לתקשר עמו, אין סיכוי שיחלים לעולם.

פסק הדין שפורסם רק לפני שבוע וחצי, היה לשיחת היום בבתי הדין הרבניים בכל העולם, וגם בקרב מומחים למשפט עברי באקדמיה. על פי תוכנו של פסק הדין, הם עוד שגרו את השאלה בנידון לגר"ע יוסף זצ"ל, זמן מה לפני הסתלקותו, אך הוא לא הספיק לעיין במסמך.

בנו הראש"ל הרב יצחק יוסף סירב לבקשת הרב לביא להצטרף לפסק הדין. בעקבות זאת, פנו הדיינים לגרז''נ גולדברג, וביקשו את חוות דעתו. לדברי גורמים המקורבים לבית הדין, הוסיף הגרז"נ לאחר שקרא את פסק הדין של הרב לביא, את השורה הבאה: "דבריו נכונים מאוד ואני מצטרף לדעתו להתיר במקרה המיוחד שלפנינו". ככל הנראה, הצטרפותו של הרב גולדברג, היא זו שהעניקה את רוח הגבית לפרסום פסק הדין המרעיש.

אלא שהכחשתו של הגרז"נ, טורפת כעת את הקלפים. על פי הדיווחים, טוענים מקורביו שהוא חזר בו משתי סיבות. האחת, שהדיינים מצפת לא עמדו בהתחייבותם , שיהיה רב נוסף בעל מעמד הולם בעולם הרבני שיצטרף ויחתום על פסק הדין, בנוסף, הוא הציב תנאי שפסק הדין התקדימי לא יפורסם, מחשש שייתפש בציבור כתקדים ותפתח תיבת פנדורה, שתבקש לאפשר לעגונות נוספות להשתחרר באותו הליך, זאת בשעה שמדובר במקרה ייחודי שאין להקיש ממנו למקרים אחרים.

גורמים בבית הדין בצפת, לא נבהלים מההכחשה וטוענים שתמיכת הרב גולדברג בפסק הדין שרירה וקיימת, ומוצקה יותר מ"מכתב שהוצא ממנו בכוח".

אטינגר מביא גם את תגובת עו"ד בתיה כהנא-דרור, מנכ"לית ארגון "מבוי סתום" שייצגה את האישה, שאמרה: "מבחינתנו אין שום עוררין על פסק הדין שיצא מבית דין רשמי במדינת ישראל. האישה תוכל להינשא בכל מקום שתרצה".
בית הדין צפת עגונה זלמן נחמיה גולדברג אוריאל לביא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד