י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

אור ירוק מתריעה: שלטי דרך מבלבלים עלולים לגרום לתאונות

בבדיקה שערכה עמותת אור ירוק נמצאו שלטי דרך מבלבלים ולא ברורים במספר מקומות ברחבי הארץ. עמותת אור ירוק: "יש להחליף באופן מיידי את השלטים העלולים לגרום לבלבול בכבישים ולסכנה ממשית למשתמשי הדרך"

אור ירוק מתריעה: שלטי דרך מבלבלים עלולים לגרום לתאונות


לאחרונה, ערכה עמותת אור ירוק בדיקה מיוחדת במטרה לבחון את שלטי הדרך המכוונים את נהגי ישראל. בבדיקה, מצאה העמותה כי במספר כבישים, קיימים שלטי דרך מבלבלים, העלולים לגרום לטעויות בתהליך הניווט עבור משתמשי הדרך, להפרעה לשאר הנהגים בכביש ואף לתאונות דרכים.

כאשר שלטי ההכוונה בכבישים אינם ברורים, הם אינם מסוגלים למלא את תפקידם: לתת לנהג מידע וכלים לתכנון הדרך, כך שיהיה מסוגל לנווט אל היעד המתוכנן. בנוסף לזאת, השלטים המבלבלים עשויים לגרום לנהג להסיר את עיניו מהכביש במטרה להסתכל על תוכנות ניווט למיניהן או מפות, תוך פגיעה בבטיחות הנהיגה ובשאר משתמשי הדרך. בחלק ממקרים כאלו, עלולים הנהגים אף לסכן את חייהם ואת חיי הנהגים האחרים בניסיון למצוא את הדרך ליעדם.

המיקום הראשון בו מצאה עמותת אור ירוק שילוט מבלבל הוא בעיר הבירה. בצומת הרחובות מסילת ישרים ושומרון מצאה העמותה כי לא קיים שילוט המתיר פניה שמאלה בלבד והאוסר על כניסה לכל סוגי הרכבים לשאר הפניות. בהעדר שילוט מתאים זה, נוסעים הנהגים ימינה בניגוד לכיוון התנועה ומסכנים את עצמם ואת שאר משתמשי הדרך.

בעיה נוספת בשילוט, התגלתה בראשון לציון, ביציאה לכביש 4 לכיוון צפון משדרות משה דיין. כלי רכב המגיעים לאזור זה אינם מקבלים כל הכוונה ליציאה לכיוון צפון או ליעדים מרכזיים (תל אביב, חיפה) כפי שאמור להיות ביציאה מהעיר הרביעית בגודלה במדינה. רק חדי הראיה יספיקו להבחין בשלט רחוב קטן, הכולל את הכיתוב "תל אביב".

בעיר נצרת מצאה עמותת אור ירוק שילוט מבלבל והפעם גם סותר אשר אוסר על פנייה ימינה או פנייה שמאלה בצומת קמץ (T). עוד שילוט מבלבל נמצא ברחוב אליהו הנביא בבאר שבע. במקרה זה, נמצא עמוד המכיל על גביו שלושה תמרורים שונים: רחוב חד סטרי, איסור חניה ועצירה והתמרור השלישי המציין את תוקף התמרורים מוסתר לנכנסים לרחוב מכיוון דוד המלך על ידי סכך קבוע של מרכול שכונתי.

עוד עיר בה נמצאו מכווני דרך מבלבלים היא בני ברק. תמרור זכות קדימה מסובב נמצא בצומת הרחובות בר אילן ושפירא, מה שיוצר שינוי במשטר הנסיעה ומסכן את עוברי הדרך ומשתמשיה. בצומת הרחובות יצחק נפחא וראובן אהרונוביץ' הוסר תמרור זכות קדימה והותקן במקומו תמרור המעיד על הולכי רגל החוצים את הכביש. במקום נוצר אי סדר בעיקר בשעות העומס של היום. גם בצומת הרחובות סוקולוב ורד"ק בעיר התגלתה לקות: תמרור חניה אסורה מוצב בצמוד לתמרור שעות חניה בתשלום. בדיקה נוספת מגלה כי במקום אסורה החניה לרכב השוקל מעל 4 טון, אך לא קיים שלט המעיד על כך.

מחקרים רבים בנושא גילו כי נהגים שטעו בדרך וירדו ממסלול הנהיגה המתוכנן בעקבות שילוט מבלבל עצרו בשוליים וניסו למצוא את הדרך הנכונה ליעד אליו הם מתעדים להגיע. בנוסף, נהגים ניסו לבצע פעולות נהיגה אסורות ומסוכנות כמו פניות פרסה במקומות אסורים, נסיעה לאחור בכדי להגיע לנקודת הטעות ולתקנה ואף נסיעה כנגד כיוון התנועה. כמו כן, עקב שלטים מבלבלים, נהגים נוטים להאט בכבישים מהירים ויוצרים פערי מהירויות, דבר זה הינו אחד הגורמים המרכזיים לתאונות דרכים בכבישים בינעירוניים.

עמותת אור ירוק: "מטרת שילוט הדרכים היא לשרת את הנהג, להנהיג ולכוון אותו למקום אליו הוא צריך להגיע. כאשר השלטים האמורים לעשות זאת מבלבלים, אינם ברורים, סותרים ולעיתים אף לא קיימים, מטרת השילוט לא מתגשמת ונוצר בלבול וחוסר אונים בקרב הנהגים. יש להחליף באופן מיידי את השלטים שעלולים לגרום לאי הבנה בכבישים, להציב תמרורים חסרים ולוודא כי תמרורים אינם מוסתרים בכדי שמשתמשי הדרך יוכלו לסמוך עליהם ולהגיע בעזרתם בבטחה למעוז חפצם".
אור ירוק שלט מטעה תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד