י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

כל מה שאתם צריכים לדעת על חג השבועות בכותל

ברחבת הכותל המערבי נערכים לקליטתם של הרבבות שיגיעו במהלך החג • הסדרי הביטחון, ההפרדה, הקידושים והמניינים

כל מה שאתם צריכים לדעת על חג השבועות בכותל
קובי הר צבי

ברחבת הכותל המערבי נערכים לקליטתם של רבבות מתפללים שיגיעו במהלך חג השבועות לרחבת הכותל המערבי.

במהלך החג נוהגים רבים להתפלל בבוקר חג השבועות תפילת ותיקין ברחבת הכותל המערבי, ורבים אחרים עושים זאת במהלך יום חג השבועות, ובמוצאי החג בראשותם של אדמו"רים ורבנים.

משטרת ישראל תתפרס בכוחות מתוגברים לאבטח את כל הצירים המובילים אל רחבת הכותל המערבי במשך כל יום חג השבועות ומבקשת מהמתפללים להישמע להוראות השוטרים והמאבטחים.

מחיצת ההפרדה תוצב גם ברחבה העליונה של הכותל המערבי על מנת לאפשר קיום מנייני התפילה על פני כל הרחבה, ובכך תתאפשר תפילה בכל רחבת הכותל המערבי.

יצוין כי בעקבות תרומת ספרי תורה מהודרים בשנים האחרונות, יוקצו לעשרות המניינים ספרי תורה, ואין כל מחסור כיום בספרי תורה. הסדרנים והמשטרה לא יאפשרו הכנסת ספרי תורה מבחוץ לרחבת הכותל לאור כך שיש חשש מגניבת ספרי תורה.

ספרי אקדמות וסדר קריאת התורה הודפסו במיוחד על ידי משפחת פאליק מפנמה ומיאמי לטובת מתפללי ותיקין ברחבת הכותל המערבי ויחולקו למתפללים. כמו"כ בסיום התפילה, ארגוני החסד יחלקו אלפי ערכות שתיה קלה ועוגות לרבבות הצועדים לביתם לאחר תפילת הותיקין.

הציבור מתבקש לשמור על קדושת הכותל המערבי ולשמוע לסדרנים, ולא להתקהל בדרכים הצפופות אל הכותל וברחבה העליונה על מנת לאפשר זרימת מתפללים בצורה ראויה ומכובדת.

"על כל יחיד מוטלת האחריות"
בשנים עברו הוסדר בהוראת גדולי ישראל ובראשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל שהגברים ילכו לכותל דרך שער שכם והנשים דרך שער יפו. ובמשך הלילה נקראו הנשים להימנע מלהגיע לכותל, מכיוון שקיימים בכותל ובדרכים איליו סכנות רוחניות רבות במשך הלילה, ובכל מקרה עליהן ללכת דרך רק שער יפו. הסדר זה פעל בהצלחה רבה מספר שנים, ורבבות עולי הרגל בירכו על היוזמה הברוכה שאפשרה לפקוד את הכותל המערבי בקדושה.

אולם בעקבות מה שקרה בעבר, כאשר ארגון 'טוהר המחנה' הציבו סדרנים שישמרו על הסדר, אך בהתערבותם של ארגונים חילוניים שהדבר היה למורת רוחם הם התנכלו לסדרנים, תוך שהם זוכים לגיבוי משטרת ישראל שאף היא פעלה לסילוק הסדרנים. על כן ביקשו ראשי הארגון להודיע בצער כי מעתה אין הם יכולים להציב שמירה על הסדר כנדרש. משום כך, מוטלת על כל יחיד החובה והזכות לגלות אחריות לשמור על הסדר.

יצוין, כי רובן המכריע של הנשים נשמע להוראת גדולי ישראל, ונמנע מלהגיע בליל החג לכותל המערבי. אלה שהלכו לתפילת שחרית כוותיקין עשו זאת דרך שער יפו. בשנה שעברה הוכח שבעקבות אי הצבת הסדרנים ישנם התקבצויות של נערים ונערו שמפירים את אווירת הקדושה בחג.

גם בני נוער הנמצאים בדרכי הגישה לכותל ובשולי הרחבה העליונה, ויוצרים במקום המולה וגם מטרידים ומתנכלים לעוברים ולשבים, ולמרבה הכאב המשטרה אינה פועלת כדי לסלקם אומר לנו עסקן ב'טוהר המחנה'.

בחזור מתפילת שחרית, הדרך המומלצת ביותר לגברים, הינה דרך קבר דוד המלך, ישנו במקום קידושא רבא לגברים בלבד. הדרך, יוצאים לכיוון התחנות למעלה צמוד לישיבת פורת יוסף, בפנייה הראשונה שמאלה. זוהי הדרך הטובה ביותר ליציאה מהכותל המערבי ללא תערובת.

הגר"ש רבינוביץ רב הכותל פועל כל העת לשמירת צביונה המיוחד של רחבת הכותל, בין היתר באמצעות הצבת מחיצות לכל אורך הרחבה העליונה אשר חוצצות בין עזרת ישראל לעזרת הנשים, והתקנת מתקני נוחיות ניידים והצבתם בסמיכות לעזרת הנשים, כך שכל השירותים בצד הגברים ישמשו לגברים בלבד.
גברים כותל הפרדה שבועות נשים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד