י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הראב"ד: "תדאגו לצרכי יהודי איראן"

ראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך התייחס למצבם הרוחני של יהודי איראן: "הציונות טענה שתמגר את האנטישמיות, בפועל היא רק הגבירה אותה"

הגר"מ שטרנבוך. צילום: ארכיון
הגר"מ שטרנבוך. צילום: ארכיון

הראב"ד הגר"מ שטרנבוך התייחס השבוע לאחר שיעורו לכמה ממקורביו על המצב של יהדות איראן.

"כידוע שהחופשים והציונים טענו שהטעם שאומות העולם שונאים ורודפים את בני ישראל, הוא מכיון שאין להם מדינה כמו שאר האומות, ואם יקימו מדינה ממילא תתבטל השנאה וכך יהיה בכוח המדינה לעמוד לימין כל יהודי העולם, אבל למעשה מאז הקמת המדינה, לבד מהרבבות שנהרגו כאן בא"י רח"ל, עוד גברה שנאת ישראל באופן מבהיל, ועיקר השנאה היום בעולם ליהודים זהו בגלל מעשי השלטונות כאן".

"בא אלי יהודי תושב איראן ואמר שאין שם שנאה גדולה ליהודים אלא לציונים, והממשלה שם אף מעריכים אנשי דת יהודים, ודאגו למצות בפסח".

"אולם הצרה הגדולה שם היא שאין להם ציצית תפילין ומזוזות, וכן שאין שם רבנים ומלמדים מספיק, ולאט לאט התורה משתכחת לגמרי מהנוער שם, וזהו העניין שיש לדאוג עליו, שהמצב הזה נורא, וחובה עלינו לספק להם כל צורכי הדת".

"מובטח אני שישנם אנשים שיוכלו לפעול בהשקט ולדבר עם נציגות ממשלת איראן באירופה ויסבירו שאין להם נגיעה ושייכות לציונות, ויוכלו לפעול אצל הממשלה שם לספק את כל צורכי הדת של עשרים וחמישה אלף יהודים, ולשלוח אליהם תשמישי קדושה ורבנים ללמדם את תורתינו הקדושה, ומובטח אני שאז נראה נפלאות".

"ומצווה לעורר החרדים בחוץ לארץ שאין להם שום קשר עם המדינה, שיזכו לשכר מצווה כזאת, ולפום צערא אגרא".

בתוך כך, בשיחה השבועית של הראב"ד בפני תלמידי הישיבה שבראשה הוא עומד, שבימים אלו מלאה לה שנה, התייחס הגר"מ בארוכה לחטא המרגלים והשליך ממנה גם לימינו אנו, כאשר הגדיר את הישראלים כבהמות.

"החטא של המרגלים הוא, במה שאמרו, שהם (הענקים) הסתכלו עלינו כחגבים. שכן, לא היה להם להתפעל מהסתכלותם עליהם כלל, ומה אכפת להם כלל, שהם מסתכלים עליהם כחגבים, והלא איננו מחפשים להחניף ולמצוא חן בעיניהם.

"וזהו מוסר השכל אף לימינו, שהרשעים בארץ ישראל מרננים עלינו שאנחנו בטלנים או גנבים וכיוצא בזה, ועלינו לדעת שכל דבריהם הם כהבל וריק ואינם תופסים מקום אצלנו, שאנחנו מחשיבים אותם לבהמות, ודבריהם אינם מעניינים אותנו כלל..."

הגר"מ הוסיף וסיפר: "וכן שמעתי מהגה"ק רבי אלחנן ווסרמן זצוק"ל בהיותי ילד צעיר לימים, שאמי ע"ה ביקשה ממנו שיברך את בניה שיהיו תלמידי חכמים וגדולי תורה ויראה, ואמר לה הגה"ק ר' אלחנן "לרוחניות אין מועיל ברכה כלל, שאם יעמול בתורה, אז יקבל ברכה מהקב"ה, ואם לא יעמול לבדו, לא יועיל לו ברכה מצדיק".

ולמרות האמור, זכתה הרבנית שטרנבוך ע"ה בבנים מופלגים. שכן, כידוע, אחיו של הגר"מ שטרנבוך, הוא הגאון רבי אליהו שטרנבוך, חתנו של האדמו"ר מסערט ויזניץ בעל ה'מקור ברוך' זצ"ל המשמש כראב"ד מחזיקי הדת באנטוורפן.
אירופה איראן מדינה הגרמ שטרנבוך ציצית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד