י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

כוחו של הווטסאפ: תפסיקו להרוג במחי יד • טור

אלי שלזינגר נתקל שוב ושוב בהודעות חסרות בסיס הפוגעות בליבם של בני המשפחה המדממים, והוא מבקש "די להעתיק"

כוחו של הווטסאפ: תפסיקו להרוג במחי יד • טור
ווטסאפ צילום: צילום לוגו

מאז שעות הבוקר, מתרוצצת שמועה מרושעת באפליקציית המסרים Whatsapp, בקשר לשלומם של שלושת החטופים.

בני משפחות החטופים גיל-עד שער (16) מטלמון, נפתלי פרנקל (16) מנוף איילון ואייל יפרח (19) מאלעד, יושבים בביתם, שם נמצאים אנשי כוחות הביטחון לעדכנם. אולם אנשים לא חושבים מה הודעת ווטסאפ שכזו עלולה לגרום לבני המשפחות שגם הם בני אדם וחברים בקבוצות ווטסאפ.

אין מדובר במקרה ראשון שמופצת הודעה שיקרית, ביום שישי האחרון, עוד בטרם הותרה לפרסום פרשת החטיפה, הופצה הודעה כביכול מטעם כוחות הביטחון, על חילוצם של חלק מהם. כמובן ששום דבר ממה שפורסם לא היה נכון.

אני חושב שוב ושוב, ועד כה לא הצלחתי להבין למי יש אינטרס להפיץ הודעות אלו, תוך כדי פגיעה קשה ברגשות בני משפחות החטופים, וזריית מלח על פצעיהם הטריים והמדממים.

בני משפחות החטופים, גם הם חברים בקבוצות, וקוראים את מה שכותבים על בני משפחתם. ועל פי הדיווח בערוץ 10, השמועה אף הגיעה לאוזנם.

במספר קבוצות ווטסאפ בהן אני חבר, אנשים העלו את ההודעה האכזרית שהופצה, ושאלו בתמימות "האם זה נכון?", "יש אימות?". הגיע הזמן, שאנשים יטלו עליהם מעט אחריות אישית, ולא כל הודעה מעניינת (ככל שתהיה) ל'העתביק' הלאה בקבוצות.

עד כדי כך הופצה ההודעה, שדובר משטרת מחוז ש"י הוציא הבהרה לתא הכתבים כי ההודעה מוטעית.

רביד שרון, דובר דובר היישוב טלמון בו מתגוררים הוריו של גיל-עד שער, נדרש אף הוא לשאלה, ואמר כי שמועות רבות הופצו פעם נוספת באפליקציית ההודעות ווטסאפ בנוגע לגורלם של שלושת החטופים. הוא ציין כי השמועות אינן נכונות ואמר: "עם ישראל כולו כואב ומתחשב, אך בעולם יש גם אנשים מרושעים והמעשים האלה נמשכים בחרושת שמועות נוראות בדומה שהיו בשישי".

שרון הוסיף: "שוב מתרוצצות שמועות נוראיות שיש בהן לפצוע כל לב. ערכתי בדיקות ולדברים הללו אין בסיס של עובדות".

עד כדי כך הגיעו הדברים, שדובר צה"ל התייחס אף הוא לשמועה, להכחיש זאת בהודעה רשמית: "דובר צה"ל מבקש להבהיר כי גל השמועות שפורסם בשעות האחרונות בהקשר לגורל הנערים החטופים אינו מבוסס ואינו אחראי. המידע המהימן והמבוסס היחיד הוא זה שיוצא מדובר צה"ל ובקולו".

דובר צה"ל קרא לציבור לנהוג באחריות ולא לקחת חלק בקידום שמועות בלתי מבוססות.

ולסיום, קבלו דוגמה בוטה להשפעתן של ההודעות הללו: נפתלי רענן, ראש צוות זק"א נוף איילון, ששהה בבית משפחת החטוף נפתלי פרנקל הי"ו, קיבל את ההודעה השקרית שהופצה הבוקר כשהיה יחד עם בני המשפחה ההמומים.

למעלה מ-20 שנה, הרב חנניה צ'ולק יו"ר עזר מציון, מגיע לבני משפה שיקירם נפטר, להודיע את בשורת האויב. יחד עם הרב מצטרף בדרך קבע מיכאל גוטווין, מפקד זק"א דן.

רענן צלצל מיד לעמיתו גוטווין, שבדק את הנושא עם הרב צ'ולק שהכחיש זאת מכל וכל. "הרב חנניה צ'ולק אמר לי שנשלח ע"י הגר"ח קנייבסקי, לחזק את ידי המשפחה בשעה קשה זו. שום דבר אכזרי אחר".
ווטסאפ הודעות צ'ולק גוטווין משפחות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד