ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

טרור גם מבחוץ • הכירו את הכח השחור העולה במזרח

מצויד בנשק אמריקאי חדיש, מיליארדי דולרים בכיסו ועבריינים מועדים משרתים את ה'שריעה' בשורותיו • ה-ISIS הוא ארגון הטרור העשיר בעולם, והאיום המשמעותי הבא על בטחונה של ישראל • האם עוד 'נתגעגע' לחמאס? • וכיצד הפכה טעות כפולה של אובמה לקריטית עבור המזרח התיכון כולו? • כרמי גילון, ראש השב"כ לשעבר, מנתח

פיגוע התאבדות בסוריה
פיגוע התאבדות בסוריה

בעוד ישראל עוסקת בפרשת בני הישיבות החטופים בידי החמאס, ממזרחה לה - מעבר למדבר העיראקי - מתחוללת רעידת אדמה של ממש, העומדת לשנות כליל את המפה הפוליטית באזור. תכירו את הדגל החדש של הממלכה החדשה ההולכת ומחליפה את המדינות הותיקות שהכרתם ממזרח לנו: דגל שחור ובתוכו עיגול שחור עליו חקוקות הצהרות האמונה האיסלאמית, דגל הג'יהאד של ארגון בשם "המדינה האסלאמית של עיראק וסוריה הגדולה (ISIS)" הנמצא בדרכו להפוך לממלכה.

ואל תזלזלו, יש קשר הדוק בין מה שקורה שם אלינו, כפי שאומר בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים' ראש השב"כ בדימוס כרמי גילון, מי שמכיר היטב את המתחולל בעולם הערבי - לא רק בישראל כי אם גם מחוצה לה.

"מדובר בגוף קיצוני בהרבה מהאחים המוסלמים - שהחמאס הינו ארגון בת שלו, מדובר בקבוצה הקשורה לאל-קאעידה שקיצונית אף יותר מהחמאס, אבל התנופה של האיסלאם הסוני הקיצוני ההולך ומשתלט על נתחי ארץ כה רחבים, מעניק רוח גבית לחיזוק הקיצוניות האיסלאמיסטית בכל המרחב שלנו".

לעולם המערבי זה הגיע די בהפתעה, לאחר שבמהלך מפתיע של מספר שעות הצליח הארגון לכבוש את העיר השנייה בגודלה בעיראק - מוסול, אך למעשה מדובר בתהליך שארך חודשים ארוכים ומי שעיניו היה בראשו ראה אותו בא. "זו לא הייתה הפתעה בכלל למי שעקב אחרי מה שהתרחש בסוריה", אומר גילון, "הארגון הזה הלך והתחזק, כבש עוד ועוד שטח בתהליך שארך חודשים ארוכים. זה היה צפוי שזה יקרה, כשם שעתה צפוי שהוא ימשיך הלאה בתנופת הכיבושים שלו".

למרות שהארגון נושא שם חדש - שמן הסתם עד לפני כשבוע מעטים שמעו עליו, לא מדובר בשם חדש בשוק הטרור, אלא בגברת טרוריסטית ותיקה מאוד, שאימצה שם חדש בשל יומרות חדשות שאימצו לעצמם מנהיגי הארגון. מדובר באותו הארגון שהתפרסם כאשר הוציא להורג באמצעות עריפת ראש אכזרית את העיתונאי היהודי האמריקני, ניק ברג, לפני עשר שנים בדיוק.

טעות כפולה של האמריקאים
הארגון נוסד תחילה כסניף של אל-קאעידה בעיראק על ידי אבו מוסעב א-זרקאווי הירדני, והוא חרט על דגלו מתחילת פעילותו אכזריות חסרת פשר. בהמשך שינה את שמו למדינה האיסלאמית בעיראק.

הכוחות המזוינים של ארצות הברית מצאו קלטות וידאו שבהן צילומים של כ-80 כריתות ראשים של אנשים שנחטפו ונרצחו בעיראק. הארגון לא הסתפק רק בפעילותו בעיראק אלא ביצע פיגועים גם במצרים, ירדן, לבנון ותימן. האמריקנים, שעדיין פעלו בעבר בעיראק, הצליחו לפגוע בראש הארגון בשנת 2006 וחיסלו אותו בהפצצת חיל האויר. בד בבד באותה השנה נכנס לכהן בראשות ממשלת עיראק הנשיא השיעי נורי אל מאלכי, שהחל לבנות יחד עם האמריקנים את צבא עיראק החדש ולחם בארגון הסוני הקיצוני.

חיסול ראש הארגון הקיצוני יחד עם פעילות יעילה של צבא עיראק וארה"ב גרמו לו נזקים כבדים והוא הלך ונחלש. ייתכן והיחלשותו הייתה נמשכת - לולי נשיא ארצות הברית ברק אובמה, שהפעיל את מדיניותו המוצהרת להוציא את צבא ארה"ב מעיראק. אמנם לקראת העזיבה השקיע הממשל משאבים עצומים בבניית הצבא העיראקי באימונים ובציוד במספרים חסרי תקדים, המוערכים בוושינגטון בכ-25 מיליארד דולר. כך גם החל צבא ארה"ב להחליף את היחידות הקרקעיות במטוסים ללא טייס, המופעלים בתקשורת לוויינית ממרחק אלפי קילומטר. אך כאשר התפנה צבא ארצות הברית בסוף שנת 2011 התברר במהרה שצבא עיראק הוא צבא דחלילים, וצבא המלטי"ם הוא צבא דחלילים מעופף. המלטי"ם פגעו פה ושם במטרות הארגון, אך לא היו תחליף לנוכחות קרקעית בשטח והארגון שב והתחזק.

סימן ראשון להתחזקותו היה כאשר ערך מתקפת טרור בעיר חדית'ה בעיראק, בו עשרות טרוריסטים מאומנים פרצו עם טנדרים שעליהם הורכבו מקלעים לתחנות משטרה ויעדים נוספים בעיר, תפסו את השוטרים ורצחו אותם. בפעולה זו הוכיח הארגון שהוא החל להשתקם.

למרות זאת, האמריקנים המשיכו להתעלם, סך הכל התקיפות היו מעטות ומה שהתרחש מתחת לאף של גורמי הביון - היה זליגה של אנשי הארגון ומרכזו לסוריה, שם הפכה הזירה המדממת למלחמת עולם בין שיעים לסונים.

בהנהגתו של ראש הארגון החדש - אבו בכר אל בגדדי, התאחד הארגון עם גורמים בסוריה, נפרד מאל קאעידה העיראקי ואימץ לעצמו את השם החדש בעל היומרות - 'המדינה האיסלאמיסטית של עיראק וסוריה הגדולה'. למעשה מדובר בתרגום לא מדוייק של שמו בערבית, שהינו "עיראק והלבנט", כאשר הלבנט כולל בעצם גם את טורקיה, ירדן וישראל, ולא רק את סוריה. \

בסוריה הפך הארגון במהרה לארגון המורדים המרכזי נגד שלטונו של אסאד, שנתמך על ידי איראן והשיעים. הארגון - שתחילה היה שולי - צמח במהירות ורשם לעצמו הצלחות גדולות. "ארצות הברית", אומר גילון, "לא רק עשתה טעויות קשות בעיראק, כי אם גם בסוריה". אחת הטעויות המרכזיות הייתה בכך שלא עודדה ולא חימשה את כוחות המורדים המתונים בסוריה, לא סייעה להם ובכך הותירה את השטח לארגון הקיצוני אשר כבש אזורים נרחבים את מזרח צפון סוריה.

השטח הענק השווה בגודלו למדינת ישראל היווה בסיס פעולה עתידי לפעילות הארגון, וכך גם שדות הנפט באזור סייעו לפעילותו והפכו אותו לאחד מארגוני הטרור העשירים בעולם.

לפני כשבועיים, לאחר שהחזית הסורית התייצבה, הגיע זמנו של הארגון לפנות לשורשיו – לעבר עיראק - והוא הצליח לכבוש את מוסול במהירות מפתיעה. שהדהימה את העולם.

העתיד שחור כמו הדגל
נשקו העיקרי של הארגון היא האכזריות שלו: הוא לא היסס להוציא להורג בצורה אכזרית ביותר כל מי שהתנגד לו. התיאורים של עדי הראייה דומים, כשפעילי הארגון משתלטים על אזור מסויים, החיילים והשוטרים נתקפים בחרדה, פושטים את מדיהם ומנסים להימלט. אם לא הצליחו להסתתר הם מוצאים להורג באכזריות. שיטת גיוס בה נוקט הארגון היא פתיחה לרווחה של בתי הסוהר והזמנת העבריינים להצטרף לשורותיו.

חיילי עיראק החמושים בנשק אמריקני חדיש נטשו בבהלה את עמדותיהם ונסו דרומה, כשהם משאירים מאחריהם ציוד יקר. שיירות של כלי רכב צבאיים ואף מסוקים מתוצרת ארה"ב, בחלקם אף עם מערכות מיגון שפותחו בישראל, נתפסו על ידי ארגון ISIS.

הארגון דואג לייצר לעצמו צינורות כלכליים עצמאיים. מתאמץ להשתלט על מקורות אנרגיה ומחסני נשק ולאסוף מיסים באזורי שליטתו.

אחרי ההשתלטות על העיר, הפך הארגון לארגון הטרור העשיר ביותר בעולם. מהבנק המרכזי בעיר הצליח לבזוז כחצי מיליארד דולר, כולל כמויות רבות של מטילי זהב. כך גם שדות הנפט באזור מזרימים לכיסו מיליוני דולרים.

בכל מקום אליו מגיע הארגון הוא משליט מייד את ההלכה המוסלמית, התושבים חייבים להכריז על עצמם כחיילי האסלאם. מי שאינו מתפלל נכרתות ידיו, ומי שחשוד ככופר, כולל שיעים ונוצרים - מוצא להורג.

חוקי השריעה – ההלכה המוסלמית - נאכפים בשיטה הווהאבית הקיצונית, כולל ענישה בקטיעת איברים ועריפת ראשים. כאשר מי שאחראי על יישום החוק הם העבריינים המשוחררים.

היעד הבא של הארגון הוא בגדד, וכאשר היא תיפול צפויה השתלטות הארגון על כל עיראק להיות מהירה. "הארגון הזה משנה את המפה הפוליטית והגיאוגרפית באזור", אומר גילון, "במקום המדינות המסורתיות שגבולותיהם שורטטו לפני כ-90 שנה בהסכמים שבין אנגליה וצרפת, משורטטים גבולות חדשים של חליפות איסלאמית השואפת להשתלט על המרחב כולו".

למרות העיסוק הישראלי בעניין החטופים, למעשה זו הדאגה הנוספת שמעסיקה בימים אלה את אנשי המודיעין הישראלי, תרחיש אימה ולפיו לאחר שעיראק תיפול, המדינה השכנה, ממלכת ירדן, תיפול גם היא. אין מי שיוכל לעצור צבא חמוש ענק ומסוכן, המצוייד למרבה האיוולת של מימשל אובמה בציוד אמריקני חדיש. "ואז", אומר גילון, "יהיו לנו שכנים מאוד לא נעימים, ותיפתח לנו חזית חדשה לאורך הגבול הירדני, החזית הארוכה ביותר והרגישה ביותר שלנו".

"ישראל לא יכולה לעשות הרבה", אומר גילון, "חוץ מאשר לנתח את המצב ולבחון כיצד ניתן להתכונן לקראתו". אך אין ספק שקרב היום שבו סוריה ועיראק ייעלמו מהמפה, ובמקומן תקום חליפות איסלאמית מהסוג שהעולם עוד לא הכיר, ואשר תגרום לנו להתגעגע לרפובליקה האסלאמית של איראן. העתיד נראה שחור כמו הדגל אותו נושאים לוחמי הג'יהאד.
סוריה טרור מחבלים עיראק אל קעידה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד