י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

שני אנשים נפלו דרך ארובה

אחרי שיחה עם עו"ד משה אוסדייטשר, שייצג את ביניזרי בבית המשפט המחוזי, הבנתי כי מדובר בעלילת דם • חברון גרנביץ נזכר במעשייה יהודית ומסביר למה לבינזרי לא היה שום סיכוי

שני אנשים נפלו דרך ארובה



כומר פוגש את ידידו רב העיירה. "אני רוצה ללמוד גמרא", ביקש הכומר.

"אתה גוי, יש לך מוח של גוי, לעולם לא תצליח להבין גמרא", ענה הרב נחרצות.
הפציר הכומר ברב עד שהסכים.

"אני מוכן ללמד אותך גמרא בתנאי שתענה לי על שאלה אחת", הודיע הרב. ואז הקשה הרב: "שני אנשים נפלו דרך ארובה, אחד יצא שחור ומלוכלך כפחם והשני יצא נקי, מי מבין שניהם צריך להתרחץ?"

"פשוט מאוד!", ענה הכומר. "המלוכלך יתרחץ והנקי לא".

"אמרתי לך שלא תצליח להבין", גער בו הרב. "בדיוק להיפך, הנקי מסתכל על המלוכלך, חושב שגם הוא מלוכלך והולך להתרחץ, המלוכלך לעומת זאת, מסתכל על הנקי חושב שגם הוא נקי ולא הולך להתרחץ".

גירד הכומר את פדחתו ואמר: "על זה לא חשבתי. שאל אותי עוד שאלה".

"שני אנשים נופלים דרך ארובה, אחד יוצא מלוכלך, ואחד יוצא נקי, מי מבין שניהם ילך להתרחץ?", חזר הרב על שאלתו.

"פשוט מאוד!", קפץ הכומר. "הנקי מסתכל על המלוכלך, חושב שגם הוא מלוכלך והולך להתרחץ, המלוכלך לעומת זאת מסתכל על הנקי, חושב שגם הוא נקי ולא הולך להתרחץ".

"שוב טעית", הצטחק הרב. "הנקי מסתכל במראה, רואה שהוא נקי ולא הולך להתרחץ, המלוכלך מסתכל במראה רואה שהוא מלוכלך והולך להתרחץ".

"אבל לא אמרת לי שיש שם מראה", התלונן הכומר.

"אתה גוי ולא תצליח להבין. לפי הגמרא צריך לחשוב על כל ההיכי תמצי האפשריים", הטיח בו הרב.

"בוא ננסה שוב פעם אחרונה", ניסה הכומר להשיב את כבודו האבוד.

"שני אנשים נפלו דרך ארובה, אחד יצא מלוכלך והשני יצא נקי, מי מבין שניהם ילך להתרחץ?", שב הרב על שאלתו.

חייך הכומר וענה: "אם אין שם מראה, הנקי מסתכל על המלוכלך, חושב שגם הוא מלוכלך והולך להתרחץ, המלוכלך לעומת זאת מסתכל על הנקי, חושב שגם הוא נקי, ולא הולך להתרחץ. אם יש שם מראה, הנקי מסתכל במראה, רואה שהוא נקי ולא הולך להתרחץ, המלוכלך מסתכל במראה רואה שהוא מלוכלך והולך להתרחץ".

הביט הרב בכומר וצעק: "אמרתי לך שלא תצליח להבין קו מחשבה של יהודי, אתה גוי ויש לך ראש של גוי. תסביר לי איך יכול להיות ששני אנשים יפלו דרך אותה ארובה, אחד יצא מלוכלך והשני יצא נקי?"




בשבוע שעבר נגזרו ארבע שנות מאסר בפועל על הרב שלמה בניזרי, שנחשד בנטילת שוחד בעת כהונתו כשר בממשלה. בניזרי, עבורי ועבור רבים, הוא קודם "הרב" ורק אחר-כך "שר לשעבר".

במשך שנים רבות עוסק האיש בהרבצת תורה ובקרוב רחוקים, פיו מפיק המרגליות וידענותו הרבה בפרדס התורה זוכים להערצה וכובשים אולמות, גם בקרב אנשי ההשכלה באוניברסיטאות הנחשבות במדינה ובעולם.

לא עיינתי במסמכי החקירה, אך בשיחה ארוכה שערכתי עם ידידי הטוב, עו"ד משה אוסדייטשר, שייצג אותו בבית המשפט המחוזי, הבנתי באופן חד-משמעי כי מדובר בעלילת דם, ואכן הרב שלמה בניזרי נקי כפיים ובר לבב מעל לכול ספק.

אני בטוח שלקראת הערעור בבית המשפט העליון שכר בניזרי לשרותיו את טובי עורכי הדין, הם עמלו קשות על חומר הראיות בכדי להוכיח שהאיש חף מכול אשמה, אך טעות קטנה הובילה את בניזרי לבית האסורים. אילו עורכי הדין המלומדים היו מביטים בלוח השנה והיו קצת ערים לסביבתם, מן הסתם היו מונעים את העונש הכבד מלקוחם החף מפשע.

באותו היום ממש, הובל לבית המשפט אדם נוסף, שר בכיר וידוע בממשלת ישראל, שגנב לכיסו מיליוני שקלים ואף הודה במעשיו. עונש המאסר שהיה צפוי לקבל היה ודאי ובטוח. הוויכוח ניטש בפרקליטות רק על מספר השנים.

הדריכות בכלי התקשורת הייתה גבוהה, ההתלהמות כנגד בכירים בממשלה החשודים בגניבות הגיעה לשיאים - וכאן בדיוק עלתה במוחי חידת ה"שניים שנפלו לתוך ארובה", כי אין מצב שראשון שנפל לארובה ייצא מלוכלך והשני ייצא נקי.

בטוחני כי אילו מועד ערעורו של הרב שלמה בניזרי היה ביום סתמי ורגיל, בו התקשורת לא הייתה מתעסקת בעניינו של השר הבכיר "גונב המיליונים" - השופטים לא היו מובלים אחר דעת הקהל והתקשורת, דעתם הייתה שקולה, וצדקתו הייתה יוצאת לאור.

הטור יופיע ביום רביעי ברשת 'קו עיתונות דתית'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד