כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

שמונה שנות מאסר למתכנן פיגוע בקניון ממילא בחגים

חמדי רומאנה בן ה-23 תושב רמאללה, תכנן פיגוע בקניון ממילא בירושלים; הוא יאסר ל-8 שנים • בפנים: הסיפור המלא

הנאשם חמדי רומאנה. צילום: שב"כ
הנאשם חמדי רומאנה. צילום: שב"כ

בית משפט המחוזי בירושלים, גזר 8 שנות מאסר על חמדי רומאנה בן 23, תושב אלבירה ברמאללה, בגין קשירות קשר לביצוע פיגוע במרכז הקניות ממילא בירושלים בתקופת החגים, ולצורך כך גייס עובדי תחזוקה בקניון בעלי תעודת זהות כחולה.

רומאנה, הורשע היום (שני) על-פי הודאתו בעובדות כתב האישום המתוקן במסגרת הסדר טיעון, בעבירות של קשירת קשר לסיוע לאויב במלחמה וקשירת קשר לפשע – ייצור נשק.

על פי כתב האישום המתוקן, במרץ 2013 החליט רומאנה להכין מטען חבלה ולהניחו במקום הומה אדם בירושלים כדי לרצוח מספר רב של ישראלים. כדי לממש תוכנית זו, למד רומאנה כיצד להכין חומרי נפץ ומטעני חבלה באמצעות הדרכה שמצא באינטרנט ופעל לאיסוף חומרים כימיים שונים מהם ניתן להכין חומרי נפץ.

הנאשם חמדי רומאנה, הפך חדר בביתו למעבדת ניסיונות לייצור מטעני חבלה. לשם איסוף החומרים יצר הנאשם קשר עם שלושה תושבי רמאללה: סאאד, עמרו ומחמד, אשר מסרו לידיו חומרים שונים שנועדו להכנת מטענים ובהם מי חמצן, אמוניום חנקתי, גליצרין, אשלגן חנקתי וכן צנצנות זכוכית, מבחנות ומדחום.

באפריל 2013 ביקש הנאשם מבן דודתו אחמד רישק תושב ירושלים, כי יכניסו לישראל לאחר שיהיה בידו מטען חבלה לשם ביצוע פיגוע. בנוסף, הנאשם ביקש מרישק שיביא לו לצורך הכנת המטען חומצת מי אש, מדליק פחמים וגולות ברזל. כמו כן ביקש מרישק שיקנה עבורו אקדח.
ביולי 2013 אמר הנאשם לרישק כי בכוונתו להביא את המטען במהרה לירושלים והעלה לפני רישק רעיונות להניח את המטען במרכז הקניות ממילא ואף ביקש סיוע של אדם נוסף.

רישק יצר קשר עם איסמעיל, תושב ירושלים העובד במרכז הקניות ממילא, איסמעיל מסר לנאשם 40 גולות מברזל ואף הודיע שינסה להשיג חומר שיסייע בהכנת המטען. רישק מסר לנאשם מיכלים של מי אש, מדליק פחמים, 40 גולות, הכל לשם ייצור מטען חבלה. התקיימה פגישה נוספת ברמאללה בין הנאשם, רישק ואיסמעיל, בה דנו בפרטי התוכנית להנחת מטען חבלה, כיצד להעבירו לתוך ירושלים והיכן להניחו, כאשר האפשרות המועדפת הייתה להסוותו בתוך אריזת מתנה ולהניחו בפח אשפה במרכז הקניות ממילא. הועלתה אפשרות שהביצוע יהיה בחג יהודי בו באים רבים למרכזי הקניות. במהלך חודש יולי 2013 פנה הנאשם אל סאאד וביקש שישיג עבורו אקדח.

המניע המרכזי של הנאשם היה רצונו בנקמה על הריגת אביו על-ידי כוחות הביטחון. בשלב מאוחר, סמוך לפני מעצרו (1.8.2013), עלו בלבו של הנאשם הרהורי חרטה באשר לנסיונו להוציא את תוכניתו לפועל, תוך מחשבה כי אינו רוצה כי בנו יגדל ללא אב כפי שהוא גדל. בנוסף טען הפניות להשגת אקדח לא היו לצורך פיגוע.

הנאשם עצמו אמר בדבריו כי עבר מסכת חיים קשה, התחרט על תוכניתו, חשב ברצינות לעצור את המהלך, שכן לא רצה שבנו יגדל באותם תנאי חיים שהוא חי, וביקש ליתן לו הזדמנות.

סגן נשיא בית המשפט, השופט יעקב צבן קבע כי "אין מדובר בגחמה או ברעיון מופשט, אלא בתוכנית שהתגבשה ומומשה אט אט במשך מספר חודשים, תוך שיקול דעת ומחשבה תחילה, כדי ליצור נזק מקסימלי".

בסיום הדיון קבעו השופטים וגזרו על חמדי רומאנה 8 שנות מאסר בפועל וכן מאסר של 12 חודשים אותו ירצה אם יעבור במשך 3 שנים מיום שחרורו עבירה מסוג פשע.



פיגוע רמאללה צעיר ממילא קניון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד