י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הגרא"י סולובייציק: "נעבאך, הרסו להם את כל ה'קנאות'"

ראש ישיבת בריסק הגרא"י סולובייציק תקף את אנשי 'בני תורה' • "ייגמר העניין של משיח הם ישתקו?" • בפנים: הדברים המלאים

הגרא"י. צילום: יעקב כהו
הגרא"י. צילום: יעקב כהו

הפילוג בציבור הליטאי ממשיך לחולל סערה, ובמהלך השבת האחרונה אף התייחס לדברים ראש ישיבת בריסק, הגאון רבי אברהם יהושע סולובייציק, תוך שהוא תוקף בחריפות רבה את אנשי 'בני תורה' על רקע 'סערת המשיח' שפרצה בשבוע האחרון, כאשר נטען כי כביכול הגראי"ל שטיינמן אמר בשיחה עם הגרמ"צ ברגמן דברים בנושא האמונה בגאולה, שלא עלו בקנה אחד עם טעמם של אותם אנשים.

"באנדע חברה" (חבורת בנדיטים), קרא להם הגרא"י', וציין כי לאחר שחלפה סערת חוק הגיוס, ישנם אנשים הזקוקים למצוא סיבה חדשה ל'קנאות', ובשל כך הם אף מוכנים להעלות את נושא האמונה בביאת המשיח בכדי לנסות למצוא חן בעיני הצבור ולהוסיף כח למפלגה.

הדברים נאמרו בפני פורום מצומצם של מקורבים ובני משפחה במהלך שבת האופרוף החגיגית שנערכה לרגל חתונת בנו של הגרא"י שתתקיים מחר (ב) בירושלים.

את דבריו פתח הךראש ישיבת בריסק בציטוט סיפור מהגאון ר' יחזקאל אברמסקי. "... גאון אחד נכנס לביקור בביתו של ר' יחזקאל אברמסקי זצ"ל וראה על השולחן בסמוך אליו ספר שעוסק בציפייה למשיח שחיבר אדם בן זמנינו, מיד הוא פנה אל ר' חצקל ושאל: "מה הספר הזה עושה אצלך על השולחן?" השיב לו ר' חצקל: "לפניך נכנס כאן יהודי שאיני מכיר והביא לי את הספר הזה שהוא חיבר". והוסיף ר' חצקל: "פעם נכנס לרוגוטשובער יהודי שהיה מאוד מוטרד ושאל מה עושים ואיך מחזקים בציבור את העניין של אמונה בביאת המשיח? השיב לו הרוגוטשובער: פרנסה כבר יש לך? אוכל לאשתך ולילדים אתה נותן? קודם כל תדאג לעניינים הללו, אחר כך תדאג למשיח". סיים ר' חצקל': גם אני רציתי לשאול את היהודי שחיבר את הספר הזה האם פרנסה כבר יש לך? אוכל לאשתך ולילדים אתה נותן? אלא שנמנעתי רק מפני שחסתי על כבודו.

"הבאנדע חברה (-כנופיית הבנדיטים) האלה", עבר הגרא"י לעסוק באקטואליה, "נעבאך, הרסו להם את כל ה'קנאות'. לפי החוק החדש של הממשלה, בשלוש השנים הקרובות נושא הגיוס לא יהיה על סדר היום הציבורי. אוי ווי, מה עושים? איך מכניסים לציבור שהכל זה רק 'קנאות' ו'קנאות' אם אף אחד כבר לא מדבר על הגיוס לצבא? הנה הם מצאו רעיון חדש! לדבר על משיח! קנאות על משיח!

"מה אתם חושבים, ייגמר העניין של משיח הם ישתקו? מחר הם ידברו על 'שמיטה', שנה הבאה זה כבר שמיטה, מה רע להיות קנאי על 'שמיטה'? אולי זה ימצא חן בעיני אנשים מסוימים ויגדיל להם את המפלגה! אבל אל תדאגו, ייגמר שמיטה הם יעברו לדבר על 'קברים', ייגמר 'קברים' הם יפגינו על 'שבת', ייגמר שבת הם ימצאו עניינים חדשים. רק אל תדאגו להם!

"קרוב לחמישים שנה אני מכיר את הבאנדע חברה האלו (הגרא"י לא פירש כוונתו, אך נדמה שהתכוון לאחד ממנהיגי תנועת בני תורה, שהתגורר בעבר בשכנותו בשכונת גשר החיים בירושלים), הם לא יבחלו בשום אמצעי! עד שלא יישארו ילד וילדה שלא יפקפקו בביאת המשיח, הם לא יירגעו! בלי שום אחריות על הציבור! ממש הפקרות! כל ילד צריך לדעת שיש מחלוקת אם יש משיח או אין משיח, והכל כדי שכולם יידעו שהם הקנאים שפוסקים שיש משיח! ב"ה שיש משיח! שרעקלאך! מופקרים ממש!

"להם כמובן זה מיותר לומר שידאגו קודם לפרנסה שלהם לפני שהם דואגים למשיח!" סיים הגרא"י, "כי אצלם הדאגה החדשה למשיח זה גופא הפרנסה שלהם! פרנסה כידוע יכולה להתחלף כל הזמן. אז הם באמת דואגים רק לפרנסה".
אוירבך סולובייצ'יק מתקפה משיח הפלג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 38 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד