כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

שערוריה: צה"ל הפחית גיל הגיוס לשח"ר

בעוד בצה"ל מבטיחים כי לא ישנו את אורחות חייהם של החרדים, הופחת גיל הגיוס למסגרות שח"ר - שאינן בפיקוח רבני הדוק, וכעת גם רווקים בני 18 יוכלו להתגייס אליהן • גורמים: "הורדת הגיל מתוך רצון להגדיל מספר המתגייסים" • בצה"ל אישרו את השינוי, אך טענו כי מדובר ברצון "ליצור אחידות במועד הכניסה לשירות הצבאי"

לשכת גיוס
לשכת גיוס

השבוע ביום שני, ערב חג השבועות, נערכה ישיבה של ראשי אכ"א (אגף כח אדם) בצה"ל, שעסקה בשינוי גיל הגיוס ליחידות שח"ר החרדיות. על פי ההחלטה החדשה, נערים חרדים שירצו להתגייס למסלולי שח"ר, יוכלו לעשות זאת מגיל 18, ולא כפי שהיה עד היום.

עד עתה, קיבלו לפרויקט שח"ר רק אברכים נשואים, ומגיל 22 שנה ומעלה – בחורים שאין יצרם תוקפם ובאו לאחר לימוד תורה של כמה שנים.

ומדוע לגייס ליחידות שילוב חרדים כבר מגיל 18? גורמים העוסקים בתחום עמם שוחחנו טוענים כי ההחלטה נובעת מהרצון להגדיל את כמות המתגייסים מקרב הציבור החרדי.

יצויין, כי חרדים אשר מביעים את רצונם להתגייס לגדוד חי"ר 97, הנחל החרדי-נצח יהודה, עושים זאת בגיל 18, אולם לגדוד פיקוח וליווי רבני, מה שלא קיים ביחידות השח"ר.

גורם בכיר באחד מבסיסי חיל האוויר ברחבי הארץ, ציין כי במחזור הגיוס האחרון, הייתה ירידה של כ-70% במתגייסים החרדים.

אליהו לקס, יו"ר האגודה למען החייל התורני, אומר בשיחה ל'בחדרי חרדים' כי "הצהרותיו החוזרות ונשנות של הרמטכ"ל כי גיוס החרדים יהיה ללא שינוי אורחות חייהם - מאבדת את תוקפה בעקבות הוראה זו, ובגיוס לשח"ר אין לדבריו שחר".

"משמעות הדבר היא שבחור חרדי שאכן יתפתה להצעה ויתגייס לצבא, תרד רמתו הרוחנית ותהיה נתונה בסכנה עצומה, מפני שבגיל זה עוד לא עמד הבחור על דעתו והרוח באה ועוקרתו והופכתו על פניו".

יו"ר הועדה מאשים ואומר כי חברי הכנסת ועסקני הציבור מתנערים מאחריות לאותו נוער מתגייס, בטענה שהם מתעסקים ב'יבנה וחכמיה'. במילים אחרות, לעסקנים אלה לא אכפת מן השמד הרוחני של צעירי הצאן והם מאבדים אותם לדעת. הם מסירים כל ערבות והדדיות ממי שאינו יכול לקבוע את תורתו כאומנותו.

"אני פונה לכל עסקני הציבור וחברי הכנסת החרדים: אוי לכם מיום הדין! אוי לכם מיום התוכחה! האם תוכלו לרחוץ בנקיון כפיכם ולומר ידינו לא שפכו את הדם הזה?!"

בדובר צה"ל אישרו ל'בחדרי חרדים' את השינוי, וציינו כי "במטרה ליצור אחידות במועד הכניסה לשירות הצבאי והאזרחי, ובהתאמה לחוק הגיוס המגדיר את תחילת השירות האזרחי בגיל 21 בוצע שינוי בגילאי הגיוס למסלול שילוב החרדים (שח״ר) בצה״ל. על פי השינוי נקבע כי בעלי פרופיל עורפי (64 ומטה) יוכלו להתגייס למסלולי השח״ר באופן ישיר גם במידה והם בוחרים מרצונם להתגייס לצה״ל החל מגיל 18".
חרדים חייל גיל גיוס אכ''א

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד