ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

כל נהג שני מוכן להשתמש באפליקציה שתחסום שיחות והודעות במהלך נהיגה

ממצאים מפתיעים. מנכ"ל אור ירוק: "אסור למשרד התחבורה להפגין סובלנות. חייבים להילחם בכל הכוח בפצצות המתקתקות שמסכנות את כולנו בכביש. רק אכיפה משטרתית חסרת פשרות ועידוד שימוש באפליקציות חוסמות יכולות לעצור את התופעה"

כל נהג שני מוכן להשתמש באפליקציה שתחסום שיחות והודעות במהלך נהיגה
גלעד אלסטר

כל נהג שני (49%) הביע נכונות להשתמש באפליקציה שתחסום שיחות והודעות טקסט במהלך נהיגה, כך עולה מסקר חדש וראשון מסוגו שנערך בימים אלה בעמותת "אור ירוק" וחושף את הרגלי הגלישה, הדיבור וכתיבת ההודעות בזמן נהיגה. הטלפון הסלולארי כבר מזמן לא משמש רק לדיבור אלא כלי עזר כמעט לכל דבר. מהסקר עולה תמונה מדאיגה של שימוש בטלפון הסלולארי בכבישי ישראל.

מהנתונים עולה כי 13% מהנהגים מודים כי הם גולשים ברשת במהלך נהיגה. כל נהג עשירי (9%) משתמש באחת מהרשתות החברתיות במהלך הנהיגה. כל נהג שלישי (35%) מודה כי הוא קורא וכותב במהלך הנהיגה ((SMS, whatsapp, מיילים וכד') וכל נהג עשירי (8%) קורא כתבות תוכן במהלך הנהיגה. שני שליש (66%) מהנהגים דיווחו כי הם משתמשים באפליקציית ניווט במהלך הנהיגה.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "אסור למשרד התחבורה להפגין סובלנות בנושא הקטלני הזה. חייבים להילחם בכל הכוח בפצצות המתקתקות שמסכנות את כולנו בכביש. אכיפה משטרתית חסרת פשרות ועידוד שימוש באפליקציות חוסמות יכולות לעצור את התופעה ולהציל את חייהם של רבים".

73% מהנשאלים הודו כי הם נוהגים לדבר בסמארטפון בזמן נהיגה, כשנשאלו באילו נסיבות הם עושים זאת- 45% מהם טענו כי הם עושים זאת בכל מצב. 26% טענו כי הם משוחחים רק כשהם חייבים. 23% טענו כי הם רק עונים לטלפון הסלולארי ו-4% טענו כי הם מדברים כאשר משעממם להם.

כשנשאלו לגבי שימוש באפליקציות של הודעות SMS טענו 53% מהנשאלים כי הם עושים זאת רק כאשר הם חייבים לעשות. 18% טוענו כי הם מתייחסים להודעה נכנסת, 15% הודו כי הם מסמסים כשמשעמם להם ו-9% הודו כי הם עושים זאת ללא סיבה

כשנשאלו באילו מצבים לא ישתמשו בסמארטפון במהלך נהיגה, 58% טענו כי הם לא מדברים בסמארטפון כשהם מעריכים שמצב התנועה לא מאפשר זאת ו-70% לא יסמסו במצב זה.

69% מהנשאלים טענו כי לא בטוח לשוחח במהלך נהיגה. 29% טענו כי זה לא נוח בזמן נהיגה, 29% הודו כי הם לא ממש צריכים את זה, 20% טענו כי זה הדבר לא חוקי. 22% חוששים מקנס ו-16% טענו כי הם לא רואים בצורה ברורה את המסך ולכן נמנעים.

81% מהנשאלים טענו כי זה לא בטוח לסמס במהלך הנהיגה, 37% טענו כי זה לא נוח, 30% טענו כי אין להם צורך ממשי בכך, 31% טענו כי הדבר איננו חוקי, 33% חוששים מקנס, 26% לא רואים את האפליקציה בצורה ברורה.

כשנשאלו איך ירגישו אם לא תהיה להם אפשרות לסמס במהלך נהיגה, הרוב המוחלט (90%) של המשיבים טען כי הדבר לא יפריע להם. 57% טענו כי לא יפריע להם אם לא תהיה להם אפשרות לבצע שיחות במהלך נהיגה. כשנשאלו האם מכירים אפליקציות שמסייעות לבטיחות בדרכים הרוב המוחלט (96)השיב כי הוא לא מכיר כאלה.

נהגים מקצועיים (משאיות, אוטובוסים ומוניות) נמצאים רוב שעות היום על הכביש ואמורים לשמש דוגמא לשאר הנהגים. מהנתונים עולה כי רוב הנהגים המקצועיים (97%) מדברים בטלפון במהלך הנהיגה, כל נהג מקצועי שלישי (31%) מסמס במהלך הנהיגה וכל נהג עשירי (12%) מודה שהוא מדבר בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה ללא דיבורית.

שמות החוקרים: ד"ר אורן מוזיקנט, ד"ר ציפי לוטן, ועינת גרימברג ומאור שני. הסקר נערך באמצעות מכון סקרים בניהולה של נירית אבנימלך. הסקר כולל מידע מ-757 משתתפים בסקר אינטרנטי (מרווח טעות מקסימלי 3.6%±) ו-277 ראיונות פנים אל פנים בתחנות דלק (מרווח טעות מקסימלי 5.9%±) עם נהגים מקצועיים.
אור ירוק תנועה כביש תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד