כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

מל"ג החליטה: בנות חב"ד לא נחשבות חרדיות

אפליה או בעיה טכנית? אתר COL חושף כי הסמינרים החב"דים מוגדרים כמוסדות ממ"ד ולא ייחשבו כמוסדות חרדיים

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

אפליית בנות חב"ד: על רקע הדיבורים השכם והערב על שילוב החרדים בצבא ובכלכלה, ובמערכת ההשכלה הגבוהה, מתברר כי דווקא המועצה להשכלה גבוהה הוציאה הנחיה המפלה בנות מהציבור החרדי שכבר בשנות התיכון הוציאו תעודת בגרות, ולא הסתפקו במבחנים המקובלים בסמינרים החרדים הקיימים.

את הסיפור חושף האתר 'חב"ד col'. מתברר, כי בשל העובדה שבסמינרים החב"דים נהוג להיבחן כבר בשנות התיכון במבחני הבגרות הכללים ולא במבחנים המקובלים בשאר הסמינרים, הם מוגדרים כמוסדות ממ"ד ולא כמוסדות חרדיים. הנחיה חדשה שהתקבלה מהמל"ג (המועצה להשכלה גבוהה) גרמה לכך שהתלמידות החב"דיות לא יוכלו ליהנות מתקציבי המוסדות החרדים ולא יתקבלו אליהם.

בין המוסדות המדוברים נמצאים המכללה החרדית בירושלים, מכללת בני ברק החרדית (מבח"ר) ועוד. בין הניזוקים מההוראה החדשה נמצאות גם בנות חסידות צאנז בנתניה, שאף במוסדותיהן הנהיגו את מבחני הבגרות הכלליים. מעניין לציין, כי מנהלי המוסדות גם בחב"ד וגם בצאנז לא נקטו בביקורת חריפה, ואף הביעו את שביעות רצונם מכך שהבנות יאלצו להישאר במוסדותיהן ולא יתקבלו למוסדות השונים.

"המדרש מספר לעתיד לבוא אם אדם ירצה לקטוף תאנה בשבת, התאנה תזכיר לו ששבת ואסור לקטוף", ממשיל הרב חפר, מנהל מכללת בית רבקה החב"דית, ומסיים "והמשל מובן".

מבירור שערך האתר col עם גורמים במערכת ההשכלה הגבוהה המיועדת לחרדים עולה, כי ההוראה באה על מנת לצמצם את תקציבי המוסדות החרדיים להשכלה גבוהה, תוך ניסיון למנוע מבנות דתיות ללמוד במוסדות חרדיים. הדרך הקלה שנבחרה כדי לסנן את הבנות הדתיות מהמוסדות החרדיים, הייתה על פי מבחן הבגרות. מוסד שבוגריו נבחנים בגרות של הממ"ד, יוצא מרשימת המוסדות החרדיים. כך מצאו את עצמן בנות חב"ד, מחוץ להגדרה של 'חרדיות'.

"הבעיה המדוברת מדירה שינה מעינינו", נמסר מהמכללה החרדית, שהוסיפו כי "בעיית החב"דניקיות לא קשורה למכללה החרדית, אלא למל"ג, שעצר את הסבסוד לבנות חב"ד שלמדו במוסדות הרשומים תחת הדתי לאומי, ומאשר מלגות רק לבנות החינוך החרדי. המכללה החרדית רואה בבנות חב"ד, סטודנטיות מעולות, חרוצות ומלאות מוטיבציה, וערכים המהווים כבוד למכללה", נמסר בתגובת המכללה החרדית.

בתגובה לפניית COL למל"ג, נמסר: "בהתאם למדיניות המל"ג ולהחלטות ממשלה בנושא, אושרו על ידי המל"ג תכניות בודדות למועמדים אשר למדו בבית הספר התיכון במסגרות חרדיות, וזאת על מנת לאפשר לבוגריהן, אשר מרביתם לא יכולים בשל כך להתקבל ללימודי תואר ראשון בתוכניות הקיימות במוסדות להשכלה גבוהה, לרכוש השכלה אקדמית. עבור כלל הציבור, בכלל זה ציבור דתי לאומי, עומד מגוון רחב של מוסדות להשכלה בישראל, המתוקצבים על ידי המדינה, לרבות מוסדות בעלי גוון דתי, וביכולתם לבחור ללמוד בהם".

מלשכת שר החינוך נמסר בתגובה לפנייתנו כי הם מודעים לבעיה ונעשים מאמצים לפתור אותה בהקדם.

פניה למל"ג


חינוך מלג חבד בנות השכלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד