ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

סערת הארנונה • "התושבים משלמים על הבזבזנות"

ועדת הכספים של עיריית בני ברק החליטה לאשר העלאה בתעריף הארנונה בכ-2.5% • התושבים זועמים, ובעירייה מצטדקים • סערה

חנוך זייברט. צילום: דוד זר
חנוך זייברט. צילום: דוד זר

חוגגים 90 והתושבים משלמים: לאחר הביקורת הקשה שנשמעה בעיר בני ברק, בשל חגיגות התשעים הראוותניות שנערכו בה לפני תקופה קצרה, מתברר כי לצד הסכומים שנשפכו על מימון החגיגות יש גם מי שהולך לשלם את המחיר - בישיבת וועדת הכספים של עיריית בני ברק השבוע הוחלט על העלאה בתשלומי הארנונה לתושבי העיר בשיעור ממוצע של כ-2.5 אחוז לכלל התושבים.

את העליה נימק ראש העיר, חנוך זייברט, בכך שעל העירייה להביא לעליה בהכנסותיה בכדי לקבל ממשרד הפנים את מענקי האיזון, המסייעים לה לכסות את הגירעון המצטבר. ההחלטה צפויה להגיע לישיבת המועצה בעוד כשבועיים ולעבור בקולות הקואליציה העירונית שתצביע בעד. האם חברי המועצה אכן יצביעו בעד העלאת הארנונה? לראש העיר הפתרונים.

גם במכתב שנשלח לחברי וועדת הכספים לפני הדיון, נימק גזבר העיריה את עליית התעריפים בכך ש"סיבת ההעלאה החריגה - בהמשך לפגישות של בין נציגי הממשלה ונציגי העיריה ולרצונה של העיריה לקבל הלוואות איזון לשנת 2014 ועל רקע הודעתה של העיריה כעולה ממכתבם של ראש העיריה וגזבר העיריה למר יונתן בן סימנטוב, בו דווח על החלטת העיריה לבצע תכנית התייעלות תקציבית שתכלול בין השאר השאר עליה בתעריפי הארנונה".

יצויין, כי בדיון שהתקיים בוועדת הכספים, התנגד חבר המועצה יעקב וירז'בינסקי מהאופוזיציה להעלאה, בנימוק שמענקי האיזון התקבלו כבר ומשכך אין צורך להעלות את תשלומי הארנונה, אך לאחר סיכום אליו הגיע עם נציגי הקואליציה, כי חלק מהכספים שיתקבלו כתוצאה מההעלאה יופנו לצרכי הקהילה ומוסדות הציבור - עברה ההחלטה בוועדה לקראת העלאתה למועצת העיר לאישורה הסופי.

לעומת זאת, תושבים בעיר טוענים כי העירייה מתנהלת בצורה שאינה חכמה מבחינה כלכלית. "התושבים משלמים את מחיר הבזבזנות", טוען אחד מעסקני העיר ל'בחדרי חרדים'. "דווקא בעיר המקדשת את לימוד התורה, מצופה מהעירייה לצמצם בהוצאות שאינן נדרשות, ולהתמקד בהקלת נטל הארנונה מעל האזרח". לדברי העסקן, צדק וירז'בינסקי, והעלאת הארנונה אינה מחוייבת על ידי משרד הפנים.

מדובר העיריה נמסר בתגובה לידיעה, כי אכן התקבלה החלטה כזו, והיא נובעת ממספר סיבות. בין היתר בשל העובדה שבעיר ישנם אחוזים גבוהים יחסית של מבקשי הנחות, ולכן נאלצת העירייה להעלות את תעריף הארנונה הכללי. והרי התגובה במלואה:

"1. אישור העלאה מעבר לעדכון הוא בהתאם לסיכום עם משרדי הפנים והאוצר. אגב, מתוך 250 רשויות מקומיות כ-100 מגישות בקשה לאישור מסוג זה.

2. ההחלטה על העלאה מיועדת ממספר סיבות, שכפי שציינתי, היא בסיכום עם משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, והסיבות לכך הן: כידוע, האיזון הכספי של המשק העירוני בשנים האחרונות נובע ,בחלקו, מקבלת הלוואות מבנקים מאושרות ע"י משרד הפנים, ואת ההלוואות הללו יש לפרוע. בנוסף לכך, כידוע, בעיר ישנם שני אזורים לתשלום ארנונה למגורים- א' ו-ב', וכבר שנים רבות נטען שאין מקום לשני אזורים, כי, לדוגמא, לא יתכן שרחוב רש"י הוא אזור א' ושכונת רמת-אהרון היא אזור ב'. סיבה שלישית להעלאה-בעיר שבה ממוצע אישור ההנחות (מוצדקות) בארנונה הוא לכ-50% מהתושבים, ובלעדי העלאה זו, שכפי שיובהר, שהיא נמוכה, לא יכולה העירייה, מבחינה כלכלית, לעמוד במספרי הנחות כאלה.

3. משום כך, העלאה היא באחוזים שונים באזורים, ובמסגרת ההחלטה - באזור א' העלאה היא ב-1% ובאזור ב' העלאה היא ב-3%.

4. שיעור העלאה: באזור א' ממוצע של תוספת חצי שקל לממ"ר לשנה, ואילו באזור ב' העלאה היא ב-1,60 שקל לממ"ר לשנה".

תגובת משרד הפנים לא התקבלה עד לשעה זו, ולכשתתקבל - תפורסם.
משרד הפנים כספים ארנונה ביקורת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד