י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

נחשף: "הדיינים הספרדים עדיפים על האשכנזים"

בהכרעה מרתקת של הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שנחשפת הורה הגרי"ש כי עדיף להצביע לדיינים הסרוגים הספרדים, מאשר לאשכנזים

חיים כהן. צילום: עזרא לנדא
חיים כהן. צילום: עזרא לנדא צילום: עזרא לנדא

עבור מי צריכים חברי הועדה למינוי דיינים להצביע? ובכן, לפי דעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל - הרי שדווקא לדיינים ספרדים.

הדברים נחשפים מחר (ו') בטורו השבועי של חיים כהן, מי שהיה כל השנים מנאמני בית הגרי"ש אלישיב זצ"ל, המתפרסם בעיתון 'כל ישראל' המחולק במהדורת סוף השבוע בכל רחבי הארץ.

העדפת הדיינים הספרדיים, מעיד כהן על עמדת הגרי"ש, הגיעה כאשר לא הייתה ברירה והיו חייבים לבחור בדיינים מהמגזר הסרוג, ואז הכריע הגרי"ש כי יש להצביע לדיינים הסרוגים - אך הספרדים.

בטורו כותב כהן: "בימים בהם דנים כאן בישראל בשלל נושאים תורניים-אקטואליים - בנושאי רבנות, דיינות ועוד, ולא תמיד מתייחסים לדעת התורה הצרופה, אני נזכר בשני סיפורים שראיתי מקרוב, לא לפני הרבה שנים, בביתו של הגרי"ש אלישיב זצ"ל:

הסיפור הראשון אירע לפני מספר שנים, מוקדם מאד בבוקר. יהודי הגיע במפתיע לרב ושאלתו בפיו: מתפלל שמבקש לארגן מניין לתפילה, ולא מצליח למצוא מניין יהודים שומרי תורה ומצוות לצורך כך. האם כאשר הוא רואה לפניו יהודי שאינו חובש כיפה, הוא יכול לצרף אותו כעשירי למניין?

"הרב ענה לו בלשון הזו: אם הוא יהודי ספרדי, מותר לצרפו למניין. אך אם המדובר הוא ביהודי מעדות אשכנז, אין לצרפו למניין. היו ששמעו את התשובה שנתן הרב לשאלה הזו, ושאלו אותו מה ההבדל אם הוא ספרדי או אשכנזי? על כך ענה הרב: אם המדובר הוא ביהודי אשכנזי שאינו דתי, אזי 'חזקה' עליו שהוא מחלל שבת. לעומת זאת, אם ה'עשירי' שמבקשים לצרף אותו למניין הוא יהודי ספרדי, למרות שהוא אינו חובש כיפה יש לו 'חזקה' אחרת - שהוא ספג את ה'מסורת' היהודית מהבית, וממילא לא חלה עליו ה'חזקה' של מחלל שבת.

"שנתיים לאחר הסיפור דלעיל", ממשיך כהן, "קרה המעשה השני, שאירע בעת שהייתה אמורה להתכנס באותם הימים הוועדה למינוי דיינים: הגאון רבי חגי איזירר, שהיה באותו הזמן חבר הוועדה למינוי דיינים, הגיע לבית מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, כדי להתייעץ עמו בנושא מינוי הדיינים, במי ראוי לבחור, ובמי לא. באותם הימים, מכורח הנסיבות, נוצר מצב בו היו חייבים למנות גם דיינים הנמנים על הציונות הדתית, חובשי כיפות-סרוגות.

"הגיע הרב איזירר אל מרן הגרי"ש, ושאל אותו כיצד עליו לנהוג במצב שנוצר. במי הוא יוכל לבחור? הגרי"ש שמע את המצב, והורה לרב איזירר, כי מכיוון שלמעשה כרגע אין ברירה, אז שלפחות ינסו חברי הוועדה הנשמעים לו לדאוג לכך שאמנם ייבחרו דיינים חובשי כיפות-סרוגות, אבל שיהיו אלו דיינים ספרדיים. גם אז הסביר הרב את הוראתו, באומרו כי אם המדובר הוא בדיינים ספרדיים, אז יש עליהם את ה'חזקה' שהם ישמרו על המסורת, והחשש מהם הוא קטן יותר".
ספרדים הגריש אלישיב דיינים כל ישראל הגרח איזריר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד