י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

"להוציא ספר חדש זה הרגשה כאילו נולד לך בן" • ראיון

הוא בן 26 בלבד, אך חיבר כבר יותר מ-40 ספרים - והיד עוד נטויה • הכירו את משה סופר, שאחז בצעירותו בעט הסופר ומאז לא הניחו, כאשר את הספר האחרון שהוציא הקדיש לעילוי נשמת הגר"ע יוסף זצ"ל, וקרא לו 'המנהיג' • בראיון ל'בחדרי חרדים' הוא מסביר מעט על הכתיבה, העלויות, ההרגשה וגם תכניות לעתיד

"להוציא ספר חדש זה הרגשה כאילו נולד לך בן" • ראיון

משה סופר - כשמו כן הוא, מאחוריו למעלה מ-40 ספרים, הוא בסך הכול בן 26, וממשיך בכתיבת ספריו. ״להוציא ספר זה כמו להוליד בן, אותה הרגשה״, הוא משתף את 'בחדרי חרדים׳.

בישיבה קטנה למד משה ב'משכן התורה׳, ולאחר מכן עבר ללמוד בישיבה גדולה 'ראשית חכמה׳. בין הספרים שחיבר 'ארי מבבל' [על רבינו יוסף חיים - הבן איש חי] בהוצאת יריד הספרים. 'זכור לטוב' על הגר״מ אליהו זצ"ל, ״סוד שמות בני האדם״, ״מעשה המידות״, ״מעשה רב״, ״מאיר עיני חכמים״ [על הגר״י מאיר זצ"ל], ״שארית ישראל״ [לר' ישראל מוואלדניק] ועוד רבים.

את ספרו האחרון הוציא לפני פסח לעלוי נשמת הגר״ע יוסף זצ״ל, וקרא לו ״המנהיג״.

• האם ישנם סופרים/ות שהשפיעו עלייך, ואלו ספרים אהבת בילדותך?

"ספר, איזה שיהיה, בלתי מציאותי שיהפוך להיות מורה דרך יחיד למאן דהו. בדרך כלל, ספר שמתחבר לנפשו של הקורא, מ-צ-ט-ר-ף לספרים אחרים שמצאו את דרכם לאותו קורא. סוג מסויים ומצומצם של ספרים מסוגלים לעצב את נפש הקורא, אפילו עד כדי כך לגרום לו שיבחל בסוג ספר אשר נכתב בדרך אחרת – שונה מאותו הספר. באשר לעצמי – כרוב בני אדם, אותם ספרים שמצאו דרך לליבי, דרכם ונתיבתם נחקקה במוחי.

"אמנם בעניין הכתיבה, אומר כאן דבר אחד והוא: כי ככל שישקוד האדם בספרים שונים, אשר נכתבו על ידי מחברים שונים, ובעלי מזגים אשר לא ראי זה כראי זה, יפקחו עיניו וישכילו רעיוניו, לידע שבילים הרבה, ודבר זה יועיל הרבה לעצם הלימוד – ההבנה, כמו כן יועיל וודאי לשיפור הכתיבה, אשר תעלה עשרת מונים על ידי זה".

• האם ספר שנכתב עבור הציבור החרדי יכול להתאים לחילוני המצוי?

"שאלה פּלאית שאלת, כל נער מצוי ישיבך בזה תשובה ברורה: אם יעסוק הספר בעניין הוויות דאביי ורבא, בשבילי התלמוד ומבואותיו, נראה וודאי שכשפה זרה יחשב לו, לאותו שרחוק מה' ותורתו, ואם לא יהיה מאן דהו מן העושים רצונו ושוקדים על דלתותיו מסייעו להבין הכתוב לא יעלה בידו מאומה. אמנם יש ספרים הקשורים בחכמה, אשר אפילו בגויים שייך להאמין שקיימת. ובעניינם, ייתכן שגם מי שאינו שומר תו"מ ימצא בהם עניין.

"ובכל זה אין נפק"מ, אולם בעניין אחר ראוי לעורר דבר חשוב אשר לעניות דעתי כדאי, וכאן מקומו. זה נתון לסופרים למיניהם העוסקים ביצירת וכתיבת סיפורי דמיון כיד ה' הטובה עליהם. הנה דברים ידועים הם שספרי מתח הכוללים עלילות פרועות ואגדות בדיוניות – נמצאות הרבה ומצויים מאוד בין אותם שאינם שומרי תורה ומצוות. לכן החשיבות והחובה על הסופר להכניס בין חרכי המעשה מוסר השכל ללמד אדם דעת, היא אבסולוטית לגמרי. ובזה ירוויחו הכותבים בתרתי, ראשית, הגם שבשעת הכתיבה הינם עוסקים בדברים אשר כלפי קב"ה אין תועלת ושמא אדרבא... – על ידי הכנסת איזה דברי מוסר, וההשתדלות שיביא הספר תועלת אחרת לבד מההנאה הרגעית החולפת, אפשר שתגרום להפוך את אותו הזמן, כשווה ערך בעיני עצמו – כלפי קב"ה. דבר נוסף: במדה ויקרה שמי שאינו שומר תורה ומצוות יתקל בספר ויקרא בו יהיה לו בו תועלת אמיתית ויכולה לחולל בו שינוי מהותי".

ההבדל בין ספרות יהודית לכללית
• אם כבר נגעת בהבדלים, אולי תפרט יותר על ההבדל המהותי שבין הספרות הכללית לספרות החרדית?

"בכללות: אנו, עם ישראל, בכל שנות קיומינו, מיום היותינו לעם - ל'עם הספר' נחשבנו, החיבורים אשר נכתבו על ידי העם היהודי במשך השנים כפול עשרת מונים על הספרים שנכתבו על ידי כל אומה אחרת. ודברים פשוטים הם, כי הסיבה לכך אחת, כי אין בתורתם ולא באמונתם, לא חכמה ולא תבונה, רק שקר אחד גדול, ולא שייך בו שום העמקה, להבין דברי חכמים וחידותם.

"לעצם השאלה: הספרות הכללית מתחלקת לכמה סוגים, יש מהן שאינם אלא ספרי מינים ואפיקורסים, הכוללים גסות רוח, גרוי יצר הרע, וכיוצא בזה, ומהן לא אדבר, ולומר ההפרש בינם לבין הספרות החרדית כמוהם כמו ההבדל בין משה רבינו ובין בלעם, זה בקדושה וזה להיפך.. אולם ישנם ספרי מחקר אובייקטיבים, אשר אמנם נכתבו על ידי מי שאינו שומר תורה ומצוות, בדרך כלל שייך גם לשומרי תו"מ לקוראם, בפרט אותם אלה אשר נכתבו כעבודה דוקטוריונית וכדו', לא אכחד את המעלה בספרים מעין אלו, שהם המה נכתבים בצורה מחקרית ללא נגיעות פוליטיות וכיוצא בזה. אמנם גם בקריאה בספרים אלו צריך להיות חכם לברור האוכל, ולהשליך הפסולת ולא כל אחד מסוגל לעשות זאת. ישמע חכם ויוסף לקח..."

• מה התוכניות שלך לעתיד?

"תוכניות?? הי"ת מתכנן! יש שאיפות! במשך הזמן עם כל הספרים שזכיתי בע"ה שיצאו לאור. יש הרבה ספרים שהתחלתי והפסקתי באמצע לסיבות מסוימות. כמו רבינו ירוחם [תלמיד רבי אברהם בן אישמעיל תלמיד הרשב"א] וספר שער השמים [לרבי גרשון ברבי שלמה חתן הרמב"ן אבי הרלב"ג]. מהריק"ש [ר' יעקב קאשטרו, בן דורו של מרן השו"ע]. אשר זה רבות בשנים לא הודפסו והתחלתי לערוך אותם מחדש. ה' יתן כח להמשיך הלאה.

• איזה סגנון כתבה יש לך? ועד כמה הכתיבה חשובה בין ספרי הלכה לספרי סיפורים?

"תלוי במה מדובר... כל ספר יש את דרך הכתיבה שלו.

"רבינו הגדול הגר"ע יוסף זצ"ל, ניחן בכח מיוחד לכתוב כל דבר, בתכלית המבוקש, הלכה, מעשיות, דרוש, פלפולים, חרוזים... מנסה אני ללכת בדרכו. עד כמה נצליח? לה' פתרונים! אבל יש שאיפות".

כאילו נולד לך בן...
• איזה סופר אתה מעריץ?

"רבינו הגדול מרן הגר"ע יוסף זצ"ל. ומופת הדור מרן החזון איש. ייחודיותם בכתיבה מופלאה! אין שני להם".

• כמה עותקים מדפיסים בספר ראשון?

"יש ספרים שהצפי של הביקוש שלהם הוא גדול ומדפיסים מראש כמות גדולה. בכל מקרה מומלץ להדפיס בהתחלה כמות קטנה יותר, כיון שיש טעויות שמן הנמנע שלא יהיו בספר, איזה שיהיה. היום יש בתי דפוס שמוכנים להדפיס גם כמויות קטנות של ספרים [300-400]. מספר "המנהיג", הדפסנו מהדורה ראשונה 5000 עותקים. ובעז"ה נדפיס עוד".

• איך ההרגשה בהתחלה?

"ככל שאתה משקיע יותר על הספר ככה אתה שמח יותר כשהוא יוצא. לפעמים זה הרגשה מופלאה כאילו נולד לך בן... רבינו הגדול מרן הגר"ע יוסף זצ"ל שהיה מחבר ספר חדש והיו מביאים לו אותו מבית הדפוס היה שמח שמחה גדולה עד מאוד וכשהרבנית ע"ה הייתה בחיים הייתה זורקת עליו סוכריות..."

• כמה העלות של ספר?

"אי אפשר לכתוב זאת בכמה שורות. זה תלוי בפרטים רבים: גודל הספר, כמות דפים, סוג נייר, עובי הנייר, צבעוני/שחור לבן, סוג כריכה. אחד מהדברים שמשפיעים ביותר על העלות של ההדפסה זה ה"כמוּת", פעמים רבות נתון זה יכול להוזיל את המחיר ביותר מחצי מהמחיר ביחס לכמות קטנה".

• מה הרמת הביקוש של הספרים כיום בעידן האינטרנט?

"ספר טוב נמכר גם היום... הראיה הגדולה ביותר לזה, שעדיין יש ביקוש עצום לספרים. כל חודש נוספים ספרים רבים למדפי חנויות הספרים, ונמכרים. עם ישראל – עם הספר, ישאר לעולם!"

• עד כמה הציבור החרדי מנצל את מבצע שבוע הספר? ומה החשיבות של שבוע הספר.

"זוהי שאלה שצריך לשאול את מפיצי הספרים והחנויות. בפשטות נראה, בפרט היום שיש קושי בפרנסה – בפרט לציבור האברכים, ומאידך יש רצון גדול לקנות ספרים – בפרט לציבור האברכים. בא שבוע הספר וממזג בין הקושי הכלכלי ברכישת ספרים, לבין הצורך בהם – על ידי הוזלת המחירים".
ספרים חיבור הגרע יוסף בן איש חי משה סופר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד