י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

'העדה הסובלנית' • שערוריית העירוב

'העדה החרדית' חתמה על מסמך משותף עם הרבנות - ויתור על העירוב בקרית יובל. הגר"א שלזינגר לאתר 'בחדרי חרדים': "צעד לא אחראי שנעשה על דעתם בלבד. לא התייעצו עם אף אחד • מסמך בלעדי

מתקינים עירוב בקרית יובל
מתקינים עירוב בקרית יובל

בשבועות האחרונים עלתה 'העדה החרדית' אל ראש התורן. 'מן שמיא הוא דקא זכו ליה' - בפרשיית החניונים.

'העדה', שבשנים האחרונות נדחקה לפינה וספגה בשנה האחרונה אבדות קשות בדמות פטירתם של מספר חברי הבד"ץ, חוזרת שוב למרכז הבימה החרדית. שוב היא הופכת למובילת דעת קהל, הרצים שוב מגיעים דחופים אל בית הגאב"ד, על מנת להרגיע את הרוחות, ומודעות הרחוב שאיבדו מזוהרן בשנים האחרונות - חזרו לרחובות. ובגדול.

אך אם בפרשיית החניונים ראינו את 'העדה החרדית' מובילה קו תקיף ובלתי מתפשר, מין הליכה על כל הקופה, הרי שבנושא אחר, מתברר, כי 'העדה' ניחונה גם בגישה סובלנית, באהבת עם ישראל, וברצון להידברות.

נשמע הזוי? אתם מוזמנים לקרוא את השורות הבאות.

שכונת קרית יובל בירושלים עלתה אף היא בחודשים האחרונים אל ראש סדר היום הציבורי בעיר: בתי הכנסת הפיראטיים, העירוב הבלתי חוקי, 'התחרדות' השכונה, ועוד אי אלו אירועים שגרמו לתקשורת הכללית לגלות עניין בשכונה הירושלמית המנומנמת, ולהפוך אותה למיני שדה קרב.

האברכים בשכונה ידעו מאבקים קשים. צרכים אלמנטאריים הפכו לבלתי ניתנים להשגה. תפילה בבית כנסת - הפכה לחלום, הליכה עם עגלת הילד בצהרי שבת - מאן דכר שמיה, ועוד אי אלו התנכלויות של קבוצת מיעוט סהרורית וקולנית.

מה שהעלה את נושא העירוב לראש סדר היום, היה דווקא הפגיעה של פרופסור מכובד בחוטי העירוב. הפרופ', שנתפס בשעת מעשה, לא הביע התנצלות על מעשיו, אך ההתנהגות הברוטאלית הבהירה למקבלי ההחלטות, כי החלטה צריכה להגיע - ויפה שעה אחת קודם.

כרגיל, במערכת הציבורית, כשצריכים להגיע להחלטה - מקימים ועדה. וכך, הוקמה ועדה בשיתוף כל הגורמים הנוגעים בדבר. נציגים מטעם רבני העירוב של הבד"ץ, רבני 'העירוב המהודר', יועץ ראש העיר, ונציגות מהשכונה.

דיוני הוועדה נמשכו מספר שבועות, ולאחריה התקבלה ההחלטה, כי העמודים הפיראטיים יוסרו, ובמקומם יוקם עירוב בתוואי חילופי, המוסכם על כולם. הוועדה הוסיפה, כי עד שלא יימצא התוואי החילופי, יישאר העירוב הקיים על תילו, ובא לציון גואל. או לכל הפחות עירוב.

תושבי השכונה, שצעדו בשמחה עם עגלותיהם בשבת אחר הצהריים, נדהמו לקבל לאחר זמן מה הודעה מהעירייה, לפיה העירוב הנוכחי יפורק בתוך 60 יום, ללא תוואי חילופי.

הצימוק אותו נותנת העירייה, כביכול, הוא בדמות תוספת של מאה אלף ₪ לחיזוק העירוב הכללי של ירושלים.

התושבים היו בטוחים כי מדובר בטעות. הרי הוקמה ועדה שהחליטה כי קרית יובל תזכה לעירוב שכונתי מהודר. מה קרה פתאום? איך נהפכה הקערה על פיה? למה ייגרע חלקם משאר תושבי השכונות החרדיות? אף אחד לא הבין מדוע העירייה חוזרת בה מהחלטותיה, ובשביל מה הוקמה הוועדה, אם בתוך כדי דיבור החלטותיה נרמסות ברגל גסה.

ביום חמישי האחרון הגיעו לידינו מסמכים המסבירים את העניין.

מתברר שהעירייה לא פעלה בחלל ריק, וגיבתה את החלטה עם גוף המתקרא 'רבני העדה החרדית לענייני עירוב'. לענייני עירוב דייקא, כי לבד"ץ 'העדה החרדית' בכללותו לא היה מושג מהסיכום עם העירייה.

במסמך עליו חתומים הרבנים שלמה דוידוביץ, דוד בלנדר, דוד לוצקין, יצחק רוזנבלט - מטעם 'העדה החרדית', והרבנים מאיר רוזנר ומשה ברלין - מגוף הנקרא 'הוועד לענייני עירובין שכונתיים בירושלים', והרב קצנלבוגן - מטעם הרבנות ירושלים, נכתב: יש מקומות שנגרמו חבלות.. ויש להגיע להבנות ולהסכמה לבניית העירוב וכו', והאמת והשלום אהבו". משהו הזכיר את הרב שרלו??



בשיחה שערכנו עם רב שכונת גילה, הגר"א שלזנגר, הוא זועם על המכתב המדובר: "אין להם שום סמכות. אני האחראי מטעם הרבנות, הגאב"ד אחראי מטעם 'העדה', הגר"ע אוירבעך משמש כרב השכונה, ואף אחד לא ידע על הסיכום הזה? מי נתן להם רשות לוותר על העירוב? מי שמם?".

• אולי ההחלטה היא טובה?

"גם אם ההחלטה היא מצוינת, איך עושים דברים בלי להתייעץ? איך יכול לקרות כזה דבר? בפרט שהעירייה נתלית על המכתב החתום על ידי הרבנים האלה ואומרת: אתם רואים, הרבנים תומכים, בעוד שאף רב אחראי לא חתום על זה. גם יועץ ראש העיר, אברהם קרויזר, שהיה חבר הוועדה המשותפת, לא שמע על ההחלטה ועל המכתב. איך זה יכול להיות?".

• מה אתם מתכוננים לעשות?

"הייתי אצל הגאב"ד בשבוע שעבר, הוא אמר שלא שמע על הסיפור. אנחנו קבענו איתם פגישה למחר, נשמע מה יש להם להגיד, ונראה איך להחזיר את הגלגל אחורה".

פנית הגר"א שלזינגר אל גאב"ד 'העדה החרדית', והפניית תשומת ליבו לעניין, גרמו למבוכה ב'העדה החרדית'. השיתוף פעולה עם הרבנות (חתימת אנשי 'העדה' עם הרב קצנלבוגן מהרבנות על אותו מסמך), העמדה הפשרנית בימים בהם מתנהלים מאבקים סוערים נגד פתיחת חניון, וזעמם של תושבי קרית יובל על הסיכומים שנעשו מאחורי גבם, הפכו את החתימה של אנשי 'העדה' לבלתי רלוונטית.

גורם המקורב לנושא העירובים אומר לאתר'בחדרי חרדים': "המאבק כאן הוא פוליטי. יש כאן מלחמה בין ארגוני עירוב, והחתימה על המסמך נבעה כחלק ממאבקי הארגונים".

כך או כך, ב'עדה החרדית' חצו את הקווים. האם המצב יחזור לקדמותו? קשה להעריך.

מחר (ג') ישבו הצדדים על מנת לראות איך התגלגלה פרשת העירוב, לפרשה שמאיימת על אמינותם של רבנים שנחשבו עד היום כמי שרק העירוב בלבד בראש מעיניהם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד