י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

"לא לחזור על הטעות שעשו עם הילד שלי" • יהודה וקסמן מדבר

אין הרבה שמבינים את כאבם של הורי החטופים כמותו, אבל הוא עדיין חושב שאסור ליידע אותם על פעולת חילוץ צבאית • יהודה וקסמן, אביו של החייל נחשון וקסמן הי"ד, בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים' • על הרגעים הקשים, התמיכה שקיבלו, הקושי לעכל את מות הילד והמסר שיש לו לחוטפים • ולמה המשטרה יכלה למנוע את האסון?

"לא לחזור על הטעות שעשו עם הילד שלי" • יהודה וקסמן מדבר
יהודה וקסמן צילום: באדיבות המצלם

הימים הם ימים קשים עבור משפחת וקסמן, הזכרונות, הלחצים, התמונות הקשות, הכל חוזר כמו בימים ההם.

נחשון וקסמן הי"ד, בנם של יהודה ואסתר, היה במרכז ההתעניינות העולמית בשנת 1994, כשהוחזק כבן ערובה במשך שישה ימים, ונרצח לבסוף על ידי מחבלי החמאס. אביו של נחשון נזכר באותו יום מר ונמהר, ב-9 באוקטובר 1994, כאשר בנו המתין בצומת הטייסים שליד יהוד לטרמפ שייקח אותו לביתו בירושלים. את ימי המתח הללו לא ישכחו הוא ורעייתו לעולם.

"לא ראינו שינה באותו זמן, חיכינו לשמוע בכל רגע נתון את המפקד מבשר כי נחשון בידינו", הוא משחזר בכאב. כשביקשנו מיהודה וקסמן להתראיין, הוא הגיב בתחילה: ״קשה לי לדבר, הזיכרונות על בני צפים שוב בימים אלו״.

יהודה הוא איש עדין ונעים הליכות, אך הוא לא מהסס לומר את אשר על ליבו, איש חדור אמונה, את בנו הקריב למען המדינה - והוא מחזיק כמה ישיבות לעילוי נשמתו של נחשון הי״ד,

בעצרת תפילה שהתקיימה השבוע לשלומם של נפתלי פרנקל, גיל-עד שאער ואייל יפרח, השתתף יהודה וקרא לפעול ולהחזיר את הילדים הבית. ״זה היה מעמד מרגש, לראות את הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף והרב שמואל אליהו מתפללים ביחד ובצוותא לשלומם של החטופים. אותי זה צימרר לראות את כל הציבור - חרדים, חילונים ודתיים, בתפילה נרגשת לשלומם של החטופים״.

• האם לדעתך צריך ליידע את ההורים בטרם נוקטים פעולה צבאית?

"מדינה צריכה לעשות ולא לדבר, אם המדינה או הדרג המדיני היו מעדכנים אותי על המבצע הייתי מתנגד, כי לו גם שאני לא מבין גדול, לא הייתי נותן לפעולה הזאת להיעשות. זה תפקידו של הדרג המקצועי לקחת את העניינים לידים, לכן אני אומר שטעות חמורה לעדכן את המשפחות בנוגע להליך צבאי. אותי לא עדכנו בכלל על המבצע של נחשון, רק הודיעו לי שהוא נמצא בידיים של צה"ל ללא רוח חיים".

• האירוע הנוכחי מעלה זיכרונות?

"עוברים עלי ימים קשים, אני מודאג לגורל החטופים. אחרי 20 שנה הכל עולה לי לראש. האווירה שהייתה כאן בבית עם קציני צה"ל, והמטח התקשורתי שהיה כאן, הכל חזר לי תוך רגע, אי אפשר להסביר רגשות, זה פשוט קשה כשהזיכרונות של אותם ימים צפים".


"הייתי רואה חייל דומה לנחשון ורץ אחריו"
• מה המחשבות הראשונות אחרי שאתה שומע שבנך נחטף?

"המחשבות הראשונות הם שאני רק בחלום, ונחשון בני צריך להגיע לבית בכל רגע, ואז מגיע רגע שאתה יודע שהוא לא נמצא איתנו, ואין לנו מושג איפה הוא נמצא, והאם הוא חי או מת. זה תסכול שאני לא מאחל אותו לאף אחד בעולם. כשאני שמעתי שהוא חי נרגעתי, גם אם הוא חטוף. לפחות ידעתי משהו שהרגיע אותי, הייתי במצב על הפנים, לא היה לי שום קצה חוט איפה הבן שלי, כשאמרו לי שהוא חי הוצאתי אנחת רווחה".

• מה עבר לך בראש כשראית את הסרטון שהחוטפים שלחו?

"לא יכולתי לראות את זה, חודשים אחרי מות בני צפיתי בזה. לא יכולתי לראות את הסרטון בשלמותו, מהצער שבני נהרג על ידי פורעים ערבים".

• האם קבלתם תמיכה ועידוד מלאים מהממשלה?

"הממשלה הייתה בקשר רציף איתנו, ח"כ, שרים ורבנים - כולם הגיעו לבית, הייתה כאן פסיכולוגית בבית לסיוע, עזרו לנו כולם. הסתובבו בבית אפילו אנשי שב"כ. אבל עיקר העידוד שקיבלתי זה מעם ישראל, התפילות שלהם, האחדות שכולם נעתרו לה. בלי התפילות והעם לא יכולתי להחזיק מעמד רגע אחד. אין לי ספק שהתפילות של העם מאוד מאוד משפיעות על המשפחות לטובה".

• איך משפחתך מתמודדת עם התסכול הזה, הזכרונות והמראות?

"עולים זכרונות כל הזמן. לראות את השולחן שומם ואת הכיסא של הבן שלי ואת חדר השינה והספרים שלו - זה קשה גם אם יעברו עוד 40 שנה. בשנים הראשונות הראש שזה השכל הבין שנחשון בבית הקברות, אבל הרגשות לא, לא יכלו להכיל שהוא איננו".

"הייתי רואה חייל דומה לנחשון והייתי רץ אחריו לבדוק שזה לא הוא. הרגש פיגר אחרי השכל. יש לו חדר שלו, יש לנו פינת הנצחה בבית. אם לא הייתי חדור אמונה לא הייתי מחזיק מעמד יום אחד, אני אומר 'מודה אני' שאני חי. טעם אני מרגיש, ריח אני מרגיש, למשש אני מרגיש, תודה רבה הקב"ה. נדמה לנו שזה דבר קטן, אבל זה דבר ענק".

• יש לך מסר למשפחות?

"תהיו חזקים, תמשיכו בתפילות, העם כולו דואג לשלומם של החטופים. הרגשות הם דבר פנימי, אי אפשר לתאר אותם. לא יכול לתאר את הסבל של המשפחות של הנעדרים. מה שאני עברתי, התסכול הזה, הם עוברים כרגע, וזה מצער. אני מתפלל להקב"ה שיחזירו אותם לבית ולא יהיה מצב כמו בני שנהרג במהלך הקרבות. שיחזרו שלמים לבית".

• יצאת לדבר עם המשפחות?

"אני נמנע מלהגיע לבקר אותם, זה ייראה כניחום אבלים, אנחנו עוד אופטימים לגבי השלושה, ומקווים שיגיעו שלמים ובריאים".


"שהממשלה לא תחזור על הטעות שעשו אצל הילד שלי"
• מה דעתך על נסיעה בטרמפים?

"בני הלך לעולמו כשנחטף על ידי נסיעה בטרמפ, אין לי ספק שבעיה לנסוע בטרמפים, ואני אישית נגדי נסיעות כאלו, אבל אני אומר לאותם אלו שכבר נוסעים, שיבדקו מי הנהג, תחליפו איתו כמה מילים, תראו מי הוא. אפילו אלו שלקחו את בני, שהיו ערבים מחופשים למתנחלים, בכל זאת אפשר לבדוק יותר ולגלות. צריך להיזהר. 'ונשמרת מאוד לנפשותיכם'".

• תתמוך בשחרור מחבלים תמורת חטופים?

"כשרצו לשחרר את הנהג שחטף את בני נחשון, משפחת שליט תמכו בשחרור. כך היא הרגישה אמו של גלעד שליט. ההורים של גלעד היו במצב קשה, הלכתי אליהם ודברתי איתם שעות שלמות, אבל בעיקר אמרתי שזה הממשלה תחליט, טובת הממשלה לראות את טובת כלל הציבור, ובסוף שילמו מחיר כבד על שחרורו של שליט.

"צריך לראות את טובת העם ולא את טובת עצמכם, ולהגיד אני הצלתי את נפשי ולא את טובת העם זה לדעתי חטא, לא יתכן שחלק מהעם ימות על ארץ ישראל וחלק יגידו אנחנו רוצים להיות פטורים מזה. אך בכל זאת צריך להבין את המשפחות, כי הורה רוצה תמיד שהבן שלו יחזור הבית, אך ככל שאנחנו משחררים ונותנים עוד ועוד, זה מחליש את העם, זה מחליש את המדינה".

יהודה ממשיך ומזהיר: "אני לא ימני, אני בעד הסכם שלום עם הערבים, אבל צריך לראות אם ההסכם הזה ממשיך כמה שנים טובות, ואז שישחררו את כל הרוצחים. קודם כל צריך שלהסכם השלום הזה תהיה משמעות, כי ברגע שאין לו משמעות אין עניין לשחרר את הרוצחים הללו".

• מה יש לך להגיד לדרג המדיני?

"הייתי אומר להם, אתם מחלישים אותנו על ידי שחרור מחבלים, אנחנו רואים שהמספרים עולים ועולים, צריך שיהיה הסכם שלום שהתוקף שלו יישאר, ורק אז כעבור כמה שנים טובות יהיה אפשר לשחרר את המחבלים.

"אני רק יכול לבקש שלא יעשו את הטעות שעשו עם בני, היה אפשר לשחרר את בני נחשון בחיים על ידי דליפת גז, ולא היה צורך בפעולה צבאית, לדעתי זה הפתרון, אבל לא חסר פתרונות בכדי להחזיר את החטופים בחיים".

• האם יש לך מסר לחוטפים?

"דעו לכם, כי גם לפי האמונה שלכם בקוראן - אם אתם פוגעים לרעה בילדים הלאה, אתם תענשו עונש כבד בשמים. גם הקוראן מטיף לזה שאסור לרצוח, ובמיוחד ילדים, אתם חטפתם חסרי אונים, לא כדאי לכם ולא לעם שלכם.

"יש עכשיו הזדמנות לא רגילה שממשלת ישראל תשב עם החמאס למצוא פתרון שהוא כוללני, לכל האזור הזה, בכדי שנוכל לחיות בשלום עם שגשוג כלכלי. אנחנו לא מסיונרים, אתם גם לא מסיונרים, אנחנו יכולים להגיע לפשרות תוך זמן קצר.

"כדאי למצוא פתרון כולל, שמכיל גם את החטופים שלנו, אנחנו סך הכל חיים 70 שנה - למה להרוג אחד את השני? תשמרו על הילדים שלנו, אל תפגעו בהם. כל העולם מסתכל על אבו מאזן מה הוא יעשה, אני מציע לו לנהוג בחוכמה ולהחזיר את החטופים".

• יש לך ביקורת על המשטרה?

״משטרת ישראל יכלה למנוע את האסון הזה, זו טעות גדולה ופשלה של המשטרה, זאת האמת וצריך שהיא תשמע".
חייל מחבלים כישלון חטוף וקסמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד