ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

פירון נגד החינוך החרדי: "צריך 0% תקצוב"

ויכוח עז בוועדה לביקורת המדינה בין חברי הכנסת החרדים לשר החינוך בשל האפלייה בתוכנית הקייטנות • מקלב: "יש לך אג'נדה ברורה של שנאה" • אייכלר: "אתה לוקח מיסים מחרדים כדי לפגוע בכסף הזה בילדיהם ולכפות את אמונותיך הכוזבות" • שחקן חיזוק מפתיע לחרדים - ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום ילד

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

הוועדה לביקורת המדינה פנתה לשר החינוך לשנות את החלטתה שלא להחיל את תוכנית הקייטנות במוסדות החינוך המוכר שאינו רשמי ומוסדות הפטור במסגרת הטבות הקייטנות של משרד החינוך. הודעה על כך נמסרה בתום דיון מהיר שקיימה היום (ב) הוועדה, לבקשתם של חברי הכנסת אורי מקלב (יהדות התורה) ודוד אזולאי (ש"ס). הדיון המקיף בנושא ייערך בוועדה לביקורת המדינה בעוד כשבוע.

על פי התוכנית שיזמו שרי החינוך והאוצר, כבר השנה ימשיכו כל ילדי כיתות א' ו-ב' ללמוד בבתי הספר למשך שלושה שבועות נוספים לאחר מועד סיום הלימודים, במתכונת קיץ מיוחדת – כאשר המימון כולו ייעשה על ידי משרד החינוך.

ח"כ אורי מקלב פתח את דבריו ופנה לשר החינוך: "עם ההכרזה על המהלך אמרת קבל עם ועולם כי 'יש לנו אחריות לכל ילד בישראל, בכל שעות היממה, בכל מקום בארץ, בכל שלב גיל. יוצאת מכאן בשורה שאומרת חינוך, חינוך, חינוך'. בניגוד לדבריך כי יש לך אחריות לכל ילד בישראל, מתברר שאולי יש לך אחריות לכל ילד – אבל לא לילדים שנמנים על המגזר החרדי. מצד אחד אתם מתהדרים בתוכנית שמטרתה היא חינוך, אבל בפועל אין כאן חינוך אלא שנאה - אתם מדירים בכוונה תחילה ציבור שלם מההטבה ועושה רושם שזוהי חלק מאג'נדה מובנית וברורה".

בשלב זה התייחס שר החינוך בדבריו והודה כי הוא אינו ממקד את הסיוע לתלמידי מערכת החינוך החרדית. "אני מקדש את החינוך הממלכתי", השיב בעזות. "לדעתי החינוך צריך להיות כמו בכל העולם, או שיש חינוך ממלכתי שמתוקצב במלואו על ידי משרד החינוך או שיש חינוך פרטי שאינו מתוקצב כלל. בישראל יש מצב ביניים שאיני חי איתו בשלום, אך אבל כשאני יוזם משהו חדש איני מחויב לו ומשכך אין אני רואה צורך להחיל את התוכנית היחודית גם במגזר החרדי".

בתגובה לדבריו של שר החינוך אמר ח"כ הרב אורי מקלב לשר החינוך "אתה הצהרת שיש לך אחריות לכל ילד בישראל, אז איפה האחריות שלך? אין לך אחריות לילדי ישראל. אתה אחראי למידור ציבורים שלמים ומה שמניע אותך זו רדיפת הציבור החרדי ולא דאגה לחינוך".

גם ח"כ אייכלר שהשתתף בדיון תקף את פירון ואמר "שר החינוך מחלק את הכסף שלנו לבני עמו. זכותך להתנתק מן העם היהודי החרדי ומן החינוך היהודי אבל אין לך זכות לקחת כספי מיסים מחרדים ובכסף הזה לפגוע בילדיהם, כדי לכפות עליהם את אמונותיך הכוזבות. זה שוד כספי ציבור למלחמה נגד החרדים".

מנכ"ל המועצה לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן, שהשתתף בדיון, הצטרף לעמדתו של ח"כ הרב מקלב. הוא אמנם ברך את משרד החינוך על היוזמה להארכת הלימודים, אך פנה לשר החינוך ודרש ממנו להכליל גם החינוך החרדי בתוכנית המשך הלימודים. "תתעלה קצת מעל השיקולים האישים הצרים הללו וכשר חינוך תוכיח דאגה אמיתית לילדים", סיכם.

שר החינוך, שי פירון, השיב כי "בחלקים נרחבים של התכנית - דווקא הציבור הערבי הלומד בחינוך הציבורי הוא הנהנה המרכזי, מעל ומעבר לכל ציבור אחר. בחינוך-שאינו-רשמי ממיינים תלמידים, הכיתות קטנות יותר, יש אפשרות לבחור את המורים ועוד. מי שבחר בדרך הזו זו זכותו, אך חלק מהמחיר הוא איבוד ההטבות לחינוך הציבורי. לדעתי בחינוך הציבורי צריך לקבל 100% תקצוב, ואילו בחינוך הפרטי 0% תקצוב. אני עוד אגיע לכך. אני נבחרתי כדי לחזק את החינוך הציבורי, תוך פיתוח אורחות-חייה של כל קהילה. מי שמקים מערכת נפרדת מחוץ לממלכה – שלא יתפלא שהוא מקבל אחרת או פחות".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) השיב לפירון כי "נכדותיי בחינוך העצמאי - הפועל בכל דבר על פי הנחיות משרד החינוך - ובכל זאת הצפיפות והאפליה זועקות לשמים. השר יוצר אפליה בין ילדים באותה עיר"
מקלב פירון קדמן חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד