ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

פרויקט סיכום ענק: החג בעולם התורה והחסידות

הוראה מפתיעה בחצר גור • מנהג חדש בבעלזא • בקשה מיוחדת ל'אהבת חינם' בויז'ניץ • שירים חדשים בנדבורנה וברחמסטריווקא הוחתמו החסידים עם צאת החג, על מסמך מיוחד • וגם: מדוע קיצר הגר"ש וואזנר באמירת שיעורו והיכן רקד הגר"ח קנייבסקי? • 'בחדרי חרדים' מגיש: כך נחגג זמן מתן תורתינו בחצרות הקודש ובעולם התורה

נעילת החג בבעלזא הערב. צילום: אנשיל בעק
נעילת החג בבעלזא הערב. צילום: אנשיל בעק

• חצר חסידות גור: הוראה מפתיעה בגור. במוצאי החג, הוכרז בשמו של האדמו"ר שלמעמד ה'גיזיעינגען' - הפרידה מהאדמו"ר, ייכנסו רק בחורי ישיבות ואברכי הכוללים. זו הפעם הראשונה בתולדות גור שהקהל לא עבר להיפרד מהאדמו"ר במוצאי החג. בגור רואים בהוראה הזו הצהרת חיזוק לעמלי התורה, נוכח הגזירות הקשות ומדיניות הממשלה נגד עולם התורה, ובייחוד לאחר קיצוץ הבטחת הכנסה לאברכי הכוללים בחודש האחרון על ידי בית המשפט העליון. אגב, חידוש נוסף בגור: גיסו של האדמו"ר, הרב דוב וויץ, ניגש לראשונה כש"ץ לתפילת שחרית. תפילת 'אקדמות' ארכה כרבע שעה. סיום התפילה בשעה 10:00 בבוקר.

• חצר חסידות בעלזא: ‏השנה ביקש האדמו"ר מבעלזא לראשונה לשורר בברכת כהנים בתפילת מוסף, את הלחן אותו נוהגים בקהילות אחרות לשורר בעת אמירת 'יהי רצון' והטבת החלום, עד היום בבעלזא לא נהגו במנהג הזה לשורר בעת ברכת הכהנים. והמעמד שכלל מאות כהנים ואלפי מתפללים עורר התרגשות גדולה.

• חצר חסידות ויז'ניץ: אלפי החסידים נכנסו לחג בצל הטרגדיה של פטירת האברך הרב מרדכי טישלר ז"ל מאלעד. הוא נפטר לאחר שלקה בגידול ממאיר ונטמן סמוך לכניסת החג. בטיש נעילת החג אמר האדמו"ר: "'אחד מבני החבורה שמת, תדאג כל החבורה', לאחר פטירת שני חשובי חסידי אנ"ש הרב דוד הנדלר והרב מרדכי טישלר ז"ל, צריכים להתחזק באהבת חינם, להקפיד על עניית ברוך הוא וברוך שמו בברכות. וכן בשעת ירידת ההשפעות בברכת כהנים להקפיד לענות אמן".

• חצר חסידות צאנז: נחגג החג בהתעלות גדולה, כאשר האדמו"ר מצאנז ערך את החג בקרב חסידיו בהיכל הגדול "היכל רוזנברג" בקרית צאנז בנתניה, על אף חולשתו הרבה אשר נראתה למאות החסידים ששהו בחג במחיצתו. בליל החג בטיש שנערך בין השעות 1:00 בלילה ל3:00 לפנות בוקר אמר האדמו"ר "תורה" בה חיבר בין תחילת התורה לסופה, ובין נביאים לכתובים. בבוקרו של יום נערך "קרעפל טיש" הידוע בצאנז שבזמני האדמו"ר בעל ה'דברי חיים' היו באים 300 רבנים לחג השבועות חג מתן תורה לצאנז. במהלך הטיש אמר האדמו"ר פשעטיל גג על גג למשך יותר משעה. סמוך לשעה 4 סיימו את הטיש ובשעה 7 לפנות ערב חזרו החסידים לטיש נעילת החג, במשך ה"טיש" ניגנו המשוררים את הניגון 'אזי ביום השלישי' שהושר אצל ה'דברי חיים' בשולחן הטיש וכפי המסופר, ביקש הרבי הדברי חיים לחזור על הניגון שוב שהם מהמילים הנאמרים ביוצרות של תפילת שחרית בחג. לאחר מכן אמר האדמו"ר דברי תורה זאת הפעם השלישית בחג למשך זמן רב בדברים חוצבים להבות, על מידת החסד וטוב העין שיש לנהוג זה בזה.

• חצר חסידות סערט ויז'ניץ: התרגשות גדולה נרשמה בעת שהחסידים האזינו לאדמו"ר, שאינו חש בטוב, מתאמץ לומר את האקדמות. האדמו"ר עלה לבית המדרש לכל התפילות וערך את שולחנו למרות חולשתו הרבה.

האדמו"ר מנדבורנה בנעילת החג. צילום: שוקי לרר צילום: האדמו"ר מנדבורנה בנעילת החג. צילום: שוקי לרר
האדמו"ר מנדבורנה בנעילת החג. צילום: שוקי לרר

• חצר חסידות ערלוי: האדמו"ר מערלוי על אף חולשתו הרבה, נכנס לבית המדרש לאמירת האקדמות. במוצאי החג בטיש הנקרא 'ובאו כולם טיש' אמר האדמו"ר את ה'אשת חיל' אותו נוהגים לומר בעת הטיש - במשך חצי שעה. הדבר גרם להתרגשות גדולה.

• חצר חסידות סאדיגורה: בחסידות קראו בחג השבועות לראשונה בספר התורה החדש שהוכנס בערב החג לבית המדרש. לאחר אמירת ה'אקדמות' של האדמו"ר, הוא בירך 'שהחיינו' על ספר התורה ולאחר מכן רקד עם ספר התורה החדש במשך רבע שעה. בליל החג קודם תפילת מעריב ערך האדמו"ר קידוש בבית המדרש לחסידים. לפנות בוקר קודם עלות השחר, מסר האדמו"ר 'תורה' למאות החסידים.

• חצר חסידות נדבורנה: הולחנו לרגל חג השבועות 2 שירים חדשים, ביניהם: 'ובאו כולם בברית יחד'. הם הולחנו על ידי בעלי המנגנים הרה"ח הרשל בריסק והרה"ח חיים מרדכי וולס. השירים נוגנו בטיש על ידי ה'קפעלע' של החסידות. האדמו"ר סיים את הטיש בליל החג בשעה 2:30 בלילה. בדברות קודשו של האדמו"ר בנעילת החג הרחיב על ימי הקיץ שבהם צריך לשמור את העיניים כי "הסטרא אחרא מסתובב ברחוב", עוד הוסיף וחיזק לעמוד נגד הקשיים: "זה ניסיון הכי קשה ואנשים טרודים עם הרבה צרות וצריכים להתמודד עם זה", אמר. בטיש נעילת החג השתתף הנגיד דן גרטלר. האדמו"ר ניגש לתפילת מעריב ליל החג. את אמירת האקדמות אמר האדמו"ר בבכי. בעליה של האקדמות כיבד האדמו"ר את אחיו - הרה"צ רבי אהרן דוד רוזנבוים.

• חצר חסידות מוד'זיץ: החסידים הסתגלו במשך שנות דור, כי האדמו"רים מלמדים את החסידים לחנים חדשים מבית היוצר שלהם, לרגל שבתות, חגים ואירועים שונים, לעתים תכופות. בליל שבועות האחרון, פצח האדמו"ר ובניו במהלך ה'שולחן' שערך לחסידיו באישון ליל, בלחן חדש ומלהיב על המילים 'ובאו כולם בברית יחד'. כמקובל, לאחר פעמיים ושלוש, קלט הציבור את הלחן והצטרף אליו עד מהרה, כשכולם נסחפים עם השירה. למחרת, לאחר התפילה, האדמו"ר ערך 'קידושה רבה' והחל שוב לשורר את הלחן החדש. בעיצומה של השירה, קטע האדמו"ר את הקהל ואז סיפר לציבור את טיבו של הלחן: "בל"ג בעומר האחרון, צצו ברעיוני שני הבתים הראשונים של הלחן, ללא המילים. בני קלט את השיר, אך משום מה, לאחר ל"ג בעומר, הספקתי לשכוח אותו לחלוטין. אמש, במהלך סעודת החג, הזכיר לי בני, את הלחן הנשכח והציע להלביש עליו את המילים 'ובאו כולם'. אלא שהלחן לא היה תפור על כל הפסוק כמתבקש. בסייעתא דשמיא, הלחנתי על אתר, בית נוסף ושלישי וכך עלה יפה הפסוק והלחן שעליו. אם כן, השיר 'ובאו כולם', ששמעתם ב'טיש' ושרנו שוב כעת, הושלמה הלחנתו בעיצומו של החג הנוכחי..."

• חצר חסידות רחמסטריווקא: על פי הוראת האדמו"ר, במוצאי החג החתימו גבאי האדמו"ר את כל החסידים על טופס בו נדרשו לענות אם מחזיקים במכשירים לא כשרים ומדוע.

• חצר חסידות זוועהיל: בחסידות אירחו במהלך כל חג את הרה"צ רבי שמואל גולדמן מסקווירא דודו של האדמו"ר. במשך החג - במהלך התפילות והטישים בבית המדרש בשכונת בית ישראל בירושלים - כובד אחיינו של האדמו"ר בכבוד גדול.

• חצר חסידות סאסוב: השנה לראשונה נמכרה עליית האדמו"ר. מספר נגידים נלחמו על הזכות והיא נמכרה בסכום גבוה.

• חצר חסידות צאנז ז'מיגראד: בחסידות ערכו השנה לראשונה סעודה שלישית, ונטלו ידיים לטיש 'נעילת החג' הסיבה סעודת מצווה לכבוד הבר מצוה לבנו יחידו של מתפלל בית המדרש החזן אהרן שלמה ויסמן טיש נעילת החג ברוב המקומות נערך ללא נטילת ידיים אלא שתיית לחיים נגינה וכדו'. במעט מקומות האדמו"ר ממשיך את סעודת היום עד ללילה אבל בכל מקרה לא נטילת ידיים לעוד סעודה - כפי שהיה השנה בז'מיגראד, במקום התקיימה גם שבע ברכות לרגל נישואי בת אחד ממקורבי החסידות - הרב חיים מאיר גרנט.

• חצר חסידות קרעטשניף ירושלים: בחסידות נצלו את בואם של החסידים לשבועות וטיש נעילת החג שולב בשמחת האירוסין לנכד האדמו"ר - בן לחתנו הרב משה אשכנזי.

הגר"ש וואזנר עוסק בתורה צילום: הגר"ש וואזנר עוסק בתורה
הגר"ש וואזנר עוסק בתורה

• השנה לראשונה עקב חולשתו קיצר פוסק הדור בעל ה'שבט הלוי' הגר"ש וואזנר את דברי התורה בטיש נעילת החג שנערך בבית מדרשו – ישיבת חכמי לובלין בבני-ברק.

• עם סיום החג ירד הגר"ח קנייבסקי לבית הכנסת לדרמן - יחד עם בנו הגרי"ש קנייבסקי ונכדו הרב יעקב קנייבסקי והשתתף מספר דקות בריקודים לרגל שמחת יום טוב. לאחר התפילה עברו מאות לקבל את ברכתו. התרגשות גדולה נרשמה בבוקר החג, כשנקרא שם לנכדתו הראשונה של הגאון רבי יצחק שאול קנייבסקי "בת שבע" - על שם הרבנית ע"ה.

• כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', הגר"ש אויערבאך עשה את חג השבועות בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. סגן ר”ע ירושלים חיים אפשטיין הפעיל לוגיסטיקה כדי לאפשר לראש הישיבה לערוך את החג במקום. בית כנסת נפתח בחדר אירועים בבית החולים בקומה בה אושפז הגר"ש, והובא לשם ספר תורה מביתו וספר נביא. בחדר נערכו גם סעודות החג שאורגנו על ידי הרב יצחק פרץ, ראש בית התבשיל בבית החולים. הגר"ש יצא מחדרו בליל החג למעריב ונשאר עם המנין לסעודת החג ותיקון ליל שבועות עד לתפילת שחרית. בליל החג הגיעו לבקרו עשרות מתלמידיו המתגוררים בשכונת רמות. בשחרית עלה לתורה בעליית עשרת הדברות. בצהרי החג בשיחה עם רופאי בית החולים נמסר למקורבו של הגר"ש הרב דוד בידרמן כי מצבו השתפר בצורה ניכרת והטיפול התרופתי מסייע להחלמתו. שעה לאחר צאת החג הגיעו לבקרו תלמידיו מישיבת 'מעלות התורה' וספרו לו על 'חיזוק' בישיבה, ועל כך שהכל מתפללים לשובו לביתו. ראש הישיבה מסר בפניהם שיחת מוסר ומסר להם את ברכתו עבור בני הישיבה.‏ כפי המסתמן, מחר ישוחרר הגר"ש מבית החולים.

• ישיבת מיר: התרגשות כאשר ראש הישיבה הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל נכנס להיכל הישיבה כשהוא חבוש בכובע ה'המבורג'. ראש הישיבה החל בארץ ללבוש את הכובע רק בחג השבועות לאחר שלפני מספר שבועות חבש אותו לראשונה בדינר במונטריאול.
חסידים בעלזא גור ויזניץ שבועות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד