ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

דרמה: לבני ביטלה מינוי גיס הגר"ד לאו ובן הגר"צ בוארון

שרת המשפטים לבני הגיעה לוועדה למינוי דיינים וביטלה במפתיע שורת מינויי קרובים • הרב בוארון נטש את הישיבה בזעם • כל הפרטים

חברי מועצת הרבנות, ארכיון
חברי מועצת הרבנות, ארכיון

דרמה בוועדה למינוי דיינים : יו"ר הוועדה ציפי לבני גייסה רוב ופסלה את מועמדותם של בני משפחה של חברי הוועדה ביניהם בנו של הגר"צ בוארון חבר הוועדה, וגיסו של הר"ב הגר"ד לאו - הרב אוריאל שוויצה. בעקבות כך קם הגר"צ בוארון ונטש את הישיבה.

הוועדה שהתכנסה הבוקר (ה) החל מהשעה תשע עסקה בסינון רשימת המועמדים הסופית שהתקבלה לאחר סינון וועדת המשנה של הוועדה. חברי הוועדה הם שר הפנים גדעון סער, הרה"ר הראשל"צ הגר"י יוסף והגר"ד לאו, הגר"צ בוארון, ח"כ אלי ישי מש"ס, ח"כ שולי מועלם מהבית היהודי, הגר"צ אלגרברלי, עו"ד אשר אקסלרוד, ועו"ד מרדכי אייזנברג, ורחל לב מור. כיו"ר הוועדה משמשת שרת המשפטים ציפי לבני.

כאמור, הגר"צ בוארון נטש את הישיבה אולם זו המשיכה להתנהל וסיימה את ישיבתה בשעות הצהריים לאחר שמתוך כ74 מועמדים נפסלו 14 חלקם כאמור מחמת קרבת משפחה וחלקם נפסלו לאחר שלא נמצא רוב התומך בהם.
יצויין, כי לא נקבע מועד לישיבה נוספת של הוועדה אולם ההערכה היא כי לאחר ישיבה זו יתנהלו מגעים על מנת להגיע לרשימת מועמדים מוסכמת על כל הצדדים ונציגי הוועדה.

בתחילת השבוע העביר מנכ"ל משרד מבקר המדינה ללשכתה של לבני תלונה אנונימית שהגיעה למשרדי המבקר כנגד כינוס הוועדה ובה הוא מבקש את התייחסותה לאור העובדה שהכינוס הקרוב אמור בעוד מספר ימים. בלשכתה של שרת המשפטים סרבו להגיב לטענות שהוזכרו במכתב ולפרט כיצד צנהג השרה לבני אולם כעת מתברר כי השרה החליטה לפסול את המועמדים שהינם בעלי קירבה משפחתית לחברי הוועדה.

בתלונה האנונימית שהוגשה למבקר המדינה מציין הפונה כי בעבודת הוועדה נפלו פגמים רבים. המתלונן פותח בתיאור העובדה כי בתהליך בחירת הדיינים וסינונם עברו המועמדים זימון בפני וועדת המשנה שדירגה את המועמדים על פי קריטריונים שונים אולם למרות רשימת המועמדים הסופית שפורסמה כוללת בתוכה גם מועמדים שספק אם קבלו את הציונים הגבוהים ביותר לאור נתוניהם.

"עבודת וועדת המינויים וועדות המשנה אינה מתבצעת בהתאם לכללי מינוי דיינים, נוגדת כללי מנהל תקין, ואינה מתיישבת עם נרמות בסיסיות של שוויון. עבודת הוועדה איננה על בסיס שיקולים ענייניים וקיים חשש רציני כי שיקולים זרים, משוא פנים וניגוד עניינים, עומדים בבסיס הבחירה".

כותב המכתב מוסיף ומפרט את התלונות הןמורות העולות כנגד הוועדה. לדבריו, בין חברי הוועדה נכללים כאלו הקשורים אל המועמדים גם בדרגת קרבה ראשונה. "יתירה מזאת, ברשימה נכללים קרובי משפחה מדרגה ראשונה של חברי הוועדה. למשל : הרב בוארון בנו של חבר הוועדה הרב ציון בוארון, וכן הרב אריאל שוויצר הנשוי לאחותו של הרב הראשי הרב דוד לאו, חבר הוועדה, באופן היוצר חשש כבד לשיקולים פסולים ולמראית עין של ניגוד עניינים. מובן, שבשיטת ה"דילים" של שמור לי ואשמור לך לא ניתן לנטרל השפעה של חבר וועדה על בחירת דיינים."

את מכתב התלונה מסיים הכותב בדרישה דחופה מהמבקר לברר את הטיעונים. "בשל החשיבות הציבורית הרבה" מסיים הכותב "נודה בעד בדיקת התלונה קודם לסיום הליך המינוי, באופן אשר ימנע מינויים בשיטה שאינה הולמת את לשון החוק."
אלי ישי לבני מבקר דיינים וועדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד