י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

"הכל ימשיך אותו דבר, רק ניזהר יותר" • דבר הטרמפיסט

הם מנופפים בעצבנות ביד ימין, המזוודה בשמאלם והסבלנות מהם והלאה • ישי דריקס יצא לפגוש את הטרמפיסט החרדי ולהבין את מניעיו - כסף, זמן או שיקול אחר • מה יש לנהגים לומר על התופעה? • כיצד מתייחסים אליה אנשי חינוך? • והאם החטיפה האחרונה תיצור שינוי מצב?

צילום אילוסטרציה: פלאש 90
צילום אילוסטרציה: פלאש 90

טרמפ, או 'הקפצה', הם דרך מקובלת יחסית של שימוש תחבורה פרטית, בה מקבל נוסע הסעה מאדם אחר באופן שאינו מתואם מראש, וכמובן ללא תשלום. בישראל נפוצה התופעה בעיקר בקרב בחורי ישיבות, במיוחד בחופשות - אז אפשר לראות עומס גדול בטרמפיאדה המפורסמת בגבעת שאול בירושלים, ובו המיתולוגית בבני ברק. למרות הסיכון הרב שבדבר, כפי שהוכח בשבוע שעבר, ממשיכים תלמידי הישיבות להשתמש בטרמפים ככלי יעיל.

ניתן לראות בחורים רצים עם המזוודה בכדי להגיע במהירות המקסימלית לביתם. מיד עם ההגעה לטרמפיאדה הם מרימים את יד ימין ומתחילים לעצור טרמפ. ככלל, אצל טרמפיסטים לא תמיד תקבל נסיעה עד עיר מגוריך, לפעמים תצטרך לנסוע בכמה שלבים, בתקווה שכל טרמפ יקדם אותך ככל שניתן ליעד הסופי.

לרוב הטרמפיסטים אינם מבררים או בוררים לפי זהות הנהג, השאלה הראשונה תעלה על שפתיהם, 'לאן אתה מגיע?' ובהמשך 'האם תוכל לעצור לי באמצע הדרך?' יש גם את אלו שמגיעים מוכנים, ומביאים איתם שלט שעליו כתוב את שם העיר בה הם מתגוררים.

מה באמת מביא את בחורי הישיבות לעצור טרמפים? כתב 'בחדרי חרדים' יצא לטרמפיאדות המרכזיות בארץ, בכדי לשאול ולהתעניין, האם באמת חסר להם כסף לנסיעות? או שהם רוצים להגיע כמה שיותר מהר?

דניאל כהן, בן 21 תושב ירושלים, מסביר ל'לבחדרי חרדים' בעוד אצבעו מונפת. "תראה, בוא נתחיל עם זה שלא חסר לי כסף בכיס, יש לי משפחה שעובדת, אבא שנותן, לא חסר לי כלום ברוך ה׳. אני גר בדיוק בתחנה הסופית של העיר, גם כשמגיע אוטובוס, הוא 'מפוצץ' באנשים, ולא תמיד הנהג מוכן להעלות יותר נוסעים, אז מה שאני עושה זה להרים את היד ולקוות שאמצא טרמפ".

את דניאל עוד אפשר להבין, לא תמיד הנהגים עוצרים בתחנה הסופית.

אני ממשיך לחפש עוד בחורים שיסבירו לי, מה מביא אותם לעצור טרמפים? - צעיר בן 16, תלמיד ישיבה קטנה בבני ברק, משיב: "אני רוצה לחסוך בכסף, אבא שלי נותן לי עבור נסיעות ואני שומר אותו לעצמי", מסיבה זו הוא גם מסרב להזדהות. "חס ושלום, אם אבא שלי יידע מזה הוא יצעק עלי. אבא שלי לא יודע שאני עוצר טרמפים".

"נגלה יותר זהירות"
גילוי נאות: גם לאחר שיטוט ארוך, התקשיתי למצוא בחורים שנסעו בטרמפים בגלל שלא היה להם כסף לנסיעות, אולי הם התביישו לשתף אותי. מי יודע.

כך או כך, אין ספק שמאז המקרה האחרון שפקד את מדינת ישראל, הצטמצמה מעט תופעת הטרמפיסטים בשבוע האחרון. לעומת זאת, בקרב הנהגים קיימים חילוקי דעות, יש הדוגלים בלקחת יותר ויותר טרמפים כדי להציל חלילה מסכנה אפשרית, ויש המעדיפים אדרבה 'לחנך' את הנוער שלא להתרגל לטרמפים.

שאלתי כמה מהטרמפיסטים האם לדעתם נראה הפוגה מסוימת בטרמפיאדות ברחבי הארץ. "נמשיך לנסוע בטרמפים", הם מצהירים, "אף אחד לא ישבור אותנו. רק מה, הפעם נגלה יותר זהירות, סביר להניח כי בעוד מספר שבועות הכל יחזור לשיגרה".

רשות הדיבור לאהרון בנסתי, אב לשלושה המתגורר בירושלים, אשר מידי בוקר לוקח טרמפיסטים מירושלים לבני ברק במשך שלוש שנים. ״למרות הכל אמשיך להסיע טרמפיסטים, יש את האנשים שקשה להם כלכלית לנסוע ממקום למקום, זה ממש בגדר הכנסת אורחים״.

• אתה לא מרגיש שאתה מעודד את האנשים לעצור טרמפים, ושזה יכול לגרום בעקיפין לסכנת חיים?

״ברגע שאני מעלה טרמפיסטים, מבחינתי באותה שניה קיימתי מצוות הכנסת אורחים, ואני אומר לך שרוב אלו שעוצרים טרמפ, הם אלו שהמצב הכלכלי מקשה עליהם״.

"מחובתו של ראש הישיבה להרתיע"
לעומת זאת, ראש ישיבת הר ציון, הגאון הרב אברהם גולדשטיין, מסביר ל'בחדרי חרדים': "מצד אחד יש מקרים שאדם צריך להיעזר במישהו 'ואהבת לרעך כמוך'. אבל לפעמים צריך אדם לאהוב את עצמו - שזה להימנע מלנסוע בטרמפים. אני קורא לכל בני הישיבות, אפילו שאני מבין אותם, כי לפעמים יש בחורים שאין להם כסף לנסיעות או שהם רוצים למהר ולהגיע לביתם - תימנעו מלעצור טרמפים כי זו סכנת נפשות של ממש, בישיבה שלנו אנחנו אוסרים באיסור מוחלט על הבחורים לעצור טרמפים״.

אודי עטיה, יו"ר ארגון כיוונים לחיים, המטפל בתופעת הנשירה מעולם הישיבות, מספר: "נלחמתי כבר בעבר, אחרי המקרה האחרון שזעזע את המדינה ב-2008 - חטיפתו ורציחתו של אליהו אשרי מאיתמר הי"ד, כאשר מהחקירה עלה כי אשרי נחטף כשעלה לטרמפ ביום ראשון בערב והוא נרצח זמן קצר לאחר מכן.

״דברתי עם ראשי ישיבות קטנות וגדולות שישפיעו וידברו עם הבחורים, שלא יעצרו טרמפים כלל וכלל, עשרות בחורים יורדים ברמה הרוחנית כשעוצרים טרמפים".

• ומה הם אמרו לך?

״היו כאלה שאמרו לי שאי אפשר להגיד לבחור בקיבוץ א׳ או קיבוץ ב׳ לא לעצור טרמפים. והיו כאלה שהודיעו חד וחלק לבחורים, אבל זה לא עוצר אותם, והגל הזה מתרחב עוד ועוד. אפשר למצוא היום בחורים בגיל 15 עוצרים טרמפים עד השעות הקטנות של הלילה. אני מקווה שזה יסתיים המושג הזה של טרמפים בעולם הישיבות. חובתם של ראשי הישיבות להודיע ולהרתיע את תלמידיהם מלעצור טרמפים״.

גורם בכיר באחת הישיבות מוסיף ומציין: ״צריך למגר את התופעה הזו, יש הסכמה שקטה בנושא מצד ראשי הישיבות, ואני מקווה שבקרוב יצאו ראשי הישיבות במכתב פה אחד נגד טרמפים״.
טרמפים בחורים ישיבות משגיח חטיפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד