י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

לעצב לפי הספר: אותיות ומילים כמגמה בעיצוב הבית

שבוע הספר הוא הזדמנות טובה להציץ ולסקור את אחת המגמות החמות בעיצוב הבית בתקופה האחרונה – שילוב פריטים עיצוביים שנותנים כבוד למילה המודפסת • בדפוס או בכתב יד, משורבטים או סימטריים להפליא, על גבי ספרים, מכתבים או כאייטמים חדשותיים בכתבי עת - האותיות, המילים והספרים שבים אל החלל הביתי ולוקחים חלק משמעותי בזירת העיצוב

צילום: גולדשטיין גלרי טפט
צילום: גולדשטיין גלרי טפט

ארון הספרים היהודי תמיד היה ותמיד יהיה קיים ורווי - על אף ולמרות הטכנולוגיה המתקדמת. הספר המודפס, כפי שאנו מכירים אותו, מצליח לעמוד בגבורה מול מנבאי מותו בשנים האחרונות, שהכריזו על סופו עקב דריסת רגלם של הקוראים האלקטרוניים. עם זאת, מסתבר שיש לו ערך ייחודי בזיכרון התרבותי שלנו, המתבטא במגוון פריטי עיצוב שנוצרו בהשראתו; טפטים בעלי הדפס של ספריות או אחרים שעוצבו כתשחצי מילים מבולגנות, ואף אריחי גרניט פורצלן שמבירים לחלל הרחצה אייטמים חדשותיים שהתפרסמו בעיתון, הם רק חלק מהם.

"השימוש באלמנטים עיצוביים הקשורים למילים, לרוב מוסיפים לחלל הבית מימד הומוריסטי ומקורי, כזה שמשקף את האופי והאישיות של בעלי הבית. בין הדרכים הפופולאריות לשלב אלמנט זה, מצויות מדבקות קיר שניתן לקשט באמצעותן את החללים השונים, כדוגמת קיר נבחר בפינת האוכל או בחדר הילדים ובכך לשמור על מראה מינימליסטי ונקי יותר", אומרת אדריכלית הפנים איריס שמיר. ומוסיפה: "כפי שרובנו יודעים, למילה הכתובה יש הרבה מאוד כוח, מילולי וויזואלי כאחד, ועל כן פריטים המתהדרים במילים או בטקסטים בעלי אמירה בדרך-כלל ימשכו את העין. בהתאם לכך, מומלץ לשלב בחלל הבית פריטים בעלי הדפסים טקסטואליים באופן מתון, כך שישתלב בהרמוניה במרחב. לדוגמא, במקום לרכוש כורסא שיקית המרופדת בבד שעליו הדפס של גזרי עיתונים, שלבו כרית מודפסת או שתיים".

מעבר לאלמנטים המוכרים אשר משלבים את המילה הכתובה, כמו תמונות קיר, שטיחים ומצעים, בקיץ הקרוב יושקו לא מעט קולקציות חיפויים בהשראת הטרנד. כך למשל, בגולדשטיין גלרי טפט מציגים סדרה חדשה של טפטים המציגה שלל עיצובים מקוריים בחסות האותיות, המילים והספרים. פתגמים אופטימיים כדוגמת "הבית הוא היכן שהלב נמצא", תשחצי מילים מבולגנים ואף הדפסי תלת-מימד המציגים ספריות עמוסות בספרים, הם רק חלק מעיצובי הטפטים החדשים ש"עושים כבוד" למילים הכתובות.

גם בתחום האריחים מוצעות קולקציות חדשות המחדירות את המילה הכתובה אל חלל הבית, ויותר מכך – אל המטבח וחדר האמבט. בין הבולטות, קולקציה מבית העיצוב הספרדי EQUIPE הכוללת אריחי גרניט פורצלן לחיפוי הקיר שעוצבה כמחווה לעיתון המודפס ולכתבי העת המסורתיים. גזרי העיתונות המודפסים על גבי האריחים נוצרו בעזרת שימוש בטכנולוגיית הדפסה מתקדמת, ועל-ידי חיבור האריחים אחד לשני נוצר מעין קולאז' גרפי בשחור-לבן על גבי הקיר, מה שמקנה לחלל מראה מודרני ושיקי. קולקציה נוספת של אריחים מוצגת כעת בעיצובו של מעצב העל האיטלקי Stefano Pirovano, כאשר על האריחים הוטבעו שלל מילים מעולמות תוכן שונים, המאפשרות משחק עיצובי ויצירת משפטים וסיסמאות באמבט ובחלל המטבח.

ולא רק קירות זוכים להתהדר במילה הכתובה ולהתקשט באותיות, אלא גם לא מעט פריטים אחרים; החל מכורסאות, דרך מצעים וגופי תאורה, ועד לפריטים פחות קונבנציונאליים שבשנים האחרונות נתפסים כפריט עיצובי לכל דבר כדוגמת מוצרי חשמל. לדוגמא, בקולקציית מקררי החיפויים החדשה שמציג המותג Teka מוצעים מקררים שחופו בהשראת עולם המילים, עם ציטוטים מוכרים מאוירים ומילות שירים אהובים.

לכבוד שבוע הספר - ספר מדליק לפעוטות
Yookidoo, מותג צעצועים חווייתיים לתינוקות ופעוטות, מעניק לקטנטנים הזדמנות לגלות את עולם החושים כבר בשלב הראשון בחייהם ומציע את "הספר הראשון שלי", ספר מאויר וצבעוני המנגן מוזיקה קלאסית של מלחינים ידועים ומוכרים ומהפנט את התינוקות במופע אורות מהבהבים וצבעוניים.

ה"ספר הראשון שלי" הינו ספר מרופד דו צדדי, המאפשר לתינוק ליהנות ממנו לאורך כמה שלבי התפתחות ומגרה את חושי הראיה, השמיעה והמישוש של התינוק. בצדו האחד של הספר ייהנה התינוק מאיורים פשוטים בצבעים קונטרסטיים של תכלת, אדום ושחור ומצידו האחר, המתאים לשלב מתקדם יותר בהתפתחות, מציג הספר איורים מורכבים יותר וצבעוניים לגירוי חוש הראיה.

בנוסף, בין הציורים בשני הצדדים, משתלבים פרצופים חמודים אשר בעת הפעלה, יאירו בזה אחר זה, ויעודדו את התינוק לעקוב אחר האורות המרצדים זאת בהתאמה ל-2 מקצבי מוזיקה שונים (כל הפעלה היא למשך 10 דקות): נגינה מרגיעה של המלחין שופן, או מוזיקה ממריצה של המלחין היידן או הפעלה שקטה (ללא מוזיקה) עם אורות בלבד.

את הספר ניתן למקם בעריסה, במיטה או בעגלת התינוק. אודות למוטות פלסטיק התוחמים את הספר משני צדדיו, יכול הספר לעמוד על גבי כל משטח ובכך מאפשר לנו להניח את הספר על הרצפה ולעודד את התינוק להרים ראש וכתפיים, להניח את הספר ליד הילד על השידה בזמן החלפת בגדים ועוד..

הספר ניתן להפעלה בקלות על ידי כוונון בורר המצבים לאחד מ-4 מצבים (מוזיקה מרגיעה/ קצבית/ מצב שקט עם אורות בלבד/ כבוי).

המוצר זכה במגוון פרסים יוקרתיים בתעשיית הצעצועים ברחבי העולם.
בשיווק טאליה סחר. להשיג ברשת דוקטור בייבי ובחנויות למוצרי התינוקות.
שבת מתכון פלפלים מאסטר שף מיוחד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד