כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

מיוחד: גילויים חדשים סביב מעצר הרוצח מבריסל

מעצרו של מהדי נמוש, החשוד בביצוע פיגוע הירי, הוארך עד ליום שלישי • במסיבת עיתונאים שקיים, פירט התובע הכללי בפריז: "איתרנו אצל החשוד פרטי לבוש המזוהים עם 'דעעש', או 'המדינה האיסלאמית בעיראק'" • נמוש, אותר בתחנת אוטובוס על ידי אנשי מכס • יותר ממאה שוטרים השתתפו במבצע ללכידתו • כל הפרטים החדשים - בפנים

מהדי נמוש, המפגע
מהדי נמוש, המפגע צילום: צילום מסך

מעצרו של מהדי נמוש, החשוד בביצוע פיגוע הירי בבריסל במוזיאון היהודי בבריסל, הוארך עד ליום שלישי. התביעה בבלגיה הודיעה בשבוע שעבר כי חקירת הירי הועברה לטיפול התובע הפדרלי המוסמך לטפל במקרי טרור.

במסיבת עיתונאים שנערכה היום (ראשון) אחר הצהריים, פירט פרנסואה מולן, התובע הכללי בפריז, את החשדות המיוחסים למהדי. "ביום שבת 24 במאי, התייצב אדם במוזיאון היהודי בבריסל, חמוש ברובה, והרג את עמנואל ומירה ריבה, ולאחר מכן ירה בשני אנשים נוספים". הוא פירט את הפריטים שנמצאו בתיקו ואמר "כל האמצעים האלה נמצאו בתא המטען של האוטובוס", והוסיף כי אצל החשוד "אותרו גם כיתובי 'אללה אכבר' ומשקפי שמש", פריטי לבוש המזוהים עם "דאעש", או "המדינה האיסלאמית בעיראק וא-שאם", פלג מורדים גדול בסוריה ששאב מאל-קאעדה את ההשראה להקמתו.

לדברי התובע, למרות שהחשוד היה במעקב משטרתי, הוא עזב את צרפת ללא ידיעתה של המשטרה. "בחודש מרץ האחרון, עם הגעתו לגרמניה, הגרמנים יידעו אותנו שהוא שב לאירופה. הוא נעדר למשך כמה שנים טובות, ולכן לא ניתן היה לעקוב אחריו. ברגע שהוא הגיע לשטח צרפת, הוא נעצר במקום".

חוקרי המשטרה בצרפת דיווחו כי במהלך 24 השעות הראשונות לחקירתו, סירב מהדי נמוש להשיב לשאלות שהופנו אליו. בהמשך, לטענתם, הודה כי הוא חסר בית. בפיגוע נהרגו ארבעה: בני הזוג עמנואל ומירה ריוה הי"ד מתל אביב, מתנדבת יהודייה מצרפת צעיר בלגי שעבדו במקום. עוד מספר בני אדם לקו בחרדה.

מהדי נמוש, בן 29 ממוצא אלג'יראי, תושב רוביי בצפון צרפת ובסמוך לגבולה עם בלגיה, נעצר על פי הדיווחים ביום שישי בתחנת האוטובוס סנט צ'רלס במרסיי על ידי אנשי המכס, כשהיה באוטבוס שיצא מבריסל וחלף באמסטרדם. בתקשורת המקומית בבלגיה דיווחו, כי יותר ממאה שוטרים השתתפו במבצע לאיתור החשוד.

חשדם של אנשי המכס התעורר עוד לפני שבדקו את תיקו האישי, שם נמצאה מצלמה מסוג GoPro, רובה מסוג קלצ'ניקוב ורובה נוסף, בדיוק כמו שזה שבו נעשה שימוש בפיגוע, יחד עם כובע ונעליים, כפי שנראו בסרטון שתיעד את הרצח שפירסמה משטרת בלגיה.

על פי הדיווח ברשת TFI, החשוד עורר חשד גדול, כשסירב לפתוח את תיקו בפני המוכסים, המורגלים בחיפוש אחר סמים אצל הנוסעים המגיעים בקווי האוטובוס מאמסטרדם ובבריסל. בחיפוש מעמיק, התגלו אצלו גם מסיכת גז, מחסניות נשק וגזיר עיתון עם דיווחים על הרצח במוזיאון היהודי.

שמעון ד. תושב אנטוורפן אומר בשיחה ל'בחדרי חרדים' כי מעצרו של מהדי נמוש, זו אנחת רווחה של כלל הציבור שהיה בלחץ מאז הרצח הנורא. "אמרו לנו כאן שמחר (שני) יסירו את האבטחה המוגברת שמורגשת בכל נקודה יהודית. אני מקווה מאוד שלא יהיו לנו תקריות נוספות".

בשנת 2006, נידון נמוש למאסר בשל שוד מזוין של מרכול בעיר טורקון, נהיגה ללא רשיון ומספר מקרי שוד נוספים. לפי כתב האישום, הוא נמלט מהזירה עם מכונית, שבה אותרה גם לוחית רישוי בלגית. בשל כך, נגזרו עליו 5 שנות מאסר, עד לסוף שנת 2012.

סוליפה בדאווי, עורכת דין שייצגה את החשוד, במקרה בו נעצר נוהג ללא לוחית רישוי, אמרה כי הוא "אדם פיקח ואינטיליגנטי, אך לא דתי".

לאחר שיחרורו מבית הכלא, נמוש חצה את הגבול לבלגיה, ומשם עזב לסוריה שם התגורר שלושה חודשים לצד פעילי ג'יהאד. בדרך לסוריה, ביקר בבריטניה, בלבנון ובטורקיה.

"הוא נעצר ברגע שהניח את רגלו על אדמת צרפת", אמר נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, בשיחה עם כתבים במהלך סיור בנורמנדי שבצפון צרפת. "אנו נלחמים, נלחמים, נלחמים בג'יהאד", הדגיש.

ג'ואל רובינפלד, נשיא הליגה נגד השמצה בבלגיה, הגיב על לכידתו: "זאת הקלה, אבל העניין גם מדאיג אותנו", אמר לתחנת הטלוויזיה BFM. "חשוב שמדינות שבהן אזרחים מבקרים בסוריה ינקטו בכל האמצעים האפשריים כדי לוודא שמקרה כזה לא יחזור על עצמו", הוסיף, בהתייחסו לדיווחים לפיהם נמוש התאמן עם פעילי ג'יהאד במהלך ביקורו בסוריה בשנה שעברה.

בני המשפחה "היו מזועזעים" לגלות על מעצרו. "הוא אדם נחמד, חכם ומלומד. הוא גם למד שנה אחת באוניברסיטה", אמרה הדודה לכתבים מחוץ לבית המשפחה בעיר טורקון. "אבל הוא גם היה מאוד חשאי, ולא היה אדם שנותן אמון בקלות", הוסיפה.

מפקדת שירות משטרת המטרופולין של לונדון (הסקוטלנד יארד) הודיעה אמש שקצינים מהמחלקה ללוחמה בטרור (SO15) עצרו גבר בן 19 בחשד שביצע פעולות הכנה לקראת פיגועי טרור - ההאשמות המדויקות וזהותו של האיש טרם פורסמו אך גורם בסקוטלנד יארד סיפר שהוא נעצר אתמול בנמל התעופה הית'רו בלונדון וכי הפעילות בה עסק אינה מהווה סכנה מיידית.
רצח פיגוע צרפת בריסל מהדי נמוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד